اخبار قرآنی (نخستین نرم‌افزار روایات اهل بیت(ع) به زبان فارسی )

تولید نخستین نرم‌افزار روایات اهل بیت(ع) به زبان فارسی

مسئول بانک‌های اطلاع‌رسانی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از طراحی و تولید نخستین نرم‌افزار مجموعه روایات اهل بیت (ع) به زبان فارسی خبر داد.

مسئول بانک‌های اطلاع‌رسانی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های این مرکز گفت: نرم‌افزاری نمودن منابع و متون اسلامی از اهداف اصلی این مرکز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین «غلام‌رضا بهرامی» گفت: این مرکز در طول دو دهه فعالیت، توانسته منابع و متون اسلامی و شیعی را در قالب نرم‌افزارهای مختلف در اختیار تشنگان علوم و معارف اهل بیت(ع) در داخل و خارج کشور قرار دهد.

وی در ادامه از تولید نخستین نرم‌افزار مجموعه روایات اهل بیت (ع) به زبان فارسی تحت عنوان «گنجینه روایات نور» خبر داد و گفت: غنی‌ترین روایات شیعه در این برنامه ارائه و به جامعه علمی کشور عرضه خواهد شد.

بهرامی متن و ترجمه کامل 233 عنوان کتاب در 381 جلد از منابع روایی در موضوعات مختلف، ارائه متن و ترجمه کتاب‌های روایی مثل بحارالانوار، اصول کافی و...و متن کامل 10 دوره لغت‌نامه عربی و فارسی در 62 جلد به نام‌های «التحقیق فی کلمات قرآن الکریم، قاموس قرآن، المفردات فی غریب القرآن» و ...را محتوای اصلی این نرم‌افزار اعلام کرد.

مسئول ستاد رونمایی نرم‌افزار «گنجینه روایات نور»، جست‌وجوی موضوعی در بیش از 82 هزار عنوان باب از طریق فهرست گزینشی، جست‌وجو در متن و فهرست کتب برنامه، قابلیت مقایسه متون عربی و فارسی با یکدیگر، دسترسی به متن و ترجمه کتاب، امکان ارتباط بین آیات قرآن و کتب روایی و قابلیت پژوهشی را از جمله امکانات این نرم‌افزار برشمرد.

وی یکی از امکانات نرم‌افزار گنجینه روایات نور را دسترسی به قرآن مجید عنوان کرد و خاطرنشان کرد: روایات اهل بیت(ع) مبین تفسیر قرآن است و برهمین اساس در این نرم‌افزار امکان دسترسی به قرآن مجید برای کاربران محیا شده است.

 مراسم رونمایی از گنجینه روایات نور، آخرین دستاورد نرم افزاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در زمینه احادیث اهل بیت علیهم السلام با ترجمه فارسی، روز پنجشنبه ساعت 10 تا 12 با حضور علما، پژوهشگران و اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در محل سالن اجتماعات ساختمان نور برگزار می‌شود.

امکان مشاهده ترجمه احادیث به زبان فارسی و ارجاع هم زمان به متن عربی، دسترسی به تفسیر آیات در گستره احادیث، برنامه دسترسی به قابلیت‏های پژوهشی مانند: نمایه‏زنی، حاشیه نویسی، رنگی کردن و علامت گذاری، ارتباط واژه ها با لغت نامه ها و همچنین قابلیت جستجوهای متنوع و پیشرفته در تمام متون از طریق کلمه، ترکیب واژه‏ها، جستجوی موضوعی در بیش از 81 هزار عنوان باب از طریق فهرست گزینشی، امکان انتقال مستقیم متون منتخب به محیط
Word ، یادداشت و ذخیره به شکل‏های مختلف همچون زرنگار از امکانات پیشرفته این نرم افزار می باشد.

  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد