اخبار قرآنی ( معرفی یک وبلاگ مفید قرآنی )

نکات کوتاه و خواندنی درباره قرآن

 وبلاگ «قرآن؛ آیینه‌ای بدون زنگار» در پستی جالب، خواندنی و نسبتا ً طولانی، نکته‌هایی کوتاه و خواندنی درباره قرآن را عنوان‌کرده‌است.

 بلاگر به نشانی http://universalquran.blogfa.com

در توضیحاتی در مورد وبلاگ خود می‌نویسد: «با توجه به اهمیت گسترش و شناخت قرآن به عنوان کتاب مقدس مسلمانان و به منظور شناخت بازتاب‌های جهانی این کتاب آسمانی٬ این وبلاگ سعی خواهد کرد تا با ارائه مقالات٬ ترجمه‌ها و نرم‌افزارهایی که درباب اسلام و قرآن در زبان‌های دیگر دنیا وجود دارد؛ گامی به جلو در معرفی اسلام و قرآن به صورتی جهانی داشته‌باشد.»

وی در این پست خود، نکاتی در مورد سوره‌ها، آیات، کلامات، ترجمه‌ها و علوم قرآنی می‌آورد.

وی در ابتدا با اشاره به سوره‌های مکی و مدنی می‌نویسد: «مکی و مدنی بودن آیات و سوره‌های قرآنی بیش از آنکه جغرافیایی باشد، تاریخی است. وحی مکی متعلق به عصر بعثت و پیش از هجرت است.وحی مدنی نیز متعلق به عصر هجرت و سپس باز گشت حضرت محمد(ص) به مکه می باشد.»

بلاگر در ادامه به مفصل‌ترین ترجیع بند قرآن اشاره کرده و می‌نویسد: «مفصل ترین ترجیع بند قرآن در سوره الرحمن است. در این سوره 31 بار آیه « فبای الاء ربکما تکذبان » به معنای « پس کدامین نعمت پروردگارتان را انکار می کنید؟ » تکرار شده است.»

وی در بخشی از مطالب خود در مورد نخستین ترجمه فارسی قرآن می‌نویسد: «یکی از نخستین ترجمه‌های آیات وحی به زبان فارسی توسط سلمان فارسی صورت گرفته‌است. در آن روزگار عده‌ای از ایرانیان از وی خواسته بودند تا سوره حمد و برخی از آیات قرآنی را برای آنان ترجمه کند و او نیز چنین کرده بود.

از جمله این موارد می‌توان به عبارت «به نام یزدان بخشنده» اشاره کرد که سلمان آن را به جای معنای «بسم الله الرحمن الرحیم» ارائه داده بود.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد