اخبارقرآنی (کتاب‌های قرآنی مظلوم واقع شده‌اند)

سیدعلی کاشفی خوانساری: کتاب‌های قرآنی در سیستم توزیع کتاب مظلوم واقع شده‌اند

 سیستم توزیع کنونی کتاب‌ تمایلی به توزیع کتاب‌های قرآنی و دینی ندارد و این کتاب‌ها به دلیل توزیع نامناسب دارای مشکلات زیادی بوده و مظلوم واقع شده‌اند.

سیدعلی کاشفی خوانساری نویسنده و پژوهشگر حوزه دین

«سیدعلی کاشفی خوانساری» نویسنده و پژوهشگر حوزه دین  یکی از دلایل کم‌مخاطب بودن کتاب‌های قرآنی و دینی را مشکل در چرخه توزیع این کتاب‌ها برشمرد و تأکید کرد: بسیاری از ناشران و پخش‌های بزرگ، کتاب‌های قرآنی و دینی را از چرخه توزیع حذف می‌کنند و وزارت ارشاد در این زمینه هرچه تلاش کرده است، موفق نشده این آسیب را برطرف کند.

وی با انتقاد از حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه حمایت از کتاب‌های قرآنی و دینی بیان کرد: بسیاری از کتاب‌های دینی و قرآنی هنوز مورد حمایت ارشاد قرار نگرفته‌اند و یا این حمایت‌ها عمومیت پیدا نکرده است؛ از سوی دیگر نیز حمایت‌های این وزاتخانه به شکل مستقیم با روش‌هایی مانند اهدای کتاب به کتاب‌خانه‌ها یا به مخاطبان صورت می‌گیرد و هنوز راه حل مناسبی برای توزیع این کتاب‌ها در کشور وجود ندارد.

مدیر اداره کودک و نوجوان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ادامه داد: در حال حاضر بخشی از کتاب‌های سنتی یا مذهبی که از قدیم در مراکز مذهبی به فروش رفته است در جامعه مخاطب دارد و کتاب‌هایی که به دیدی نو و با رویکرد امروزی به سراغ دین رفته‌اند دچار مشکل توزیع هستند.

کاشفی خوانساری با برشمردن موارد بی‌مخاطب بودن کتاب‌های قرآنی و دینی گفت: قرآن، برای زندگی انسان‌ها نازل شده است و از عادی‌ترین امور جاری زندگی تا عمیق‌ترین معارف باطنی را در برمی‌گیرد و اگر امروز کتاب‌های قرآنی به زندگی مردم راه پیدا نکرده است، بخشی به نویسندگان و بخشی به پدیدآورندگان باز‌می‌گردد که علوم قرآنی را متناسب با نیاز امروز استخراج نکرده‌اند.

 کتاب‌های‌بی‌محتوا‌‌زنگ‌خطری‌در‌حوزه‌نشر‌قرآن
کتاب‌های زرد قرآنی و و دینی محصول ناشرانی هستند که قصد سوء استفاده از احساسات مذهبی عامه مردم را دارند و کارهای سطحی عوامانه و خرافی را عرضه می‌کنند و برای جلوگیری از نشر این کتاب‌ها باید یک شورای تخصصی از کارشناسان تشکیل و این کتاب‌ها را خوانده و تنها بر اساس رده‌بندی دیویی و مشخصات ظاهری از آن‌ها حمایت نکنند

وی آگاهی نویسندگان کتاب‌های قرآنی را به علوم قرآن، توجه به نحوه ارائه و تدوین این کتاب‌ها و ایجاد جذابیت لازم برای مخاطبان را از مواردی دانست که می‌تواند میزان مخاطبان را در کتاب‌های قرآنی و دینی افزایش دهد.

نویسنده کتاب «احترام به آفتاب» با توجه به پیدایش کتاب‌های زرد قرآنی و دینی در جامعه افزود: کتاب‌های زرد قرآنی و و دینی محصول ناشرانی هستند که قصد سوء استفاده از احساسات مذهبی عامه مردم را دارند و کارهای سطحی عوامانه و خرافی را عرضه می‌کنند و برای جلوگیری از نشر این کتاب‌ها باید یک شورای تخصصی از کارشناسان تشکیل شود و این کتاب‌ها را بخوانند و تنها بر اساس رده‌بندی دیویی و مشخصات ظاهری از آن‌ها حمایت نکنند.

وی در پایان فرهنگ‌سازی در کتاب‌های قرآنی و دینی را در صورت تفکیک کتاب‌های عمیق از سطحی دانست و بیان کرد: با توجه به انگیزه‌های معنوی که در کشور ما وجود دارد فرهنگ‌سازی کار سختی نخواهد بود و با تولید کتاب‌های پرمحتوا و جلوگیری از نشر کتاب‌های سطحی و تکراری زمینه برای استقبال از این کتاب‌ها از سوی مردم به وجود خواهد آمد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد