اخبار قرآنی

بیست و دومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان(118)
اطلاع‌رسانی جشنواره ملی قرآن دانشجویان باید گسترش یابد

سید«عطا شیخ‌الاسلامی» از جمله دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مهندسی متالوژی است که در بیست و دومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران حضور داشت، وی این سطح این جشنواره را با وجود برخی کم و کاستی‌ها بالا توصیف می‌کند و رسالت طبیعی چنین جشنواره‌هایی را جذب افرادی که چندان با مقوله قرآن آشنا و به آن علاقه‌مند نیستند، می‌داند.

سید «عطا شیخ‌الاسلامی» از قاریان شرکت‌کننده در بیست و دومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با بیان این مطلب گفت: برپایی جشنواره‌های قرآنی به طور طبیعی در قرآنی کردن فضای دانشگاه‌ها خیلی موثر است، البته باید اطلاع‌رسانی بیشتری در این زمینه صورت می‌گرفت.

 قاری‌بیست‌و‌دومین‌جشنواره‌ملی‌قرآن‌دانشجویان:
: سطح این جشنواره با دوره‌های گذشته زیاد فرق نکرده و برخی مواقع سطح مسابقات پایین‌تر هم آمده است، سه چهار سال قبل، سطحش خیلی بالاتر بود البته دلیل خاصی ندارد و نوسان در مسابقات قرآن امری طبیعی است

وی افزود: مسئولان برپایی جشنواره زحمات زیادی کشیده‌اند و این همه هزینه شده که البته خیلی خوب است و دستشان درد نکند اما اطلاع‌رسانی آن قدر ضعیف بود که برخی مواقع من خودم دنبال کارها می‌رفتم.

شیخ‌الاسلامی گفت: در دانشگاه ما تنها چند بنر(پارچه‌نوشته) زده بودند که کافی نبود و باید به دانشجویانی که به این مرحله راه یافته بودند، نامه می‌زدند و اطلاع لازم برای زمان و مکان جشنواره را می‌دادند.

وی در پاسخ به این سؤال که برپایی چنین جشنواره‌هایی تا چه حد در جذب دانشجویانی که چندان علاقه‌ای به قرآن نشان نمی‌دهند، مؤثر است، افزود: رسالت مسابقات چیزی غیر از این نمی‌تواند باشد(جذب افرادی که خیلی به قرآن علاقه ندارند) چون دانشجویانی که در راه قرآن هستند و چندین سال است که در مسابقات شرکت می‌کنند، مسیرشان را پیدا کرده‌اند.

وی افزود: حتی اگر یک نفر هم در هر مسابقه جذب قرآن شود، کافی است؛ متاسفانه به این موضوع توجه چندانی نمی‌شود، ای کاش با مطالعه کافی راه‌هایی را برای جذب دانشجویان به مسایل قرآنی پیدا می‌کردند.

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی متالوژی درباره میزان توجه و اهتمام به مفاهیم در مسابقات قرآن تصریح کرد: قرائت و حفظ را نمی‌توان کنار گذاشت اما با توجه به رهنمود‌های مقام معظم رهبری که ایشان تمایلشان بیشتر به مفاهیم است، باید به این سمت حرکت کرد و اصلا هدف و رسالت ما از تلاوت و حفظ قرآن، تدبر در مفاهیم است.

قاری شرکت کننده در بیست و دومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران درباره سطح رقابت‌های این جشنواره اظهار کرد: سطح این مسابقات نسبت به مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه پایین‌تر است اما سطح آن رضایت‌بخش است.

وی افزود: حتی در جشنواره ملی قرآن، دانشجویانی شرکت می‌کنند که در مسابقات اوقاف صاحب رتبه و فینالیست شده‌اند ولی به هر حال مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه از قدمت و اعتبار بالاتری برخوردار است و جشنواره ملی قرآنی نیز بعد از اوقاف از معتبرترین مسابقات کشور است.

 عطا شیخ‌الاسلامی:
حتی اگر یک نفر هم در هر مسابقه، جذب قرآن شود، کافی است؛ متاسفانه به این موضوع توجه چندانی نمی‌شود، ای کاش با مطالعه کافی راه‌هایی را برای جذب دانشجویان به مسایل قرآنی پیدا می‌کردند

شیخ‌الاسلامی که تاکنون سه بار در جشنواره ملی قرآن حضور داشته است، با مقایسه این سه دوره اظهار کرد: سطح این جشنواره با دوره‌های گذشته زیاد فرق نکرده و برخی مواقع سطح مسابقات پایین‌تر هم آمده است، سه چهار سال قبل، سطحش خیلی بالاتر بود البته دلیل خاصی ندارد و نوسان در مسابقات قرآن امری طبیعی است. به طور کلی جشنواره ملی قرآن از سطح متوسط به بالا برخوردار است.

قاری شرکت‌کننده در بیست و دومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران درباره وضعیت اجرایی این جشنواره گفت: همیشه در مسابقات و جشنواره‌ها با وجود نقاط قوت و مثبت بسیار زیاد کم و کاستی هم وجود دارد؛ به هر حال بیست و دومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران از نظر امکانات رفاهی و داوری خوب بود و در بخش لحن از این بهتر نمی‌شد.

یادآوری می‌شود، بیست و دومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران روز‌های هفتم تا نهم خرداد ماه با حضور 400 دانشجوی دختر و پسر از سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد