اخبار قرآنی

تشکیل بانک اطلاعات پژوهش‌های قرآنی ضروری است


نسخه چاپی

برای ساماندهی پژوهش‌های قرآنی در کشور در درجه اول  تشکیل بانک اطلاعات پژوهش‌های قرآنی ضرروی است.

  حجت‌الاسلام «محمد خامه‌گر»، مدیر گروه پژوهش‌های رسانه‌ای مرکز فرهنگ و معارف قرآن حوزه علمیه قم ضمن اعلام این مطلب افزود:

در رابطه با موازی‌کاری باید حوزه‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌ای را از یکدیگر تفکیک کنیم. چراکه در زمینه پایان‌نامه‌های قرآنی که افراد زیادی اقدام به انجام تحقیقات می‌کنند، موازی‌کاری بسیاری دیده می‌شود اما در زمینه پژوهش‌های قرآنی موازی‌کاری بسیار اندک است. در واقع با توجه به اینکه در پژوهشگاه‌ها، تحقیقات به سمت مرکز محوری و پژوهشگاه محوری سوق پیدا می‌کند و کارها بیشتر به صورت گروهی است تا انفرادی، موازی کاری به ندرت دیده ‌می‌شود.

مدیر گروه پژوهش‌های رسانه‌ای مرکز فرهنگ و معارف قرآن حوزه علمیه قم همچنین افزود: پژوهش‌های قرآنی تکراری در بین پژوهش‌های مراکز پژوهشی حوزه کمتر دیده می‌‌شود، چراکه پشتوانه این تحقیقات ، معمولا مراکز پژوهشی هستند. اما در دانشگاه‌ها، به دلیل اینکه نوشتن پایان‌نامه‌ها و مقالات قائم به اشخاص است همیشه یک نوع تکرار در آنها وجود دارد.

وی درباره نحوه ساماندهی پژوهش‌های قرآنی در کشور گفت: برای حل این مسئله، در درجه اول نیاز به تشکیل بانک اطلاعات پژوهش‌های قرآنی داریم که به طور مرتب پژوهش‌هایی که در سال به صورت روزآمد کار می‌شود، شناسایی کرده و به اطلاع اهل فن برساند. این بانک، یک بانک اطلاعاتی معتبر است که می‌تواند به عنوان یک مرجع نیز مورد استفاده قرار گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد