اخبار قرآنی

گرافیست پارسی‌بلاگ:

سادگی در نقش‌های «اسلیمی» شبیه جنبه‌های ایجاز قرآن است و طراحان وبلاگ‌های قرآنی باید از آنها به بهترین نحو استفاده کنند.

«سیدهادی میرغنی» گرافیست سرویس‌دهنده‌ی پارسی‌بلاگ در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، درباره‌ی حضور نقش‌های اسلیمی در قالب‌های پیش فرض قرآنی و ضرورت به تصویر کشیدن و معرفی وبلاگ به‌عنوان یک وبلاگ قرآنی، گفت: اسلیم یکی از سمبل‌های هنر اسلامی، بوده و در طرح‌های بسیار قدیمی به‌خصوص در شمسه‌ها و تذهیب‌ها و حتی طرح‌های جدید و هنر غربی هم نمونه‌های بسیاری را می‌توانیم ببینیم.

«میر غنی» در توضیح اینکه نقش‌های «اسلیمی» در قالب وبلاگ قرآنی چه جایگاهی دارد، خاطرنشان کرد: این موضوع جای تأمل بسیاری دارد ولی به‌طور کلی اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم «اسلیم» نماد خوبی برای استفاده در قالب‌های قرآنی بوده و می‌تواند بیان‌گر لطافت‌های قرآنی باشد.

 نمادها در قالب‌های قرآنی
نکته‌ی مهم در طراحی قالب‌ها استفاده صحیح از نمادها است و باید به گونه‌ای از این نمادها استفاده شود که اصول طراحی قالب و وب‌سایت‌ها را نقض نکند.

وی سادگی اسلیمی را شبیه جنبه‌های ایجاز قرآن برشمرد و اظهار کرد: سادگی که در اسلیم‌های پیچیده‌ترین شمسه‌ها وجود دارد به‌نوعی می‌تواند یکی از جنبه‌های ایجاز قرآن را بیان کند و وجود اسلیم در قالب‌های قرآن بسیار پسندیده است هرچند که بهترین روش برای استفاده از اسلیم در

گرافیست پارسی‌بلاگ «اسلیم» را نشأت گرفته از فرهنگ اصیل اسلامی دانست و اذعان داشت: اگر به آن جنبه‌های لطیفی که از هویت ایرانی ذکر می‌شود توجه کنیم، می‌بینیم که هویت ایرانیان و طرح‌های اسلامی چقدر با هم هماهنگ بوده و درواقع طرح‌های اسلامی و اسلیمی‌ها و لطایفی که در هویت ایرانیان و هویت‌های اسلامی تائیدکننده‌ی هم هستند و جنبه‌های مشترک و سازگاریشان بسیار است.

عضو فنی سرویس‌دهنده‌ی پارسی‌بلاگ درباره‌ی جایگاه رنگ متن و قالب در تداعی پیام در ذهن خواننده یادآور شد: گرافیک یک صفحه و ترکیب رنگ‌ها و متن‌ها اولین چیزی است که توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. به‌همین دلیل اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

 گرافیست پارسی‌بلاگ:
سادگی که در اسلیم‌های پیچیده‌ترین شمسه‌ها وجود دارد به‌نوعی می‌تواند یکی از جنبه‌های ایجاز قرآن را بیان کند.

وی در ادامه افزود: هرچند که موضوع رنگ و رنگ‌شناسی و روانشناسی رنگ کمتر در طرح‌های ایرانی‌ها رعایت می‌شود، در حالی‌که هر رنگ در موقعیت‌های گوناگون معنای خاصی را پیدا می‌کند و اهمیت رنگ‌ها به‌حدی بوده که در دانشگاه‌های خارج از ایران تبدیل به رشته‌ی تحصیلی‌ای مستقل شده‌است.

«میرغنی» نقش نمادها را در طراحی گرافیکی قالب‌ها مهم قلمداد کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه اصول کلی طراحی قالب‌ها با اصول کلی و الفبای طراحی‌های موارد دیگر تفاوتی ندارد، استفاده از نمادها نقش مهمی می‌تواند داشته باشد، و نکته‌ی مهم در طراحی قالب‌ها استفاده صحیح از این نمادها است و باید به گونه‌ای از این نمادها استفاده شود که اصول طراحی قالب و وب‌سایت‌ها را نقض نکند و در حد استاندارد برای رساندن پیام صفحه از نمادها استفاده بشود پسندیده‌تر است.

گرافیست پارسی‌بلاگ در خصوص میزان هم‌خوانی قالب و محتوای وبلاگ‌ها خاطرنشان شد: هیچ ضرورتی برای استفاده صرف وبلاگ‌های مذهبی از قالب‌های مستقیماً مذهبی نیست، هرچند پسندیده‌تر آن است که قالب وبلاگ با محتوای هم‌خوانی داشته باشد.

 نیاز به پیچیدگی نیست!
سایت‌های قرآنی اصلاً نیازی به گرافیک فوق‌العاده و یا یک چیز عجیب ندارد، کما اینکه خود قرآن در عین سادگی پیچیده هم هست.

«میر غنی» در ادامه یادآور شد: اولین چیزی که بازدیدکننده‌ی صفحه می‌بیند و از طریق آن در مورد مدیران و مطالب آن صفحه قضاوت می‌کند طراحی صفحه است یعنی بیننده با مشاهده‌ی هماهنگی قالب و مطالب نتیجه‌گیری می‌کند که چه فکری پشتوانه‌ی صفحه است، پس هم‌خوانی محتوا و قالب برای جذب مخاطب اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه محتوا و قالب هر دو برای جذب اعتماد مخاطب عمل می‌کنند، بیان کرد: شاید در نگاه نخست گرافیک صفحه مخاطب را جذب کند اما اصل موضوع محتوای صفحه بوده، زیرا ممکن است مخاطب با گرافیک خوب و مناسب جذب شود اما موضوع مهم نگه‌داشتن مخاطب‌ها از طریق محتوای خوب و مفید است.

«میرغنی» در پایان به استفاده از جنبه‌های مختلف ایجاز قرآن در تولید محتوا برای وبلاگ‌های قرآنی توصیه کرد و اظهار داشت: سایت‌ها و وبلاگ‌های قرآنی اصلاً نیازی به گرافیک فوق‌العاده و یا یک چیز عجیب ندارند، کما اینکه خود قرآن در عین سادگی پیچیده هم هست، اگر روح حاکم به سایت‌های قرآنی و فعالیت‌های اسلامی و مذهبی روح درست و خالصانه باشد مطمئناً تمام رنگ‌ها و طرح‌ها جایگاه اصلی خود را پیدا می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد