اخبار قرآنی

مرکز هنری قرآنی«شهر کتاب» در معرض تعطیلی

 نمایشگاه محصولات فرهنگی، هنری قرآنی که در یکی از شعب «شهر کتاب» برپاشده علیرغم گستردگی و تنوع عرضه محصولات با کم‌‌توجهی و بی‌مهری مسئولان ذیربط در شهرداری رو‌به‌رو شده و همین امر سبب شده این نمایشگاه به سمت تعطیلی پیش‌‌‌رود.

محمدتقی حق‌بین - مدیر نمایشگاه قرآنی شهر کتاب

لوکیشن: خیابان حافظ، شهر کتاب، طبقه دوم، محل عرضه محصولات قرآنی

در فضای نمایشگاه که واقع در «شهر کتاب» شعبه خیابان حافظ شمالی است تعداد زیادی از انواع صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هنرمندان داخلی و خارجی، کتب قرآنی و نرم‌افزارهای صوتی از قاریان برتر جهان به چشم می‌خورد ولی با این همه تنوع و به دلیل عدم تبلیغات کافی بازدیدکنندگان زیادی در بخش آثار مربوط به هنرهای قرآنی به چشم نمی‌خورد و اکثر افرادی که بیشتر همراه فرزندانشان آمده‌اند تنها به خرید کتاب از «شهر کتاب» مشغولند و گویا کسی از عرضه محصولات قرآنی در طبقه دوم باخبر نیست.

اینجا گویی پرنده پر نمی‌زند!

شاید مهم‌ترین دلیل کمبود مراجعه‌کنندگان عدم تبلیغات مناسب باشد، به همین دلیل به سراغ مسئول این مؤسسه رفتیم و علت سکوت و سکون این مکان را که از نظر عرضه محصولات قرآنی از لحاظ کمی و کیفی غنی به‌نظر می‌رسد، جویا شدیم.

«محمدتقی حق‌بین» مدیر نمایشگاه قرآنی شهر کتاب در این رابطه می‌گوید: مؤسه قرآنی «شهر کتاب» امروز توانمندی خود را از دست داده و متاْسفانه تمام امیدهای ما از دولت و مراکز قرآنی به یاْس تبدیل شده و مشکل بزرگتر در این میان تقاضای شهرداری مبنی بر تخلیه این مکان است با توجه به اینکه شهردار تهران «قالیباف» در مصاحبه اخیرش با خبرگزاری قرآنی قول داد شورایی به نام «شورای قرآنی شهرداری تهران» در شهرداری تاْسیس شود ولی دیده می‌شود که این اتفاق نیفتاده و این مشکل دامنگیر ما نیز هم شده و قرار است این مکان را از ما بگیرند و در صورت این اتفاق ما دیگر نمی‌دانیم چگونه محصولات قرآنی را به مردم عرضه کنیم و یکی از دلایلی هم که این مکان از رونق افتاده هم این است که روبه تعطیلی است.

مدیر 12 دوره نمایشگاه استانی قرآن کریم توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه این ساختمان در ابتدا بالکنی بوده که بخشی از آن توسط هزینه‌های شخصی من و قسمتی توسط مؤسسه «شهر کتاب» بازسازی و آماده ارائه محصولات قرآنی شده، نباید امروز در معرض تهدید تعطیلی قرار بگیرد و این نقطه امید تولیدکنندگان هنرهای قرآنی و صنایع دستی قرآنی کشورمان هرچند هم کوچک باشد از بین برود.

تعطیلی مؤسسه عرضه محصولات قرآنی در کشور سئوال برانگیز بود.

شنیدن خبر تعطیلی مجموعه‌ای که در تلاش است محصولات قرآنی را به مخاطبان ارائه کند، تعجب ‌برانگیز است و این سئوال را در ذهن به وجود می‌آورد که شاید این مجموعه فقط در ظاهر پرمحتوا به‌نظر می‌رسد و در عمل در زمینه ترویج و توسعه مفاهیم قرآنی و در راستای ترویج و معرفی محصولات دینی گامی مفید برنداشته و همین مساله مسوولان را برآن داشته که اقدام به تعطیلی آن بکنند، بنابراین برای کنکاش بیشتر از چگونگی تاْسیس و عملکرد مؤسسه از مسوول آن می‌خواهیم تا جوابی برای این مساله داشته باشد.

«حق‌بین» با اشاره‌ای به گذشته این فعالیت در مورد نحوه ایجاد این مجموعه قرآنی، عنوان می‌کند: ایده نمایشگاه بین‌المللی قرآن «شهر کتاب» از سفر به کشورهای خارجی و مشاهده مبادلات گسترده محصولات قرآنی این کشورها به وجود آمد و ما را به این فکر انداخت که در شغل‌های مختلف انواع محصولات قرآنی را تولید و عرضه کنیم.

وی می‌افزاید: با پیگیری‌های کارشناسی که انجام دادیم متوجه شدیم که دنیا برای جهان اسلام 20 میلیارد دلار در راستای مبادلات محصولات قرآنی اختصاص داده که این محصولات بخشی در کشورهای مسلمان و بخشی در کشورهای اسلامی تولید می‌شود و همه آنها در کشورهای اسلامی به مصرف می‌رسد.

از بازار 20 میلیارد دلاری عرضه محصولات قرآنی جا ماندیم

این فعال قرآنی در ادامه عنوان کرد: ولی متاْسفانه ما از این بازار بزرگ قرآنی با توجه به گستردگی محصولات هنری که در کشورمان داریم(بیش از 180 رشته هنری که قابلیت تولید محصولات قرآنی را دارند و می‌توانند در این بازار تجربیات خودشان را در کارهای هنری عرضه کنند) هیچ بهره‌ای نبرده‌ایم.

وی همچنین توضیح می‌دهد: اینها عاملی شد که ما در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که در کانون پروش فکری کودک و نوجوان تهران انجام شد نمونه‌ای از این محصولات قرآنی را که در دنیا عرضه می‌شد به معرض نمایش گذاشتیم و با استقبال زیادی هم مواجه شدیم.

دبیر برگزاری چهار نمایشگاه قرآنی در کشور مغرب و امارات ادامه می‌دهد: نمایشگاه قرآن کریم فوق باعث ‌شد که مجتمعی برای عرضه محصولات قرآنی داخلی و خارجی درکنار هم قرار بگیرد و هم‌چنین ایده‌ای برای جامعه هنرمندان، تولیدکنندگان صنایع دستی کشور و هنرمندان صنعتی کشورمان باشد تا بتوانند تولیداتشان را به سمت محصولات قرآنی سوق دهند.

وی تاْکید می‌کند: با این کار مردم کشورمان می‌توانند از آثار خلق شده هنرمندان در تعداد بالا، با تنوع بیشتر و قیمت کمتر بهره ببرند و هم اینکه امکان حضور در کشورهای دیگر برای تولیدکنندگان و هنرمندان به وجود آمد و در این راستا با «مسجدجامعی» وزیر ارشاد وقت مذاکراتی کردیم و با اعلام آمادگی مؤسسه «شهر کتاب» این مکان به عنوان محلی برای رسیدن به اهدافمان اختصاص یافت.

دولت قبلی «شهر کتاب» را به عنوان محلی برای عرضه محصولات قرآنی کشور اختصاص داد

«حق‌بین» در توضیح بیشتر می‌گوید: این مرکز در ماه رمضان سال 84 توسط «مهدی چمران» رئیس شورای شهر، جمعی از دوست‌داران قرآن در مؤسسه «شهر کتاب» افتتاح شد و سرمایه در گردش این مرکز به‌صورت تن‌خواه به ما تعلق گرفت تا بتوانیم این مرکز را در ایران دایر کنیم و در ابتدای این کار امیدوار بودیم که در دولت جدید بتوانیم از حمایت‌هایی که لازمه این کار است برخوردار شویم.

وی اظهار می‌کند: ولی اولین مشکلی که با آن برخورد کردیم در بحث واردات کالا بود که به کالاهای قرآنی مانند کالاهای تزیینی در گمرک تعرفه می‌خورد و هزینه زیادی به ما تحمیل می‌شد و این در مقایسه با سایر بازارهای کشورهای اسلامی دیگر که از این نوع کالاها به نفع مردم حمایت می‌شود کاری غیرمتعارف بود و این کار باعث ضربه‌زدن به عرضه و تهیه این کالاها شده است.

مدیر جشنواره بین‌المللی قرآن کریم ادامه می‌دهد: کار دیگر ما در این حوزه تشویق هنرمندان و صاحبان صنایع کشور در قسمت‌های مختلف مثل تولید کاشی، تولید ظروف، تولید پارچه و ... در راستای استفاده از سلیقه‌های مختلف قرآنی در کارهایشان بود و در نهایت ما با مذاکرات انجام‌شده تا به امروز موفق شدیم که 11 کارگاه تولیدی به ساختن محصولات قرآنی در کشور اختصاص دهیم.

وی بیان می‌کند: ما مکاتبات وسیعی با ارگان‌های مختلف به عنوان مثال بانک‌ها داشتیم که حجم وسیعی از جوایز را به مردم اختصاص می‌دهند و به آنها پیشنهاد دادیم که این جوایز را به محصولات قرآنی اختصاص دهند تا این کار هم به جامعه هنری و هم به اشتغال کمک کند و حرکتی باشد تا مؤسسه قرآنی «شهر کتاب» که برای اولین‌بار و به‌طور متمرکز 7000 محصول قرآنی را زیر یک سقف جمع‌آوری کرده، مورد حمایت قرار بگیرد.

تلاش‌های مسئولان قرآنی با کم‌توجهی مسئولان اجرایی همراه شد

دبیر برگزاری چهار نمایش قرآنی در کشور مغرب و امارات توضیح می‌دهد: به دنبال پیگیری‌های ما با معاون اجرایی رئیس جمهور وقت هیاْتی از طرف ایشان به مرکز ما برای بازدید فرستاده و در مجموع گزارش مثبتی ارائه شد و قرار بود که نهاد ریاست جمهوری به این مرکز توجه ویژه‌ای داشته‌باشد ولی تا به امروز هیچ‌گونه کمکی را نتوانستیم از دولت در جهت رونق این مکان دریافت کنیم.

وی در ادامه گفت: هم‌چنین با توجه به گفته‌های مدیر کل مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد که بودجه‌های قرآنی هفت‌برابر الی برابر و در آخرین رقم 8 میلیارد تومان برای کمک به فعالیت‌های قرآنی اعلام شده‌بود بازهم با پیگیری‌ها و دیدارهایی که با ایشان داشتیم تا این زمان به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و از این بودجه مبلغی در اختیار ما قرارنداده‌اند.

مدیر دو دوره نمایشگاه‌های فروش محصولات قرآنی در کشور بیان می‌کند: ما با هزینه خودمان و بدون کمک ارگان‌های دولتی در سال 84، 10 نمایشگاه بزرگ قرآنی در کشور برگزار کردیم، در سال 85 دو نمایشگاه در کشور مغرب برگزار کردیم، سه نمایشگاه در کشور امارات برگزار کردیم که منجر به صادرات 130 هزار دلار از محصولات قرآنی شد که این اتفاق برای اولین‌بار در سطح کشورهای اسلامی رخ داد که محصولات قرآنی ایران خودش را نشان داد به‌نحوی که در یکی از نمایشگاه‌های دبی به عنوان غرفه برتر در بین 5000 شرکت‌کننده شناخته‌شدیم.

وی می‌افزاید: در سال 85 هم اولین‌بار بازار بزرگ رمضان را در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان تهران برگزار کردیم و در آن ما فقط از پشتیبانی حامیان معنوی مثل خبرگزاری ایکنا و چند نهاد دیگر برخوردار شدیم و این ارگان‌ها اخبار و فعالیت‌های ما را انعکاس می‌دادند و باز ما همه هزینه‌های این فعالیت را از محل فروش محصولات پرداخت کردیم.

مدیر 12 دوره نمایشگاه استانی قرآن کریم در ادامه می‌گوید: هم‌چنین در سال 85 در سه شهر تبریز، زنجان و اهواز سه نمایشگاه بین‌المللی با حضور محصولات قرآنی 28 کشور جهان به گستردگی نمایشگاه‌های تهران برگزار کردیم و از استقبال خوب مردمی برخوردار شدیم و یک کار دیگر را با همکاری حوزه هنری و سازمان فرهنگی‌ـ‌هنری شهرداری تهران با عنوان «پرتو حسن» در حوزه هنری در ماه رمضان انجام دادیم که برای اولین بار نمایشگاه تخصصی از آثار هنرمندان داخلی و خارجی و تولیدکنندگان صنایع دستی کشور به نمایش گذاشتیم.

«محمدتقی حق‌بین» عنوان می‌کند: ما با همکاری موزه ملی قرآن و خبرگزاری قرآنی و سایر نهادها مثل سازمان فرهنگی‌ـ‌هنری شهرداری تهران بیش از شش فعالیت را در موزه ملی قرآن انجام دادیم که مهم‌ترین آن در سال پیامبر(ص)، جشنواره «پیام پیامبر» بود که به عنوان تخصصی‌ترین فعالیت در حوزه مرتبط با سیره پیامبر(ص) در سال شناخته‌شد.

امیدواریم مسوولان به وعده حمایت از فعالیت‌های قرآنی عمل‌کنند

توضیحات «حق‌بین» تمام می‌شود و او امیدوار است که مسوولان فرهنگی کشور با توجه به وعده‌هایی که درباره حمایت از فعالیت‌های قرآنی داده‌اند در زمینه حمایت از این مجموعه و جلوگیری از تعطیلی آن اقدام‌کنند. آنچه مسلم است در ایران اسلامی که چارچوب‌های اصلی آن در نظام جمهوری اسلامی برپایه‌های قرآن و اسلام استوار است، انتظار می‌رود مسوولان هنری و فرهنگی کشور هرچه سریع‌تر برای رفع موانع از پیش پای افرادی که داوطلبانه در زمینه ترویج فعالیت‌های هنری گام برمی‌دارند، اقدام‌های برنامه‌‌ریزی شده و بلندمدت و اجرایی و نه تنها در حد یک وعده و وعید داشته باشند. حمایت مالی و معنوی از فعالیت‌های قرآنی وظیفه مسئولان است و لازم است در مورد ایده‌ها و فعالیت‌های منحصر به فرد افرادی چون «محمدتقی حق‌بین» در راستای ترویج و توسعه محصولات قرآنی، حمایت‌های کافی را انجام دهند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد