اخبار قرآنی

 

میثم بائو : هر چه دارم از قرآن است

گفت و گو با میثم بائو ،فوتبالیست قائم شهری تیم استقلال.

 به عنوان سئوال اول، قرآن و ورزش چه ارتباطی می‌تواند با یکدیگر داشته باشد؟ ورزشکار می‌تواند با الهام‌گرفتن از آیات قرآن که همان کلام خداست، از حرکات غیرورزشی دوری کند و در مسیر صحیح ورزش قرار گیرد.

 خود شما چطور؟ من به هنگام تنهایی و در لحظاتی که احساس خستگی می‌کنم به قرآن پناه می‌برم. قرآن چطور می‌تواند در اخلاق ورزشکار حرفه‌ای تأثیر داشته باشد؟ ‌ یک ورزشکار، در سنین جوانی به عنوان ورزشکار حرفه‌ای مطرح می‌شود و در این سنین شخصیت و اخلاق او شکل گرفته است و تنها آیات قرآن روحیه او را به آرامش می‌رساند.

 به نظر شما چطور می‌شود یک ورزشکار حرفه‌ای بااخلاق قرآنی تربیت شود؟ ببینید این امر در درجه اول بستگی به خانواده فرد دارد.

 چطور؟ شخصیت انسان در سنین کودکی شکل می‌گیرد و خانواده اولین کانونی است که انسان در آن آموزش می‌بیند و شخصیت در خانواده پایه‌ریزی می‌شود. خانواده می‌تواند کودک خود را از همان سنین کودکی با قرآن آشنا کند تا در آینده به یک فرد به اخلاق قرآنی تبدیل شود.

 شما تا چه حدی با قرآن آشنایی دارید؟ من به مدت پنج سال قاری قرآن بودم و در مسابقات قرآنی شرکت می‌کردم. از چه سنینی؟ من از سن ۱۲ سالگی به عنوان یک قاری نوجوان در مسابقات قرائت قرآن، به تلاوت پرداختم و تا سن ۱۶ سالگی در مسابقات متعددی شرکت کردم.

عناوینی هم کسب کرده‌اید؟ عناوین زیادی. نفر اول مدارس منطقه، نفر اول مدارس شهرستان قائم شهر، و مهمترین آنها نفر سوم استان مازندران.

 چه عاملی موجب شد که شما از مسابقات قرائت قرآن دور ماندید؟ فوتبال!

چطور؟ متأسفانه فشار تمرینات در فوتبال حرفه‌ای بسیار زیاد است و مسافرت‌های پی در پی یکی دیگر از عواملی بود که باعث شد از مسابقات قرائت قرآن دور شوم، اما در زمان خستگی و مخصوصاً احساس تنهایی، آیاتی از کلام‌الله‌مجید را تلاوت می‌کنم.

 آیا باشگاه استقلال در زمینه فعالیت‌های فرهنگی برنامه‌هایی را برای بازیکنان تیم و ورزشکاران حاضر در باشگاه برگزار می‌کند؟ بله. واحد فرهنگی باشگاه تحت نظارت آقای «کاظم اولیایی» فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. این باشگاه در زمینه کلاس‌های توجیهی، اخلاق، برگزاری مراسم‌های مختلف در ایام جشن و سوگواری و برگزاری کلاس‌های آموزش مسائل دینی و مذهبی برای تیم‌های پایه، همچنین گاهی اوقات نیز ویژه‌برنامه‌های قرآنی پیش از شروع مسابقات برگزار می‌کند.

چرا تیم بزرگسالان استقلال در کلاس‌های آموزش مسائل دینی و مذهبی شرکت نمی‌کند؟ خب، ورزش حرفه‌ای نیازمند تمرینات حرفه‌ای است و دیگر وقتی برای شرکت در این کلاس‌ها نمی‌ماند.

کلاس‌های توجیهی و اخلاق چطور؟ این برنامه‌ها پیش از دیدارهای حساسی که برخی مطبوعات حساسیت‌های کاذب را در آن ایجاد می‌کنند، تشکیل می‌شود و مسئولان و مربیان در این کلاس‌ها در رابطه با اخلاق و ورزش صحبت می‌کنند.

 به نظر شما چه کسی می‌تواند الگوی مناسبی برای فوتبالیست‌های نوجوان و جوان باشد؟ «سیروس قایقران»

 چرا؟ ببینید «قایقران» در تمام دوران فوتبال خود یک فوتبال جوانمردانه را به نمایش گذاشت و هرگز در زمین فوتبال حرکات زشت از خود بروز نداد. اما در بیشتر موارد دیده شده که جوان‌ترها در زمین نسبت به افراد باتجربه احترام زیادی قائل نیستند و حتی با آنها درگیر هم می‌شوند؟ خب! متأسفانه برخی موارد مثل حاشیه‌ها، جوسازی‌های نادرست و غرور باعث می‌شود تا یک بازیکن تمام چیزها را زیر پا گذاشته و نسبت به ورزشکار بزرگتر و باتجربه‌تر بی‌‌احترامی کند.

مسئولان چطور می‌توانند از این‌گونه حرکات جلوگیری کنند؟ مسائل اخلاقی بستگی به شخصیت شکل گرفته انسان دارد و مسئولان تنها هدایت این شخصیت را برعهده دارند و نمی‌توانند در آن تأثیر بگذارند، تنها عامل مؤثر خانواده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد