سوگنامه الکترونیکی صادق آل پیامبر(ص) در سایت تبیان منتشر شد | ||
پایگاه اطلاعرسانی تبیان، به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، سوگنامه اینترنتی را با عنوان «سوگنامه صادق آل پیامبر(ص)» منتشر کردهاست.
سوگنامه الکترونیکی صادق آل پیامبر(ص) شامل بخشهای نگاهی به رخدادهای عصر امام صادق(ع)، امام صادق(ع) و چیستی تشیع، امام صادق(ع) و اندیشههای انحرافی، دانشگاهی به وسعت تاریخ، امام صادق(ع) از منظر دانشوران اهل تسنن است. دانش پزشکی امام صادق(ع) و طبیب هندی، پنج درس آموزنده و ارزشمند از امام صادق(ع)، معرفی امام صادق(ع) از نگاه مالک بن انس، امام صادق(ع) از نگاه شاگردان، تفاوت دوران امام صادق با دوران امام حسین(ع)، امام صادق(ع) و مسأله خلافت از دیگر بخشهای این ویژهنامه الکترونیکی است. همچنین نگاهی به سیره امام صادق(ع)، داستانهایی کوتاه از زندگی امام صادق(ع)، سوز دل(شعر)، چه کنیم ایمان در ما ثابت شود(سخنرانی حجتالاسلام ریاضت)، ماتمکده(مرثیهسرایی) ، کتابخانه امام صادق(ع)، تصاویر ویژه و محافظ صفحه (Screensaver) نیز از دیگر بخشهای موجود در سوگنامه اینترنتی امام صادق(ع) است. در بخشهایی از رخدادهاى عصر امام صادق(ع) آمدهاست: «از سال 129 هجرى تا 132 هجرى که عباسیان روى کار آمدند؛ چون بنىامیه رو به ضعف و سقوط مىرفتند، فرصت این که امام را تحت فشار قرار دهند، نداشتند و از طرفى عباسیان نیز که شعار طرفدارى از خاندان پاک پیامبر اکرم(ص) و گرفتن انتقام خون بناحق ریخته آنان را مىدادند، به امام فشارى وارد نمىآوردند. از اینرو، این دوران، براى امام دوران آرامش و آزادى بود و فرصت بسیار خوبى براى فعالیتهاى علمى و فرهنگى بهشمار مىرفت.» همچنین در توضیح امام صادق(ع) و چیستى تشیع، نوشتهشدهاست: «نسبت دادن عنوان رئیس مذهب شیعه به امام صادق(علیه السلام) به این مفهوم است که ایشان به علت شرایط مساعد و مناسب عصر خویش احیاگر مذهب تشیع شدند و اطلاق رئیس مذهب شیعه به ایشان به این معنا است.» در بخش امام صادق(ع) و اندیشههاى انحرافى این ویژهنامه اینترنتی آمدهاست: «در بین مردم چنین شهرت یافته که زندیق کسى است که به هیچ دینى پاىبند نیست و قائل به دهر است. امام صادق(ع)مناظراتى طولانى و گفتوگوهاى بسیارى با ابنابىالعوجاء، ابوشاکر دیصانى، زندیق مصرى و برخى دیگر از سران زنادقه داشت و به عقاید انحرافى آنها پاسخ مىداد.» در نگاهی که به سیره امام صادق(ع) شده، چنین عنوان شدهاست: «حقیقت این است که امام در نهایت علاقه به کار و تلاش، هرگز فریفته درخشش درهم و دینار نمىشد و مىدانست که بهترین کار از نظر خداوند تقسیم دارایى خود با نیازمندان است، حقیقتى که ما هرگز از عمق جان بدان ایمان عملى نداشته و نداریم.» در ویژهنامه اینترنتی صادق آل پیامبر(ص) در بیان تفاوت دوران امام صادق با دوران امام حسین(ع) ذکر شدهاست: «زمان حضرت صادق با زمان امام حسین(ع) از زمین تا آسمان تفاوت داشت. زمان امام حسین(ع) یک دوره اختناق کامل بود و برعکس، در زمان امام صادق(ع) در اثر همین اختلافات سیاسی و همین نهضتهای فرهنگی آنچنان زمینهای فراهم شد که نام چهار هزار شاگرد برای حضرت در کتب ثبت شدهاست.» در ویژهنامه اینترنتی تبیان امام صادق(ع) از نگاه شاگردان چنین توصیف شدهاست: «مرازم بن حکیم مىگوید: امام صادق(ع) دستور داد تا نامهاى براى او نوشتند. در آن نامه جمله انشاءالله را ننوشتهبودند. نامه را خواند و فرمود: چگونه امیدوارید که این کار(که به خاطر آن این نامه نوشته شدهاست.) به سرانجام برسد، در حالى که در آن، جمله ان شاء الله وجود ندارد! آن گاه دستور داد آن جمله به نامه اضافه شود.» «ابن ابىیعفور مىگوید: شخصى نزد امام صادق(علیه السلام) میهمان بود. میهمان برخاست تا برخى از کارهاى منزل آن حضرت را انجام دهد. وى نپذیرفت و خودش آن کار را انجام داد. آن گاه فرمود: پیامبر (صلی الله علیه و آله) از به کار گرفتن میهمان نهى کردهاست.» در بخش دیگری از این سوگنامه اینترنتی درباره امام صادق(ع) از منظر دانشوران اهل تسنن، چنین آمده است: «درباره عظمت امام صادق(ع) نهتنها توسط شیعیان به فراوانى سخن گفته شدهاست، بلکه در اینباره جمع کثیرى از دانشوران و بزرگان اهل تسنن و جماعت لب به سخن گشودهاند. پیشوایان مذاهب اهل سنت، عالمان نامدار اسلامى و صاحب نظران زبردست درباره برجستگىهاى علمى، عملى، اخلاقى، کرامت و عظمت آن امام هدایت، امام جعفرصادق(ع) بسیار سخن گفتهاند.» در بخش دانشگاهی به وسعت تاریخ نیز عنوان شدهاست: «پربارترین حلقههای درسی آن زمان در زمینههای مختلف مناظرات و مباحث علمی امام باقر و امام صادق(ع) بود، طالبان و صاحبنظران علوم مذکور برای تبادل نظر و استفاده بیشتر در مناظرات ایشان شرکت کرده و به طرح سؤالات خود میپرداختند و این دو امام به پاسخگویی و بیان نظرات خود مبادرت میکردند.» |