اخبار قرآنی (آغاز به کار ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور )

ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور آغاز به کار کرد

 اولین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با حضور نمایندگان نهادها و سازمان‌های قرآنی کشور در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

 این جلسه با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد و سپس حجت‌الاسلام مصلحی نماینده ولی‌فقیه سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی اظهار کرد: به دنبال ابلاغ معاون اول رئیس جمهور به همه دستگاه‌ها، این اولین جلسه از سلسله جلسات هماهنگی مسابقات قرآنی است تا در بحث مسابقات قرآنی کشوری و بین‌المللی هماهنگی‌های لازم ایجاد شود.

مصلحی، ترویج قرآن و معارف قرآنی در میان اقشار مختلف جامعه، ارتقای کمی و کیفی مسابقات قرآنی متناسب با اهداف و شئون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ایجاد انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌های برگزار کننده مسابقات قرآنی، استفاده بهینه از ظرفیت‌های بخش‌های دولتی و مردمی جهت برگزاری مسابقات قرآنی را از اهداف تشکیل ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور اعلام کرد.

همچنین سیاست‌گذاری و تعیین خط‌مشی کلان مسابقات قرآنی با هماهنگی دفتر مقام معظم رهبری، هدایت، نظارت و ارزشیابی مستمر مسابقات قرآنی، تصویب ضوابط و استانداردهای برگزاری مسابقات قرآنی، بررسی طرح‌ها و درخواست‌های دستگاه متقاضی برگزای مسابقات قرآنی داخلی و صدور مجوز در صورت احراز شرایط از وظایف این ستاد خواهد بود.

حجت‌الاسلام مصلحی، بررسی طرح‌ها و درخواست‌های دستگاه‌های متقاضی، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن و تصویب برنامه اجرایی و صدور مجوز در صورت احراز شرایط، تعیین ضوابط اعزام نمایندگان قرآنی جمهوری اسلامی ایران (اعم از داور، قاری، حافظ و ...) به مسابقات قرآنی سایر کشورها و تصویب چگونگی مشارکت دستگا‌های اجرایی کشور در مسابقات بین‌المللی سایر کشورها را نیز از دیگر وظایف ستاد بیان کرد.

وی در ادامه به اعضای ستاد اشاره و اظهار کرد: نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه (رئیس ستاد)، بالاترین مقام مسئول در امور قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (نائب ریس9)،نماینده شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، نماینده تام‌الاختیار وزارت آموزش‌وپرورش، بالاترین مقام مسئول در برگزاری مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، نماینده تام الاختیار سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده تام الاختیار ستاد کل نیروهای مسلح، نماینده تام الاختیار سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، نماینده اتحادیه تشکل‌های قرآنی مردمی کشور و سه نفر از صاحب‌نظران در برگزاری مسابقات قرآنی به پیشنهاد دبیر و تأیید اعضا که در جلسه آینده تعیین می‌شوند از مسئولان و اعضای ستاد هستند.

 حجت‌الاسلام مصلحی:
این ستاد مانعه برای انجام فعالیت‌ها و مسابقات قرآنی نخواهد بود بلکه برای جلوگیری از استفاده روبنایی از مباحث قرآنی و نشر و ترویج فعالیت‌های قرآنی خواهد بود.

وی تاکید کرد در جلساتی که برای مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تصمیم‌گیری می‌شود، علاوه بر اعضای یاد شده، نمایندگان تام الاختیار وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همچنین دبیر کمیته اعزام و دعوت قراء در ستاد نیز حضور می‌یابند.

حجت‌الاسلام‌ مصلحی جلسات ستاد را هر سه ماه یک بار با دعوت رئیس ستاد اعلام و عنوان کرد: در حال حاضر برای تشکیل کمیته‌ها و تعیین مسئولیت افراد جلسات به صورت ماهیانه برگزار می‌شود تا روال کار به حالت مشخص و معینی برسد و در ادامه جلسات به منوال هر سه ماه یک‌بار برمی‌گردد.

کمیته‌های تخصصی؛ کمیته علمی و فنی، کمیته طرح و برنامه، کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی، کمیته نظارت و ارزیابی به منظور انجام کارشناسی امور مورد نیاز ستاد، زیر نظر ستاد تشکیل می‌شوند.

وی فعال بودن ستاد را در گرو فعالیت کمیته‌ها دانست و گفت: امیدوارم ستادی پویا تشکیل شود و مشکلات موجود را به نوعی شایسته رفع کنیم البته در سال گذشته به نوعی این بحث آغاز شد و امسال به نحو بهتری آن را ادامه خواهیم داد.

در ادامه این نشست«حسین ساری» مدیر شبکه سیمای قرآن در ادامه این جلسه، مسابقات را مقوله مهمی برای جذب و نگهداری و ایجاد انگیزه دانست و تصریح کرد: مسابقه خودش هدف نیست بلکه شیوه و تکنیکی برای اهداف بالاتر است، همیشه در سیاست‌گذاری‌ها باید نگاهی به راهبردهای کلان داشته باشیم تا به اهداف خود دست یابیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین«رنجبران» نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه این نشست به لزوم اثربخشی مناسب فعالیت‌های ستاد اشاره و بیان کرد: نظارت هم باید در حوزه محتوایی انجام کار صورت بگیرد و هم در بودجه‌های کلان و در بخش‌های مختلف نظارت متناسب انجام شود.

سرابی با تشکر از راه‌اندازی ستاد، سیر راه‌اندازی این ستاد را از سال 1370 و پیرو مشکلات و مسایل مطرح‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام و اظهار امیدواری کرد این ستاد برای مرتفع شدن مشکلات تلاش کند.

مصلحی بار دیگر در ادامه تصریح کرد: این ستاد مانعی برای انجام فعالیت‌ها و مسابقات قرآنی نخواهد بود بلکه مانعی برای جلوگیری از استفاده روبنایی از مباحث قرآنی و نشر و ترویج فعالیت‌های قرآنی خواهد بود.

 مسئول شبکه قرآن سیما:
مسابقه خودش هدف نیست بلکه شیوه و تکنیکی برای اهداف بالاتر است. همیشه در سیاست‌گذاری‌ها باید نگاهی به راهبردهای کلان داشته باشیم تا به اهداف خود دست یابیم.

وی در ادامه، حجت‌الاسلام احمدیان(معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه)را به عنوان دبیر ستاد معرفی کرد و خطاب به مسئولان حاضر گفت: در این ستاد به صورت جدی و فعال همکاری کنید و صرف حضور در جلسه نباشد و امیدواریم دبیرخانه فعال و کمیته‌های پویا داشته باشیم.

در انتها احمدیان دبیر منتخب ستاد، روند مسابقات قرآنی گذشته در کشور را تشریح کرد و ساماندهی وضعیت قرآنی را از اهداف عمده ستاد دانست و اظهار کرد: مشکلات مسابقات در جلسات بعدی به صورت مبسوط بیان خواهد شد.

یاداوری می‌شود، «محمد مهدی بحرالعلوم» نماینده سازمان تبلیغات اسلامی، «علیرضا رستگاران» نماینده وزارت آموزش‌وپرورش،« ابوالفضل رهنما» از طرف وزارت امور خارجه، سید «علی سرابی »دبیر کمیته اعزام و دعوت از قراء، «کریم دولتی» نماینده کمیته اعزام و دعوت از دفتر مقام معظم رهبری، «محمد حسین فریدونی» نماینده اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور، «حسین ساری» مدیر شبکه قرآن سیما، «داود رنجبران» نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سید «علی نواب» معاون سازمان امور خیریه، «مصلحی» نماینده مقام معظم رهبری و سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه و«احمدیان» معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از مسئولان و حاضران در این نشست بودند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد