اخبار قرآنی ( برگزاری میزگرد قرآنی )

میزگرد «نقش رسانه‌ها در انعکاس فعالیت‌های هنری در حوزه دین و قرآن» برگزارشد

 نشست صمیمانه «نقش رسانه‌ها در انعکاس فعالیت‌های هنری در حوزه دین و قرآن» با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه در چهاردهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد.

 21 آبان ماه نشست «نقش رسانه‌ها در انعکاس فعالیت‌های هنری در حوزه دین و قرآن» با حضور «مهران رجبی» بازیگر، «روح‌الله عباسپور» دبیر سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا، «احمد توکلی» مجری سیما و «علیرضا جباری» سردبیر سرویس فرهنگی ایرنا برگزار شد.

در این نشست مباحثی چون نقش رسانه‌ها در انتقال مفاهیم قرآنی از جمله نقش فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی به ویژه سریال‌های مناسبتی ماه رمضان و نقش رسانه‌ها به نقد گذاشته شد.

نگاهی به برنامه‌های مناسبتی سیما

«مهران رجبی» بازیگر در پاسخ به خبرنگار ما درباره میزان نزدیکی جامعه به مباحث دینی و نقش صدا و سیما در این پیوند اظهار داشت: سریال‌های مناسبتی سیما در انتقال مفاهیم قرآنی روند مثبتی را طی می‌کند، ضمن این که نقطه ضعف‌هایی هم دارد ولی با توجه به محدودبودن زمان برای تهیه این سریال‌ها در کل این روند را مثبت ارزیابی می‌کنم.

«احمد توکلی» مجری سیما نیز درباره نحوه اجرا در برنامه‌های سیما به نوع برنامه و زمانبندی آن اشاره کرد و مجموعه این عوامل را در نحوه اجرا موثر دانست و اذعان داشت: مجری یک برنامه صبحگاهی که در زمان‌های 5 دقیقه به 5 دقیقه اجرا می‌کند نمی‌تواند مباحث دینی را به صورت تخصصی و با یک کارشناس بررسی کند بلکه این کار در قالب یک برنامه شامگاهی که در حدود 40 دقیقه ضبط می‌شود بهتر قابل اجرا است.

«روح‌الله عباسپور» دبیر سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا نیز به نقش رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها نیز در کنار صدا و سیما می‌توانند در حیطه مسائل دینی کار کنند و ما در رسانه خود سعی کرده‌ایم که مسائل تخصصی دینی را با زبانی ساده ارائه دهیم که برای تمامی مخاطبان چه خاص و چه عام قابل فهم باشد.

در حیطه مفاهیم دینی رسانه‌ها از حوزه فعال‌‌تر بوده‌اند

«علیرضا جباری» سردبیر سرویس فرهنگی ایرانا نیز با انتقادی به حوزه علمیه صحبت‌های عباسپور را تایید کرده و افزود: انتظار می‌رود بسیاری از کارهای تخصصی در حیطه دین را حوزه علمیه دنبال کند ولی در عمل می‌بینیم که این کارها توسط رسانه‌ها انجام می‌شود، به طور مثال آیت‌الله جوادی آملی تفسیر قرآنی نوشته‌اند که خود این تفسیر احتیاج دارد که باز به زبانی ساده‌تر تفسیر شود و این کار باید توسط حوزه انجام شود که در عمل می‌بینیم رسانه‌ها این کار را می‌کنند و چون از بنیه تخصصی کافی در این زمینه برخوردار نیستند در عمل دچار مشکلاتی می‌شوند.

در پایان یادآوری می‌شود میزبان این نشست، سرویس هنر خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) بود که در پایان جلسه با یک نتیجه‌گیری از مباحث به گفت‌و‌گوی خود پایان داد.

اهم این نتایج چنین بود: با همکاری حوزه و نهادهای فرهنگی سطح برنامه‌های فرهنگی دینی در قالب انتخاب کارشناسان زبده ارتقا می‌یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد