اخبار قرآنی

زندگینامه‌ نویسنده اولین تفسیر شیعی به زبان فارسی تصویر می‌شود

زندگی «شیخ ابوالفتوح رازی» نویسنده اولین تفسیر شیعی از قرآن به زبان فارسی توسط «سعید شاپوری» برای تهیه‌ یک مجموعه‌ تلویزیونی نوشته می‌شود.

«سعید شاپوری» نمایشنامه‌ و فیلمنامه‌نویس دینی کشور و نویسنده این سریال  گفت: اولین تفسیر فارسی زبان قرآن به نام «روض الجنان و روح الجنان» توسط «شیخ ابوالفتوح رازی» در قرن ششم نوشته شد که ایرانی و ساکن ری بود. پیش از او تمام تفاسیر به زبان عربی و توسط طبری، طبرسی و ... کار شده بود.

وی ادامه داد: نگارش این اثر به سفارش سیما فیلم برای پخش در 13 قسمت آغاز شده که در ابتدا منابع تاریخی محدودی برای دستیابی به زندگی‌نامه این شخصیت داشتم اما با تحقیق در رساله یوحنا، رساله حسنیه، متن کتاب تفسیر خودش و کتاب‌های شاگردانش مرحله تحقیق را تمام کردم و وارد نگارش شده‌ام.

شاپوری توضیح داد: شخصیت‌های اصلی در این اثر 10 نفر هستند که در کنار شخصیت‌های فرعی تعداد زیادی را تشکیل می‌دهند. نام اثر نیز «شمع فروزان» است که احتمالا تغییر خواهدکرد.

وی درباره هدف خود از انجام این کار گفت: هدف اصلی تأثیر اقدام شیخ ابوالفتوح رازی در تاریخ اسلام و در ایران است که با توجه به دیدگاه دینی او در دوره تاریخی‌ زندگیش و منابعی که در دست است، در نهایت درامی که در جهت محتوای کلی رساله فارسی قرآن و ... باشد، ساخته‌ خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد