اخبار قرآنی

پژوهشگر و دکترای مکانیک: سخنان قرآن کریم فراتر از فیزیک است که بخواهیم با علوم روز آن‌را تایید کنیم

 سخنان قرآن کریم فراتر از فیزیک است که بخواهیم با علوم روز آنها را صحه بگذاریم؛ بلکه ما می‌خواهیم از آنها استفاده کنیم. نباید به آیات ایده‌ها را تحمیل کرد و یا نباید قرآن را با علم روز تایید کرد؛ بلکه باید از آن استفاده و استخراج ایده کرد تا به پیشرفت فناوری دست یابیم.

شهرام خلیل آریا، رییس دانشکده‌ی فنی دانشگاه ارومیه

 دهمین نشست ستاد عالی «پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه» در روزهای 17، 18 و 19 مردادماه به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار شد.

اعضای این ستاد را استادان و شخصیت‌های حوزه و دانشگاه تشکیل می‌دهند. این ستاد برآن است تا با پیوند آموزه‌های قرآن با علوم روز این سرمایه عظیم را از مهجوریت درآورده و کاربردی نماید. در همین راستا «همایش ملی پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه» توسط این ستاد برگزارشده و دومین همایش ملی آن نیز در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد. هم‌چنین قرار شده تا سومین دوره همایش این ستاد نیز در سطح بین‌المللی و در سال 1387 برگزار شود.

متن زیر حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با «شهرام خلیل آریا»، رییس دانشکده‌ی فنی «دانشگاه ارومیه» در حاشیه برگزاری دهمین نشست ستاد عالی پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه در دانشگاه ارومیه است که در ادامه می‌آید.

 رسالت ستاد عالی پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه
این ستاد برآن است تا با پیوند آموزه‌های قرآن با علوم روز این سرمایه عظیم را از مهجوریت درآورده و کاربردی نماید

«شهرام خلیل‌آریا»، فارغ‌التحصیل دکترای مکانیک، از سال 1370 در هیئت علمی دانشگاه ارومیه عضویت داشته است. وی در پاسخ به علت حضور خود در این نشست گفت: «همایش‌های فرهنگی از این دست، معمولا مورد علاقه من است و تمایل دارم که گاهی اوقات گریزی نیز به برنامه‌های فرهنگی دانشگاه داشته باشم؛ به‌خصوص‌ این‌که خودم عضو کمیسیون فرهنگی دانشگاه هستم.»

این استاد دانشگاه، شناخت خود از ستاد عالی «پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه» را اندک دانست و تمایل برای استفاده شخصی و انگیزه کسب شناخت این مجموعه را از دلایل حضور خود ذکر کرد.

رییس دانشکده فنی «دانشگاه ارومیه» علم و گزاره‌های قرآنی را مرتبط خواند و به پیوند نزدیک آن‌‌ها اشاره کرد و گفت: «به‌نظر من بسیاری از علوم برخاسته از واژه‌های قرآنی هستند و می‌توان چند نمونه را برای مثال بیان کرد که می‌تواند آغازگر مباحث جدیدی در این حوزه باشد. من علاقه‌مندم اگر فرصتی پیش آمد حتما در رابطه "شنوایی‌سنجی" و مفاهیم "قرآن" تحقیقاتی را انجام دهم. در قرآن کریم آمده است که هنگامی‌که ما ذکر خداوند را می‌کنیم و آن‌را می‌شنویم، دل‌هایمان آرام می‌گیرد؛ یعنی شنیدن نام خداوند باعث آرامش دل‌های ما می‌شود. همان‌طور که پیامبر می‌گوید: "فرزندانتان را با نام نیک بخوانید تا رستگار شوند". خواندن نام نیک می‌بایست ارتباطی با شنوانی انسان داشته باشد. این نکته بیان‌گر این است که شنیدن نام خداوند مهربان مایه آرامش قلب‌ها و ذهن‌ها می‌شود و از نقطه‌نظر فیزیکی اگر با این پدیده برخورد علمی شود، می‌توان به نتایج جدید و جالبی دست یافت.»

 بررسی تاثیر نام‌خدا در انسان از طریق شنوایی‌سنجی
خواندن نام نیک می‌بایست ارتباطی با شنوانی انسان داشته باشد. این نکته بیان‌گر این است که شنیدن نام خدای مایه آرامش می‌شود و از نقطه‌نظر فیزیکی اگر با این پدیده برخورد علمی شود، می‌توان به نتایج جدید و جالبی دست یافت

«خلیل آریا» به حوزه تخصصی خود؛ یعنی «فیزیک» اشاره کرد و از دغدغه‌های خود در نسبت میان «فیزیک» و «قرآن» سخن گفت و این‌که مبحثی در فیزیک به نام «آنتروپی» وجود دارد که به «بی‌نظمی» تعبیر می‌شود. وی افزایش بی‌نظمی ذهنی را موجب پیری زودرس انسان خواند و صورت دیگر این مسئله را در جامعه و تاریخ همان تلاطم و انقلاب دانست و گفت: «ما این نکته را در احادیث و قرآن زیاد دیده و داریم که از انسان دعوت به آرامش می‌شود و آرامش گویای تعادل رفتاری و اخلاقی انسان است. این مسایل را می‌توان در حوزه میان رشته‌ای بین علوم مطالعه و پژوهش کرد.»

وی افزود: «هر مسئله‌ای که به این شکل بررسی شود، پرسشی جدید و تازه است؛ هرچند سخنان قرآن کریم فراتر از فیزیک است که بخواهیم با علوم روز آنها را صحه بگذاریم؛ بلکه ما می‌خواهیم از آن‌ها استفاده کنیم. نباید به آیات ایده‌ها را تحمیل کرد و یا نباید قرآن را با علم روز تأیید کرد؛ بلکه باید از آن استفاده و استخراج ایده کرد تا به پیشرفت فناوری دست یابیم.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد