اخبار قرآنی (چهاردهمین دوره کتاب سال دانشجویی )

حضور 40 اثر قرآنی در نخستین دوره کتاب سال قرآنی دانشجویان

 در نخستین دوره کتاب سال قرآنی دانشجویان که با همکاری سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان برگزار می‌شود، 40 اثر تألیفی قرآنی حضور دارد.

 «محمد سلگی» دبیر چهاردهمین دوره کتاب سال دانشجویی در نشست خبری این دوره از این جشنواره که صبح امروز 27 آبان در جهاد دانشگاهی برگزارشد، با بیان این مطلب، درباره کیفیت کتاب‌های ارسال‌شده به دبیرخانه نخستین دوره کتاب سال قرآنی دانشجویان بیان کرد: کتاب‌های قرآنی از ارزش‌ و غنای بسیار خوبی برخوردار بود و هیئت داوران اعلام کرد که بسیاری از کتاب‌های قرآنی ارسالی واجد شرایط کسب رتبه‌های برتر هستند.

دبیر چهارمین دوره کتاب سال دانشجویی درباره چگونگی برگزاری این مراسم در سال‌های گذشته تصریح کرد: برگزاری کتاب سال دانشجویان از سال 1373 آغاز و در طول این چهارده دوره، 4312 اثر شامل کتاب‌های تألیفی و ترجمه به دبیرخانه ارسال شد و در طی 13 دوره گذشته 325 اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.

سلگی ادامه داد: در دوره‌های پیشین آثار با موضوعات مختلف ارائه و جشنواره در دو بخش اصلی و ویژه داوری شده است. در بخش اصلی در تمامی رشته‌ها در 6 گروه علوم انسانی، علوم پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، هنر و کشاورزی آثار به دبیرخانه ارسال شد و مورد داوری قرار گرفت.

وی از اتحاد ملی و انسجام اسلامی به عنوان بخش ویژه این جشنواره در چهاردهمین دوره برگزاری کتاب سال دانشجویی نام برد.

دبیر چهاردهمین دوره کتاب سال دانشجویی اظهار کرد: داوری آثار در این جشنواره، تابع ضوابط و قواعدی است که از آن میان می‌توان به تنوع، شیوه تجزیه، تحلیل و نتیجه‌گیری کتاب، نوآوری در ارائه مطالب، سبک نگارش، نوآوری در موضوع، جامعیت و کاربردی بودن اثر اشاره کرد.

 دبیر‌چهاردهمین‌دوره‌کتاب‌سال:
کتاب‌های قرآنی از ارزش‌ و غنای بسیار خوبی برخوردار بود و هیئت داوران اعلام کرد که بسیاری از کتاب‌های قرآنی ارسالی واجد شرایط کسب رتبه‌ها برتر هستند

وی باتوجه به تعداد آثار شرکت‌کننده در چهاردهمین دوره کتاب سال دانشجویی افزود: در این جشنواره 540 اثر به دبیرخانه رسید که بیشترین آثار مربوط به گروه علوم انسانی با 202 اثر و سپس علوم پزشکی با 181 اثر، فنی و مهندسی با 67 اثر، علوم پایه با 42 اثر و کشاورزی و هنر بود. از لحاظ جنسیت مردان 80 درصد آثار و زنان 20 درصد و از لحاظ دانشگاه، دانشگاه‌های دولتی 85 درصد و غیردولتی 15 درصد و از حیث تألیف و ترجمه آثار تألیفی 77 درصد و آثار ترجمه شده 23 درصد را شامل ‌می‌شدند.

رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با اشاره به سایر حامیان برگزاری کتاب سال دانشجویی تأکید کرد: در انجام این جشنواره غیر از جهاد دانشگاهی، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فن‌آوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله) در دانشگا‌ه‌ها، سازمان ملی جوانان، دانشگاه آزاد اسلامی و کمیسیون آیسسکو به عنوان حامیان اصلی حضور دارند.

سلگی از انتخاب ناشران برتر در کتاب سال دانشجویی خبر داد و گفت: در کنار آثار برتر، انتخاب ناشر برتر هم صورت خواهد گرفت و دبیرخانه کتاب سال، بهترین ناشر را انتخاب و در مراسم اختتامیه معرفی می‌کند.

وی در پایان با توجه به انتخاب جوان‌ترین مؤلف دانشجو در این دوره از کتاب سال دانشجویی بیان کرد: در چهاردهین دوره کتاب سال دانشجویی دو نفر از جوان‌ترین مؤلفان معرفی خواهند شد و امید آن است که با همکاری آیسسکو سال آینده این جشنواره در میان کشورهای اسلامی برگزار شود.

«سعید پورعلی» معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست، برگزاری کتاب سال دانشجویان را پاسخ به شرح وظایف جهاد دانشگاهی برشمرد و تصریح کرد: برگزاری چنین رویداد فرهنگی پاسخ در حوزه‌ی وظایف جهاد دانشگاهی‌است.

وی افزود: بر طبق یکی از بندهای ماده 3 جهاد دانشگاهی موظف به ایجاد تشکیلات مناسب برای انتشار کتاب و تولید محصولات فرهنگی و از لحاظ پژوهشی موظف به حمایت از پایان‌نامه‌ها و برگزاری کتاب سال دانشجویی است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به سایر بندهای این اساسنامه تصریح کرد: بند دیگر این اساسنامه به ایجاد شرایط لازم برای فراهم آوردن فعالیت‌های دانشجویان براساس شناخت مشکلات و رفع نیازها و ارائه راه حل‌ها اشاره دارد.

پورعلی حرکت‌هایی مانند کتاب سال دانشجویی را استناد به اساسنامه جهاد دانشگاهی دانست و افزود: اگر کتاب را به عنوان یکی از برجسته‌ترین تولیدات فرهنگی بدانیم به نظر می‌آید افزایش تولید کتاب بیان‌گر این است که بتوان بستری برای بروز خلاقیت فراهم کرد؛ به تعبیری دیگر کتاب شاخصی برای سنجش خلاقیت جامعه دانشجویی و جذب فعالیت دانشجویان در تولید محصولات فرهنگی است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: اعتقاد مجموعه جهاد دانشگاهی این است که هر اندازه، تولید علم که مدنظر مقام معظم رهبری (مدظله) بوده است، ارتقا یابد زمینه ارتقای امنیت اجتماعی رشد و زمینه توسعه آن در جامعه فراهم خواهدشد.

 معاون‌فرهنگی‌جهاد‌دانشگاهی:
برگزاری کتاب سال دانشجویی فضایی میان داوران، مؤلفان و دانشجویان به وجود خواهد آمد و به این ترتیب نقاط ضعف و قوت، شناسایی و برگزیدگان به عنوان الگویی مناسب برای دانشجویان معرفی می‌شوند

پورعلی با توجه به فعالیت جهاد دانشگاهی در هفته کتاب گفت: جهاد دانشگاهی در تمامی دوره‌های هفته کتاب حضور داشته است و سازمان انتشارات این نهاد در 42 واحد جلسات نقد، جلسات رونمایی از کتاب‌هایی که برای نخستین بار منتشر شده است، بازدید از کتابخانه‌های بزرگ، مسابقات کتابخوانی، تقدیر از کتابداران و خادمان صنعت نشر و برپایی کارگاه‌های آموزشی برای دست‌اندرکاران نشر سازمان انتشارات را برگزار کرده است.

وی مهم‌ترین هدف برگزاری کتاب سال قرآنی دانشجویان را ایجاد فضای تعامل میان مؤلفان، داوران و دانشجویان برشمرد و تأکید کرد: با برگزاری کتاب سال دانشجویی فضایی میان داوران، مؤلفان و دانشجویان به وجود خواهد آمد و به این ترتیب نقاط ضعف و قوت، شناسایی و برگزیدگان به عنوان الگویی مناسب برای دانشجویان معرفی می‌شوند.

پورعلی در پایان اظهار امیدواری کرد که کتاب سال قرآنی دانشجویان باعث افزایش خلاقیت و نوآوری در تألیف دانشجویان شود.

چهاردهمین دوره کتاب سال دانشجویی و کتاب سال روز 29 آبان از ساعت 10 تا 12 در تالار شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد