اخبار قرآنی (نگاهی کمّی به وبلاگ‌های قرآنی در وب ها )

نگاهی کمّی به وبلاگ‌های قرآنی در سرویس‌دهنده‌های وبلاگ فارسی

فضای مجازی امکان رشد و ظهور وبلاگ‌های دینی و قرآنی را در سرویس‌دهنده‌های مختلف فراهم کرده‌است، در این گزارش به ارائه آماری از سه سرویس‌دهنده فارسی می‌پردازیم.

 پس از آنکه پدیده وبلاگ و وبلاگ‌نویسی با استقبال خوبی میان فارسی‌زبانان روبه‌رو شد، سرویس‌دهنده‌های وبلاگ با ارائه امکانات متنوع و متمایز از یکدیگر به رقابت با یکدیگر پرداختند.

با توجه به اهمیت موضوع دین در کشور اسلامی چون ایران، دین به این فضا نیز وارد شد و تعدادی از بلاگران به این حوزه پرداخته‌اند. گزارش زیر نگاه کوتاهی به تعداد وبلاگ‌های ثبت شده در حوزه دینی و قرآنی در سه سرویس‌دهنده بلاگفا، پرشین‌بلاگ و پارسی‌بلاگ خواهدداشت.

سایت بلاگفا با توجه به همین موضوع و با هدف ایجاد بستر و ابزاری مناسب برای ایجاد و مدیریت وبلاگ‌ها تأسیس شده‌است.

هدف نهایی و بلند مدت سایت بلاگفا میزبانی از هزاران وبلاگ و وبلاگ‌نویس بوده و بدیهی است که رسیدن به چنین هدفی دقت و تلاش فراوانی را می‌طلبد.

بر اساس آمار روز نهم شهریورماه ۱۳۸۶در حال حاضر تعداد وبلاگ‌های زیر مجموعه سایت بلاگفا بیش از یک میلیون و سی و پنج هزار (1035493) و تعداد پست‌های مرتبط با این وبلاگ‌ها بیش از نه میلیون و ششصد هزار ( 9685823 ) و همچنین تعداد نظرات نیز بیش از بیست میلیون رکورد ( 20067384 ) است.

358 وبلاگ در بخش «قرآنی» این سرویس‌دهنده از جمله وبلاگ‌های نور مبین، منتخب تفاسیر، می ناب، خادم‌القرآن، هدایت آسمانی و ... ثبت شده‌اند. همچنین 2565 وبلاگ در بخش «اسلام» از جمله وبلاگ‌های صبح امید، آوای هجرت، خزان رز، شیعه ایران به ثبت رسیده‌اند.

پارسی‏بلاگ، نیز در شرایطی وارد عرصه‏ خدمات وبلاگ‏نویسی شد که به نظر می‏رسید سرویس‏ها و نرم‏افزارهای موجود برای این منظور، از نظر فنی، جای پیشرفت بسیاری دارند و هنوز خدمات بسیار مفیدی قابل ارائه است که این نرم‏افزارها تا کنون آن را عرضه نکرده‏اند.

از دیگر سو، توقع ناگفته و نانوشته‏ای که ـ تقریباً ـ همه، از سرویس‏دهندگان وبلاگ‏ها داشتند، توجه جدی به مدیریت محتوا بود، تا مانع از سو ‏استفاده‏ اقلیتی بسیار محدود از فضای آزاد گردش اطلاعات شوند.

در این سرویس‌دهنده 239 وبلاگ در بخش «اعتقادات و کلام» و 49 وبلاگ در بخش «فقه و کلام» همچون وبلاگ‌های خیبریان، ایران دانش، نانوشته، بهشت جاودان، عروج، منتظران مهدی، راه سبز، ناگفته‌های شمع، لوح دل، بوی بهشت، چهارده معصوم(ع) و عصر انتها ثبت شده‌اند.

در حوزه اخلاق و عرفان 595 وبلاگ در حال فعالیت هستند.

سرویس‌دهنده پرشین‌بلاگ نیز به‌عنوان اولین سرویس‌دهنده وبلاگ‌ها در ایران با 242 وبلاگ در حوزه «قرآنی» و 3671 وبلاگ در حوزه «مذهب» با عناوین وبلاگ‌هایی چون احکام اسلام، تفسیر قرآن، خادمین افتخاری، شهدای گمنام شیراز، علوم قرآنی، ‌‌‌قرآن بخوان، اسوه حسنه، پیامبر اسلام، ائمه، اطلاعات قرآنی و اعجاز علمی قرآن به فعالیت خود در حوزه دینی و قرآنی ادامه می‌دهد.

ارقام ارائه شده توسط این سایت‌ها آمار دقیقی نیست، چراکه بسیاری از بلاگران قرآنی و دینی فعال در سرویس‌دهنده‌های مختلف وبلاگ خود را به‌صورت موضوعی ثبت نکرده‌اند. به همین دلیل ارائه آمار دقیق در این حوزه دور از ذهن به نظر می‌رسد و گزارش فوق تنها به آماری که در سرویس‌دهنده‌ها ثبت شده بسنده کرده‌است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد