اخبار قرآنی( یک خبر فرهنگی)

نام اتحادیه‌ ناشران قرآنی به «تشکل» تغییر یافت

 نام اتحادیه‌ی ناشران قرآنی در سومین نشست سازمان دارالقرآن‌الکریم که عصر روز چهارشنبه 24 مرداد برگزار شد، پس از بررسی موضوع در هسته‌ مرکزی، به «تشکل» تغییر یافت.

در این نشست با حضور ده نفر از اعضای هسته‌ی مرکزی برگزار شد، آیین‌نامه‌ی مراحل ایجاد تشکل ناشران قرآنی کشور و نخستین مرحله‌ی اعلام فراخوان عمومی از ناشران قرآنی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

در ابتدای این نشست «مرتضی آخوندی» سرپرست این جلسات و مدیر نشر دارالکتب‌الاسلامیه دلیل جایگزینی کلمه‌ی تشکل به جای اتحادیه را، نوع فعالیت فرهنگی این دسته از ناشران دانست و تأکید کرد: به دلیل فعالیت ناشران قرآنی و نبود تعریف اقتصادی برای این دسته از ناشران با موافقت اعضای اصلی، نام این انجمن از «اتحادیه» به «تشکل» تغییر می‌کند.

وی با بیان این‌که عملکرد اتحادیه‌ی ناشران قرآنی نباید موازی‌کاری با تعاونی ناشران باشد بیان کرد: اتحادیه‌ی ناشران باید با تعریفی مشخص شکل گیرد و به گونه‌ای عمل کند که در تداخل ‌کاری با تعاونی ناشران کشور نباشد.

سپس «سیدجعفر صادقی» رییس اداره‌ی ارتباطات امور استان‌های سازمان دارالقرآن‌الکریم ایجاد تشکل ناشران قرآنی را تنها از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممکن دانست و بیان کرد: با توجه به این‌‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسماً اعلام کرده است که کتابفروشی‌ها و مراکز حوزه‌ی نشر، واحد فرهنگی محسوب می‌شود، ایجاد این تشکل تنها با نظارت این وزارتخانه امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با بیان این‌که فعالیت ناشران قرآنی مغایرتی با عملکرد تعاونی ناشران ندارد تصریح کرد: فعالیت این مؤسسه بر طبق قوانین وزارت ارشاد و با موضوع مورد بررسی در اساسنامه‌ی آن، مستقل محسوب می‌شود و تشکیل آن با فعالیت تعاونی ناشران کشور در مغایرت نیست.

وی تشکیل اتحادیه را در سه مرحله ممکن دانست و ادامه داد: ‌تشکیل اتحادیه‌ی ناشران قرآنی باید در سه مرحله صورت گیرد. نخست هدایت اولیه است که سازمان دارالقرآن‌الکریم این کار را انجام و یک هسته‌ی موقت را تشکیل داده است.

صادقی افزود: مرحله‌ی دوم، دعوت از تعدادی از ناشران از طریق دعوتنامه‌ی کتبی یا درج در مطبوعات است و پس از این فراخوان عمومی، نخستین جلسه‌ی عمومی تشکیل می‌شود. پس از این جلسه، هسته‌ی موقت با اهداف و برنامه‌ها به ارکان قانونی اتحادیه منتقل خواهد شد.

 تشکل‌ناشران‌قرآنی‌با‌نظارت‌ارشاد‌ممکن‌است
با توجه به این‌‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسماً اعلام کرده است که کتابفروشی‌ها و حوزه‌ی نشر، واحد فرهنگی محسوب می‌شود، ایجاد این تشکل تنها با نظارت این وزارتخانه امکان‌پذیر خواهد بود

رییس اداره‌ی ارتباطات امور استان‌ها سازمان دارالقرآن‌الکریم با اشاره به سومین مرحله از تشکیل این اتحادیه گفت: نخستین اقدام در مرحله‌ی سوم،‌ انتخاب مجمع عمومی، مؤسسان منتخب و تنظیم اساسنامه‌ی اصلی است. پس از انتخاب ارکان اصلی این اتحادیه که هیئت‌مدیره و بازرسان هستند، انتخاباتی را برای تدوین اساسنامه و انتخاب مدیر عامل را بررسی خواهند کرد.

صادقی در پایان بیان کرد: در نخستین اساسنامه‌ی این تشکل مسائل اصلی مطرح شده است و موضوعاتی مانند این‌که این انجمن چه وظایف و اصولی خواهد داشت باید در مجمع عمومی با حضور ناشر قرآنی کشور بررسی شود.

در این نشست همچنین «آیین‌نامه‌ی ایجاد تشکل قرآنی کشور» ارائه شد که در بخشی از آن آمده است: «به منظور ایجاد وحدت و همگرایی در فعالیت‌ها و ایجاد نهادی قانونمند برای پیگیری و رفع مشکلات و موانع قانونی ناشران قرآنی کشور و همچنین در جهت ایجاد مسیر واحد برای تعاملات و همکاری‌ها با دستگاه‌های قرآنی و فرهنگی مرتبط با چاپ و نشر کلام‌الله مجید و علوم و معارف قرآنی و نیز ارتقای جایگاه قانونی ناشران قرآنی، جمعی از ناشران قرآنی کشور با راهنمایی سازمان دارالقرآن‌الکریم به ایجاد زمینه‌ی تشکیل اتحادیه‌ی ناشران قرآنی می‌نماید.»

چهارمین جلسه برای ایجاد تشکل ناشران قرآنی کشور برای دعوت از ناشران قرآنی و بررسی موضوعات اصلی اساسنامه و اهداف این تشکل روز شنبه 3 شهریور ساعت 8 صبح در سازمان دارالقرآن‌الکریم واقع در میدان امام حسین (ع)، خیابان خواجه‌نصیر روبروی دانشگاه امیرکبیر برگزار می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد