اخبار قرآنی

وجود 40 هزار موضوع در فرهنگ تفاسیر قرآن

مرکز فرهنگ و معارف قرآن سه هزار کلید واژه، 16 هزار نمایه فرعی و 34 هزار موضوع جانبی و فرعی را در سه جلد فرهنگ موضوعی تفاسیر قرآن کریم تدوین کرد.

 برای تدوین این فرهنگ‌نامه، بیش از 300 جلد تفسیر مشتمل بر 20 دوره از تفاسیر مذاهب اسلامی از سده‌های چهارم تا چهاردهم گردآوری شده است.

تدوین و انتشار اصطلاح‌نامه معارف قرآن نیز از دیگر فعالیت‌های مرکز فرهنگ و معارف قرآن است که از سوی گروه مأخذ‌شناسی و طبقه بندی اطلاعات قرآن این مرکز انجام شده است.

در این اصطلاح‌‌‌نامه که به منظور نظام دهی معارف و اطلاعات درون قرآنی تنظیم شده است، 6097 اصطلاح آمده که به سه صورت الفبایی، ترسیمی و نموداری ارائه شده است.

 فرهنگ‌موضوعی‌تفاسیرقرآن‌کریم
برای تدوین این فرهنگ‌نامه، بیش از 300 جلد تفسیر مشتمل بر 20 دوره از تفاسیر مذاهب اسلامی از سده‌های چهارم تا چهاردهم گردآوری شده است.

مأخذ‌شناسی رسول اعظم(ص) در تفاسیر هم از اقدامات گروه مأخذ‌شناسی و طبقه‌بندی اطلاعات قرآنی است که مشتمل بر همه مطالب تفاسیر قرآنی مربوط به پیامبر گرامی اسلام است.

این مأخذ‌شناسی در قالب هشت فصل زندگی‌نامه، بعثت و رسالت، حکومت، اخلاق، شخصیت، عبادات، دشمنان و دوستان با استفاده از 20 تفسیر فارسی و عربی قرآن با ذکر نام و نشانی تدوین شده است.

این گروه قرآنی همچنین به منظور دسترسی آسان و سریع پژوهشگران عرصه قرآن‌پژوهی به مقالات و کتب قرآن به زبان‌های فارسی و عربی، معجم الدراسات القرآنیه را منتشر کرده است.

 گروه«پاسخ‌به‌پرسش‌های‌قرآنی»
چکیده‌نویسی منابع قرآنی، شناسایی و طبقه‌بندی مقالات قرآنی مجلات، نمایه‌سازی تفسیر راهنما، بایسته‌های پژوهش‌های قرآنی و نمایه‌سازی مجموعه پنجاه هزار عنوان «پاسخ به پرسش‌های قرآنی» از طرح‌های در دست اقدام این گروه است.

مفتاح التفاسیر، اثر دیگری از گروه مأخذ‌شناسی و طبقه‌بندی اطلاعات قرآنی است که در آن نشانی آیات و سور در 55 دوره تفسیر قرآن، مقایسه و گزارش شده است.

چکیده‌نویسی منابع قرآنی، شناسایی و طبقه‌بندی مقالات قرآنی مجلات، نمایه سازی تفسیر راهنما، بایسته‌های پژوهش‌های قرآنی و نمایه‌سازی مجموعه پنجاه هزار عنوان «پاسخ به پرسش‌های قرآنی» از طرح‌های در دست اقدام این گروه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد