اخبارقرآنی (بانوان برگزیده قرآنی ایران و جهان گردهم آمدند)

بانوان برگزیده قرآنی ایران و جهان

 در تالار وحدت گردهم آمدند

 

 پنجمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، در  دومین ماه فصل پاییز با حضور جمعی از اندیشمندان و بانوان قر‌آن‌پژوه ایرانی و خارجی در تالار وحدت برگزار شد.

 آیین افتتاحیه این همایش از ساعت هشت با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه حجر و کوثر توسط سید«جاسم موسوی» از قاریان ممتاز دانشجویی آغاز شد، سپس حجت‌الاسلام«احمد احمدی» دبیر همایش و نماینده مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با تاکید بر لزوم نگاه عمیق به معارف قرآن، تصریح کرد: با توجه به جایگاه والای معارف و مفاهیم قرآن کریم و تأثیر فعالیت‌های بانوان قرآنی بر همه اقشار جامعه، نقش این همایش بسیار برجسته است.

وی با اشاره به کلامی از رهبر معظم انقلاب که فرمودند:«من هنوز صدای نغمه‌های تلاوت مادرم در گوشم هست و این تلاوت تأثیر بارزی در روح و تربیت من داشته است» تصریح کرد: با این رویکرد در واقع قرآن کریم، نوری است که بر نور دیگر فرود می‌آید و آن نور دیگر دامن پاک و نورانی بانوان قرآن‌پژوه است.

دبیر همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه تأکید کرد: ما باید به عمق قرآن کریم راه یابیم و تنها به ظاهر آن اکتفا نکنیم همچنان که شنیده‌ایم بسیاری از بزرگان از تلاوت و تکرار قرآن نور بسیاری گرفته‌اند و شیخ «مجتبی قزوینی» از جمله این بزرگان است که بیان می‌کرده «من هرچه دارم، از تکرار سوره یس است» و بزرگان دیگر نیز بر تلاوت و تکرار آیاتی چون «لااله‌الله‌سبحانک‌انی‌کنت‌من‌الظالمین» تأکید‌داشتند.

در ادامه این مراسم مقاله‌های «بسترهای پیشرفت و انحطاط زن مسلمان» توسط فتحیه فتاحی‌زاده و مقاله «معرفی تفسیر تحفة‌ الفتی فی تفسیر سورة‌ هل اتی» توسط پروین بهارزاده ارایه شد.

 حجت‌الاسلام نوراللهیان:
با عنوان همایش بانوان قرآن‌پژوه، در حدود دو سه سال است که فرصتی داشتیم تا از کشورهای دیگری چون؛ چین، لبنان، پاکستان، آمریکا و اروپا مهمانانی را دعوت کنیم و شاهد فعالیت‌های قرآنی آنان باشیم و از آن جمله می‌توان ترجمه قرآن کریم به زبان اسپانیولی را نام برد

ارایه گزارش فعالیت‌های قرآنی بانوان خارجی شرکت‌کننده در همایش، برنامه‌ بعدی این همایش بود؛ «شریفه محسنی» قرآن‌پژوه افغانی شرکت‌کننده در همایش گفت: قرآن راه‌گشای مشکلات است و تا آن زمان که در میان مسلمانان بود، عظمت و قدرت در اختیار مسلمانان بود و به محض این‌که قرآن کنار زده شد، عزت و اقتدار مسلمانان نیز کنار گذاشته شد.

ویولتسافزا از کشور آلبانی نیز در این مراسم با اشاره به تلاش‌های فراوانی که برای نابودی دین در کشورهای اروپایی صورت گرفته است، بیان کرد: در آلبانی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان در اروپای شرقی کسی قادر نبود، نام خداوند را به زبان آورد اما هم اکنون در موسسه قرآنی آلبانی پنج‌هزار نفر در حال فراگیری آموزه‌های قرآنی هستند و 30 عنوان کتاب هم از دانشمندان قرآنی ترجمه شده است.

حجت‌الاسلام نوراللهیان، رئیس سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور از دیگر سخنرانان این همایش بود که طی سخنانی با اشاره به برکات وجودی امام رضا و اهل‌بیت(ع) تاکید کرد: در این 12قرنی که نواده بزرگوار پیامبر اکرم(ص) حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به دیار ما قدم نهادند، برکات و صحنه‌های نادری از دانش سرشار و بینش عمیق و فرصت‌های طلایی از مکتب نورانی وحی و قرآن جاری و ساری شده است.

وی با اشاره به برپایی این همایش افزود: با عنوان همایش بانوان قرآن‌پژوه، در حدود دو سه سال است که فرصتی داشتیم تا از کشورهای دیگری چون؛ چین، لبنان، پاکستان، آمریکا و اروپا مهمانانی را دعوت کنیم و شاهد فعالیت‌های قرآنی آنان باشیم و از آن جمله می‌توان ترجمه قرآن کریم به زبان اسپانیولی را نام برد.

نوراللهیان با اشاره به فعالیت‌های قرآنی زنان لبنانی افزود: از فعالیت‌های قرآنی بانوان در لبنان می‌توان به فعالیت‌های گسترده بانوان مسلمان در رادیو و تلویزیون کشورهای خودشان؛ تأسیس مجله قرآنی، تأسیس دانشکده‌های قرآنی، پایگاه‌های متنوع نشر و بسط و توزیع معارف قرآنی و توسعه و نشر قرآن کریم اشاره کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوراللهیان عنوان کرد: این که بانویی در فضایی سخت و محیطی که عفت و حجاب را به باد سخره گرفته‌اند بتواند عفاف، پاکدامنی و تربیت قرآنی را به مادران مسیحی مسلمان شده تعلیم دهد بسیار ستودنی است.

در ادامه همایش مذکور، مقاله‌ای با عنوان «جایگاه حسن معاشرت در حقوق خانواده» توسط فائزه عظیم‌زاده ارایه شد و سپس حجت‌الاسلام عبداللهیان، دبیر علمی همایش طی سخنانی اظهار کرد: سال‌ گذشته با تکریم 20 نفر از بانوان قرآن‌پژوه ما تصور می‌کردیم که همایش سال‌های آتی با حضور تعداد کمتری از بانوان برگزار خواهد شد اما به لطف خدا شاهد خیل عظیم بانوان فعال قرآنی و موفق بوده‌ایم چنان‌چه برپایی 20 همایش هم برای تقدیر از این قشر قرآنی فعال کم است.

 حداد عادل:
ما می‌توانیم با رجوع به قرآن به معنای حقیقی کلمه، ادعای استقلال و هویت کنیم و قد برافرازیم، باید در دنیای معاصر جهان‌بینی را از قرآن بگیریم و جهان را بر پایه قرآن بسازیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهیان تاکید کرد: بیش از هزار و 200 اثر هنری زیبا و شگفت‌آور از بانوان هنرمند برای نخستین بار تصویربرداری شده و به لطف خدا با عنوان «تفسیر جمال» تنظیم و چاپ خواهد شد که در صورت چاپ 200 اثر در یک نشریه، بیش از شش جلد به بانوانی که تاکنون تکریم شده‌اند تعلق می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهیان با اشاره به ضعف بانوان در عرصه تفسیر قرآن افزود: البته بانوانی در ایران هستند که تفسیر و برخی هم ترجمه منظوم نوشته‌اند و با توجه به ظرفیت و توان بانوان باید یک دوره تفسیر جامع برای قرآن تدوین شود و مسئولان باید از این ظرفیت نهایت بهره‌وری را داشته باشند.

اما همایش بانوان قرآن‌پژوه که با همکاری مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مرکز امور بانوان شهرداری تهران، شبکه قرآن سیما، خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، موزه‌ی ملی قرآن کریم، مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه، مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) و سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور برگزار شد، عصر امروز نیز ادامه یافت و تجلیل از بانوان‌ قرآن‌پژوه و سخنرانی حدادعادل، رئیس مجلس شورای اسلامی، پایان‌بخش آن بود.

حداد عادل با اشاره به این‌که در روزگاری هستیم که تمدن غرب با استفاده از فن‌آوری نوین و امکانات گسترده می‌خواهد همه تمدن‌ها و فرهنگ‌ها را تابع خود کند، تصریح کرد: برای این‌که این اتفاق نیفتد و فرهنگ و تمدن اسلامی بیش از این به حاشیه رانده نشود، بلکه احیا شود و دوباره شاهد بروز تمدن اسلامی در جهان باشیم، باید یک تکیه‌گاه داشته باشیم و هیچ پشتوانه‌ای برای ما اصیل‌تر از قرآن نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: ما می‌توانیم با رجوع به قرآن به معنای حقیقی کلمه، ادعای استقلال و هویت کنیم و قد برافرازیم، باید در دنیای معاصر جهان‌بینی را از قرآن بگیریم و جهان را بر پایه قرآن بسازیم.

حداد عادل لحن قرآن را نسبت به زن و مرد یکسان اعلام و تصریح کرد: رابطه خداوند با بندگان او به جنسیت بستگی ندارد و نگاه الهی به زن از قرآن فهمیده می‌شود و بالاترین سند تکریم زن در جامعه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به بانوان قرآن‌پژوه، اظهار کرد: همان‌طور که قرآن شخصیت زن را کریمانه حمایت کرده است، زنان مسلمانی مانند شما می‌توانند با ترویج معارف و فرهنگ قرآنی، وضعیت جامعه را ارتقاء بخشند و فرزندانی تربیت کنند که به نوبه خود سطح فکر و فرهنگ جامعه اسلامی را افزایش می‌دهند و ارتقا می‌بخشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد