اخبار قرآنی

ورود یا عدم ورود «ستاره‌ها» به سینمای قرآنی/17
بررسی حضور «ستاره‌ها» در سینمای قرآنی در نشست ایکنا با «فرامرز قریبیان»

اگر سینمای قرآنی یا هر ژانری خواهان فروش در گیشه است باید در وهله اول فیلمنامه شاخص داشته‌باشد تا بتواند به واسطه آن گیشه را کسب کند، البته انتخاب عوامل که بازیگر هم جزیی از آن است در موفقیت فیلم دینی تأثیر گذار است، اما شرط اول همان فیلمنامه است.

نمی‌توان از سینمای ایران صحبت کرد و از نقش «فرامرز قریبیان» در اعتلای این هنر غافل ماند، به همین دلیل خبرگزاری قرآنی ایران میزبان این هنرمند بود که در این نشست درباره‌ سینمای دینی و قرآنی بحث شد.سینمای ایران تا به حال بازیگران توانای بسیاری را به خود دیده است که توانسته‌اند هنر این کشور اسلامی را بین‌المللی کنند، از جمله‌ی این هنرمندان می‌توان به«فرامرز قریبیان» اشاره کرد که برای هر تماشاگری تداعی کننده خاطرات کودکی است. هنرمندی که با بیش از 40 سال حضور در سینمای ایران برای خود جایگاه ابدی کسب کرد، نمی‌توان از این هنرمند نام برد و بازی‌های زیبای وی را در سفیر، کانی‌مانگا، رقص در غبار، شهر زیبا، رد پای گرگ و... به یاد نیاورد.

«فرامرز قریبیان» متولد 1320 تهران، دارای تحصیلات ناتمام در رشته بازیگری مدرسه «ویرژوال آرت» آمریکا است. وی فعالیت سینمایی را با دستیاری کارگردان و ایفای نقش کوتاهی در فیلم «بیگانه بیا» ساخته «مسعود کیمیایی» آغاز کرد.

گفت‌و‌گوی زیر بخش نخست از گفت‌و‌گوی خبرنگار(ایکنا)، با بازیگری است که هم اکنون فیلم«رئیس» را بر پرده سینماهای ایران دارد.

«فرامرز قریبیان» بازیگر و کارگردان سینما در ابتدای گفت‌و‌گو‌یش با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با اشاره به اینکه رونق سینمای قرآنی مبتنی بر فیلمنامه‌های شاخص است اظهار داشت: عقیده شخصی من این است که حضور هیچ ستاره‌ای نمی‌تواند عاملی اصلی، برای فروش یک فیلم باشد و اگر سینمای قرآنی یا هر ژانری خواهان فروش در گیشه است باید در وهله اول فیلمنامه شاخص داشته‌باشد تا بتواند به واسطه آن گیشه را کسب کند، البته انتخاب عوامل که بازیگر هم جزیی از آن است در موفقیت فیلم دینی تأثیر گذار است، اما شرط اول همان فیلمنامه است.

سینمای قرآنی با یک گروه حرفه‌ایی رونق پیدا می‌کند

«قریبیان» افزود: سینما قرار نیست با حضور فردی رونق یا نزول پیدا کند، سینما قواعدی دارد که باعث ماندگاری آن می‌شود و بازیگر نیز جزیی از آن است به همین دلیل امیدوارم سینمای دینی و قرآنی سعی کند به واسطه قوت در تمامی اجزاء ساخت، یک اثر رونق پیدا کند نه اینکه بخواهد تنها به واسطه چهره یک بازیگر در گیشه رونق داشته باشد.

وی درباره سینمای دینی و قرآنی اظهار داشت: یک مفهوم را در سینما نمی‌توان به یک ژانر مختص کرد به عنوان نمونه؛ مفاهیم قرآنی را نمی‌توان فقط به ژانر تاریخی منوط دانست، چرا که این مفهوم(قرآن) قادر است در بسیاری از ژانرها تأثیرگذار باشد.

این بازیگر با توضیح اینکه در اوایل انقلاب بیشتر فیلم‌ها به سوی مفاهیم ارزشی متمایل بود گفت: فیلم‌ها معمولاً در همه جای دنیا برای خود زمان دارند و تابع شرایط محیطی خاص خود هستند در اوایل انقلاب این احساس دیده می‌شد که مخاطب از فیلم‌های انقلابی و دینی بیش از دیگر آثار استقبال می‌کند و همین امر سبب شده بود که تولیدات دهه 60 بیشتر به این سمت سوق پیدا کند.

بازیگر فیلم«رئیس» در ادامه، بحث تدوام بازیگران را در عرصه‌ی سینما مطرح کرد و متذکر شد: برخی هنرمندان همانند انتظامی، مشایخی و ... بزرگانی هستند که هنوز پس از گذشت بیش از چهار دهه فعالیت می‌کنند، البته ذکر این نکته ضروری است که، در سینمای هالیوود، برای بازیگران بزرگ که از لحاظ سنی نیز بالا هستند نقش‌های خاص نوشته می‌شود، یعنی شخصیت فیلمنامه بر اساس شخصیت آنها خلق می‌شود که در سینما داخل هنوز این کیفیت محقق نشده است به همین دلیل وقتی در سینمای ایران سن بازیگر بالا می‌رود نقش‌های پیشنهادی نیز کمتر می‌شود.

دقت در قبول نقش

پیشکسوت سینما دلیل کم‌کاری خود را در سینما، وسواس و دقت خود برای انتخاب نقش دانست و یادآور شد: البته برخی هنرمندان برایشان نوع نقش مهم نیست، حال می‌خواهد آن نقش کوتاه باشد یا بلند، ولی من به شخصه هر چقدر هم که فیلم خوب باشد ولی نقشم فرعی باشد در آن بازی نمی‌کنم، حال هر کارگردانی که می‌خواهد آن را بسازد!

البته می‌خواهم این نکته را متذکر بشوم که با توجه به توضیحات فوق نمی‌توان کتمان کرد که سینما متعلق به جوانان است و خود من نیز هنگامی که جوانتر بودم نقش‌های متفاوتی و حتی به نوعی سطحی را بازی می‌کردم تا بتوانم در سینما باقی بمانم.

فرامرز قریبیان

وی درباره کیفیت بازی هنرپیشه گفت: کیفیت بازی یک هنرمند تا حدودی وابسته به خود بازیگر است، چرا که برخی بازیگران، چه قبل و چه بعد از انقلاب همزمان در چند فیلم نقش آفرینی می‌کردند که این امر مسلماً بر جنس کار آنها تاثیر گذار بود؛ اما به دور از تعریف و خود‌ستایی به شخصه هیچگاه همزمان در دو فیلم نقش آفرینی نکرده‌ام.

«قریبیان» ادامه داد: برای ماندگار شدن در سینما به خصوص در بخش بازیگری تداوم شرطی اساسی است؛ چراکه برخی ستاره‌ها را مشاهده می‌کنیم که با گذشت اندک زمانی، دیگر اثری از آنها نیست به همین دلیل، تنها بازیگر بودن در سینما دلیلی بر ماندگاری یک هنرپیشه نیست و مسائل جنبی دیگری نیز در دوام یک بازیگر تاثیرگذار است، که باید هنرمند از آن آگاه باشد.

وی در مورد نقش آفرینی‌ها خود در طی سالیان گذشته اظهار داشت: بنده حتی در زمانی که نقش‌های به اصطلاح اکشن را بازی می‌کردم، آگاهانه برای نقش‌هایم تصمیم می‌گرفتم؛ زیرا اگر می‌خواستم در آن زمان، نقش به خصوصی را بپذیریم شاید دیگر در سینما حضور نداشتم.

بازیگر فیلم«رد پای گرگ» تصریح کرد: این اصل در سینما ایران یکی از شاخص‌های اصلی است؛ چراکه متأسفانه هزینه‌های تولید بالا رفته و فروش کم شده، به همین دلیل سینما به سویی سوق داده شده که آثار جوان‌پسند و بازیگران جوان بیشتر در بورس هستند.

برنده سه سیمرغ بهترین بازیگری فیلم فجر به سیاست‌های حاکم بر سینما اشاره کرد و توضیح داد: متأسفانه سیاستی که بر سینمای ما حاکم است حرفه‌ایی نیست؛ چون یک بازیگر هنگامی که در چند فیلم کم‌فروش بازی می‌کند، دیگر کسی سراغ او نمی‌آید و این رویه ناپسند نیز سبب شده بازیگر در نقش‌های متفاوت و سطحی بازی کند تا در سینما حضور داشته باشد.

حضور در آثار فیلمسازان جوان

این پیشکسوت سینما درباره نقش آفرینی در آثار کارگردان‌های جوان متذکر شد: در این برهه زمان من دیگر نیازی نمی‌بینیم برای ماندگار بودن در سینما هر نقشی را قبول کنم به همین دلیل در انتخاب نقش‌هایم بیش هر چیزی قوت فیلمنامه برایم شرطی اساسی است و دیگر سابقه کارگردان در درجه بعدی دارای اهمیت است؛ زیرا سینما در زمان حال از فیلمسازانی سود می‌برد که به واقع می‌توانند در سینمای آینده تأثیرگذار‌تر باشند، بهترین نمونه درباره‌ی توضیح فوق«اصغر فرهادی»است.

وی علت کم کاری خود را در زمینه «فیلمسازی» مشروط به دلایل خاص خواند و یادآور شد: بنده دوست دارم اگر فیلمی قرار است کارگردانی کنم فیلم خودم باشد در صورتیکه که امروزه بسیاری از فیلم‌های سینما، با دخالت تهیه‌کنندگان تولید می‌شود به همین دلیل من هنگامی فیلمسازی می‌کنم که بتوانم به واقع فیلم خود را تولید کنم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد