شیوههای تعلیم قرآن در آموزش و پرورش باید از اصول تربیت اسلامی که در قالب آیات کریمه قرآن مجید و احادیث و روایات نقل شده، گرفته شود.
|
سید«علی سرابی» مدیر عامل اتحادیه تشکلهای قرآنی |
سید«علی سرابی» مدیر عامل اتحادیه تشکلهای قرآنی، ضمن بیان این مطلب و با اشاره به مفهوم تعلیم و تربیت اسلامی، گفت: آداب و روشهای تعلیم و تربیت در اسلام از دیرباز مورد توجه همگان بوده است و آنچه که در حال حاضر به عنوان مبانی مسلم و مورد استفاده در آموزش مطرح است، از بخش بزرگی از دستورات خداوند استنباط شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: دستورات الهی درباره تعلیم و تربیت در قالب آیات کریمه قرآن مجید و احادیث و روایات نقل شده از پیامبر اعظم(ص)، معصومان(ع) و نیز تحقیق و پژوهشهای علما و دانشمندان مسلمان بیان شده است.
مدیر عامل اتحادیه تشکلهای قرآنی در پاسخ به این سئوال که با اشاره به فرمایش امام راحل مبنی بر لزوم تربیت قرآنی کودکان، چگونه باید این موضوع در آموزش و پرورش عملی شود، اظهار کرد: درباره فرمایش امام خمینی(ره) باید توجه کرد که استخراج مبانی قرآنی و اسلامی تعلیم و تربیت گام نخست است، به طور مثال نگاه توحیدی به جهان هستی، جهان و دنیای مادی را بخشی از جهان هستی دانستن و برای هر عمل، اثری را در روح و جسم انسان قائل شدن نیز از اصول تربیت اسلامی است.
سرابی در پاسخ به این سئوال که نسبت علوم مختلف با قرآن چیست، تأکید کرد: برنامهریزی آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت باید با اصول اشاره شده در قرآن طراحی شود و قدمهای خوبی هم در این جهت برداشته شده است و با این نگاه یعنی علم را ابزاری در جهت رشد و کمال روحی انسان قرار دادن، باید برنامهریزی آموزشی صورت بگیرد و این موضوع تنها در چند درس مشخص محدود نمیشود بلکه اصل حاکمی است که البته در طراحی و برنامهریزی تمام دروس مورد توجه است و بعضی از دروس در آن به طور مستقیم و خاص به تبیین ابعاد جهانبینی اسلام خواهند پرداخت.
مدیر عامل اتحادیه تشکلهای قرآنی: |
اگرچه در دهه اخیر با اشارات مقام معظم رهبری، تحول قابل تقدیری در مورد درس قرآن به وقوع پیوسته، با این توصیف باید توجه داشت که هنوز هم ساعات اختصاص داده شده به درس قرآن در مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه در مقاطع ابتدایی بسیار ناچیز است و هرگز تکافوی آموزش قرآن را نمیکند |
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در تدوین سند ملی برنامه درسی به تلفیق قرآن با سایر مطالب آموزشی توجه شده است، اظهار کرد: نسبت به تدوین چنین مطلبی اطلاع دقیقی ندارم اما حداقل اینکه بنده اثر خاصی از تلفیق قرآن با سایر موضوعات آموزشی را در دروس مختلف آموزش و پرورش مشاهده نکردهام.
مدیر عامل اتحادیه تشکلهای قرآنی تصریح کرد: اگرچه در دهه اخیر با اشارات مقام معظم رهبری تحول قابل تقدیری در مورد درس قرآن به وقوع پیوسته، با این توصیف باید توجه داشت که هنوز هم ساعات اختصاص داده شده به درس قرآن در مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه در مقاطع ابتدایی بسیار ناچیز است و هرگز تکافوی آموزش قرآن را نمیکند.
وی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه کلیات تعلیم و تربیت اسلامی در قرآن بیان شده است و البته بخش مهمی از دستورات عملی آن در دیگر منابع از جمله سیره و کلام معصومان(ع) آمده است، شاید انتخاب شعار تعلیم و تربیت اسلامی در آموزش و پرورش جامع باشد. |