باید در مقطع فوق دکترا، فضایی میان رشته علوم قرآن و حدیث و دیگر رشتهها ایجاد کنیم تا کسانی که در رشتههای دیگر دکترا دارند، با گذراندن دروس پیشنیاز بتوانند به تحقیقات قرآنی در مقطع فوق دکترا بپردازند.
دکتر «جعفر نکونام»، محقق و پژوهشگر علوم قرآنی و عضو هیأت علمی دانشگاه قم در مورد تأسیس رشته فوق دکترای علم قرآن و حدیث، با اعلام مطلب فوق گفت: در حال حاضر ما مقطع فوق دکتری را در رشتههای علوم پایه در دانشگاه تربیت مدرس و در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران داریم، ولی در رشتههای علوم انسانی ظاهراً در ایران مقطع فوق دکتری نداریم.
وی در باب مدرسان این مقطع اظهار کرد: مدرسان مقطع فوق دکترا هم طبیعتاً رتبههای دانشیاری و استادی دارند و لزومی ندارد که مدرک فوق دکترا داشته باشند. در این مقطع، اهتمام به پژوهش است و سعی میشود که افراد توانمندی برای پژوهش تربیت شوند. ما این مقطع را در نشستی که هیأت مدیره انجمن علوم قرآن و حدیث ایران و هیئت تحریره مجلات مربوطه و بسیاری از مشاوران انجمن حضور داشتند، پیشنهاد کردیم که مورد قبول واقع شد.
نکونام در تبیین پیشنهاد خود ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که دوره فوق دکترا با همکاری انجمن علوم قرآن و حدیث ایران و دانشکده الهیات دانشگاه تهران ایجاد و راهاندازی شود. مسئولان دانشکده الهیات دانشگاه تهران هم که در آن نشست حضور داشتند، از این پیشنهاد استقبال کردند و قرار شد تفاهمنامهای میان انجمن علوم قرآن و حدیث و دانشکده الهیات نوشته شود و به دنبال آن مجوز لازم برای راهاندزای رشته فوق دکترا اخذ شود و محل برگزاری این دوره نیز دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران باشد.
ما باید مجال و فضایی مانند دیگر کشورها برای رشته خودمان ایجاد کنیم تا برای افرادی که از هوش و ذکاوت برتر و توانمندی نظریهپردازی و تولید دانش برخوردارند، شرایطی ایجاد کنیم تا به گسترش مرز دانش برسیم و در رشته علوم قرآن و حدیث تولید نظریه کنیم |
این استاد دانشگاه تصریح کرد: دوره فوق دکترا دورهای صرفاً پژوهشی است که در این دوره کلاسی به آن صورت نداریم، مگر کلاس روش تحقیق که آن هم بهصورت کارگاهی برگزار میشود. به طور عمده دانشآموختگان دوره دکترا به پژوهش میپردازند.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم تأکید کرد: واقعیت آن است که در میان فارغالتحصیلان دوره دکترا، بسیاری توانمندی پژوهش دارند و بسیاری هم این توانمندی را ندارند. ما باید مجال و فضایی مانند دیگر کشورها برای رشته خودمان ایجاد کنیم تا برای افرادی که از هوش و ذکاوت برتر و توانمندی نظریهپردازی و تولید دانش برخوردارند، شرایطی ایجاد کنیم تا به گسترش مرز دانش برسیم و در رشته علوم قرآن و حدیث تولید نظریه کنیم. در عین حال باید برخی از تحقیقات دیگر، مانند تحقیقات میانرشتهای که مورد اهتمام و توجه است، انجام شود.
دکتر نکونام در پایان گفت: بسیاری از موضوعات است که میان رشته علوم قرآنی و سایر رشتهها مانند علوم انسانی و تجربی و ریاضی مشترک هستند. پس باید فضایی میان این رشتهها ایجاد کنیم تا کسانی که به دیگر علوم اشتغال دارند، به علوم قرآن و حدیث رو بیاورند. اگر ما بتوانیم از ابعاد و زوایای مختلف به علوم قرآنی بپردازیم تا دانش علوم قرآنی طراوات و گسترش بیشتری پیدا میکند. |