اخبار قرآنی(یک خبر هنری)

طراحی و خطاطی لوگوی جدید خبرگزاری قرآنی ایران توسط استاد «محمد احصائی»

 «محمد احصائی» از اساتید عرصه خوشنویسی انگیزه اصلی خود برای طراحی لوگوی خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) را علاوه بر انجام وظیفه در قبال قرآن، احساس قلبی‌ و تبرک گرفتن از قرآن و خدمت به فرهنگ و هویت ایران اسلامی دانست.

لوگوی جدید خبرگزاری قرآنی ایران

«محمد احصائی» که به تازگی کار طراحی و خطاطی لوگوی جدید خبرگزاری قرآنی ایران را به پایان رسانده،  گفت: بنا به درخواست خبرگزاری قرآنی ایران علیرغم مشکلاتی که در مچ دست و شانه‌هایم دارم این کار را قبول کردم چرا که علاوه بر این‌که وظیفه خود می‌دانستم کاری برای قرآن انجام دهم، احساس قلبی خودم نیز انگیزه مهمی برای طراحی این لوگو بود.

وی افزود: طراحی این لوگو را به نیت کاربرد معارف اسلامی و نیز بخاطر وجود کلمه «قرآن» در عنوان خبرگزاری قرآنی ایران انجام دادم و انجام این وظیفه خرسندی عمیقی را برای من به وجود می‌آورد.

«احصائی» درباره انتخاب سبک خوشنوسی در طراحی لوگوی خبرگزاری قرآنی ایران اظهار داشت: چون خبرگزاری قرآنی ایران به ایران مربوط می‌شود و نشان‌دهنده هویت ایرانی است بنابراین برای طراحی لوگوی آن از خط نستعلیق استفاده کردم.

وی در ادامه علت انتخاب خط نستعلیق را برای لوگوی خبرگزاری چنین توضیح داد: خط نستعلیق دارای ویژگی‌های خاص خودش است به طوری که قلم نستعلیق نوشتنش نفس‌گیر و در عین حال بسیار باصلابت است و کسی که نستعلیق کار می‌کند قلمش یا بسیار خوب است یا بد؛ یعنی قلمی است که حد وسط ندارد و من این خط را با یک کرسی‌بندی و ترکیب‌بندی که در یک مربع ـ مستطیل دیده شده باشد جا دادم تا برای جایگزینی صفحه خبرگزاری قرآنی ایران به آسانی قابل استفاده باشد.

 

«احصائی» در ادامه سخنان فوق گفت: در خط نستعلیق حتی سه یا چهار کلمه را می‌توان به چندین صورت نوشت و از آن‌جا که عنوان «خبرگزاری قرآنی ایران» می‌تواند کرسی‌بندی خیال‌انگیزی را ایجاد کند و با گزینه‌های مختلف حروفی مثل «ی»، «ه» و «گ» می‌تواند شکل‌های مختلفی را ارائه دهد و برای این‌که نشانه‌ای از یک ترکیب‌بندی که حاصل تفکر باشد ارائه کنم آن را به شکل دلخواهم درآوردم به ویژه دو حرف «ن» و «ی» را که دو حرف موجود در کلمه «قرآنی» هستند را در بالا کشیده نوشتم که جلب توجه بیشتری کند و بیننده کلمه «قرآنی» را با توجه به اینکه علامت مد روی الف به دلیل فضای کم بالای الف گذاشته نشده است، به راحتی بتواند بخواند.

وی در ادامه درباره ویژگی‌های خط نستعلیق گفت: توجه کردن به شکل در خط شکسته‌نستعلیق مهم است و بیننده با دیدن طرح باید زیبایی لوگو را درک کند بنابراین باید طراح نیاز دیدن یک شکل زیبا را در مخاطب برآورده کند و این برآورده کردن نیاز بیننده نباید خیلی پیچیده باشد تا بیننده به راحتی بتواند آن لوگو را بخواند و این در حالی است که کلمه «قرآن» با پس و پیش کردن لغت هم زیباتر می‌شود و هم خواندن آن مستلزم دقت و ظرافتی خاص است.

این استاد خط درباره سبک مورد استفاده در لوگوی خبرگزاری چنین اظهار نظر کرد: هرخوشنویسی برای خودش یک سبک و سیاق و بیان بصری دارد در حالی که بعضی ازخوشنویس‌ها بر روی خط مستقیم کار می‌کنند من به طور معمول در نوشتن لوگوهای نستعلیق و سطرها و عبارت‌ها از پایین به بالا حرکت می‌کنم و این شیوه در نوشته‌های صمیمانه ما یک سنت است که حرکت‌های مستقیم و کسل‌کننده را تبدیل به حرکت پویا می‌کند.

وی در ادامه سخنان فوق افزود: در طراحی لوگوی خبرگزاری قرآنی ایران حرف «ن» را در کلمه «ایران» بالا نوشتم و با وجود این که لوگوی مورد نظر در مربع ـ مستطیل طراحی شده ولی یک حرکت به سمت بالا قابل حس است و این در حالی است که به طور معمول خطاط به طور تعهدی در یک خط مستقیم کار می‌کند و من این تعهد را با زیبایی‌شناسی و تعمق در خواندن توام با هم در نظر گرفتم.

این گرافیست درباره زمان انجام طراحی لوگو گفت: طراحی یک لوگو به طور معمول یک نصف روز طول می‌کشد و بعد مدت کوتاهی را هم به تغییرات حاصل در طرح اختصاص می‌دهند ولی من به خاطر مشکل مچ دست‌هایم زمان بیشتری را به این کار اختصاص دادم و چندین بار لوگوی مورد نظر را طراحی کردم و بعد یک نیمه‌روز به طراحی نهایی آن اختصاص دادم.

وی در ادامه افزود: در طراحی لوگو از آن‌جا که ترکیب‌بندی در ذات هنرمند ساری است با تغییرات کوچکی که در فضاها داده می‌شود یک توازنی در فضاها ایجاد می‌شود به‌طوری که فضاهای منفی و مثبت در تقارن با یکدیگر قرار می‌گیرند.

این استاد عرصه هنرهای تجسمی به جایگاه خط نستعلیق ایران در جهان اشاره کرده و گفت: در سطح بین‌المللی خط نستعلیق ما شناخته شده است و به عنوان یک خط زیبا بلکه زیباترین خط عالم شناخته شده است به طوری که چندین سال پیش زیبایی‌شناسان خط نستعلیق را زیباترین خط دنیا تشخیص دادند به آن لقب «عروس خط‌های عالم» دادند.

«احصائی» در پایان سخنانش در توضیح بیشتر راجع به خلوت و جلوت گفت: در خوشنوسی آن قسمت‌هایی را که در مربع ـ مستطیل حروف و کلمات داریم، فضای مثبت(جلوت) و آن فضاهایی را که خالی از حروف هستند را فضای منفی(خلوت) می‌گویند و این خلوت و جلوت باید در حالت تقارن با یکدیگر باشند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد