|
|
نکات کوتاه و خواندنی درباره قرآن | ||
وبلاگ «قرآن؛ آیینهای بدون زنگار» در پستی جالب، خواندنی و نسبتا ً طولانی، نکتههایی کوتاه و خواندنی درباره قرآن را عنوانکردهاست.
بلاگر به نشانی http://universalquran.blogfa.com در توضیحاتی در مورد وبلاگ خود مینویسد: «با توجه به اهمیت گسترش و شناخت قرآن به عنوان کتاب مقدس مسلمانان و به منظور شناخت بازتابهای جهانی این کتاب آسمانی٬ این وبلاگ سعی خواهد کرد تا با ارائه مقالات٬ ترجمهها و نرمافزارهایی که درباب اسلام و قرآن در زبانهای دیگر دنیا وجود دارد؛ گامی به جلو در معرفی اسلام و قرآن به صورتی جهانی داشتهباشد.» وی در این پست خود، نکاتی در مورد سورهها، آیات، کلامات، ترجمهها و علوم قرآنی میآورد. وی در ابتدا با اشاره به سورههای مکی و مدنی مینویسد: «مکی و مدنی بودن آیات و سورههای قرآنی بیش از آنکه جغرافیایی باشد، تاریخی است. وحی مکی متعلق به عصر بعثت و پیش از هجرت است.وحی مدنی نیز متعلق به عصر هجرت و سپس باز گشت حضرت محمد(ص) به مکه می باشد.» بلاگر در ادامه به مفصلترین ترجیع بند قرآن اشاره کرده و مینویسد: «مفصل ترین ترجیع بند قرآن در سوره الرحمن است. در این سوره 31 بار آیه « فبای الاء ربکما تکذبان » به معنای « پس کدامین نعمت پروردگارتان را انکار می کنید؟ » تکرار شده است.» وی در بخشی از مطالب خود در مورد نخستین ترجمه فارسی قرآن مینویسد: «یکی از نخستین ترجمههای آیات وحی به زبان فارسی توسط سلمان فارسی صورت گرفتهاست. در آن روزگار عدهای از ایرانیان از وی خواسته بودند تا سوره حمد و برخی از آیات قرآنی را برای آنان ترجمه کند و او نیز چنین کرده بود. از جمله این موارد میتوان به عبارت «به نام یزدان بخشنده» اشاره کرد که سلمان آن را به جای معنای «بسم الله الرحمن الرحیم» ارائه داده بود.» |
برگزاری ششمین دوره مسابقات قرآن و سنت پیامبر(ص) در عربستان | ||
ششمین دوره از مسابقات قرائت و حفظ قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم (ص) در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار میشود. به نقل از روزنامه « المدینه » چاپ عربستان، ششمین دوره از مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) که شامل احادیث نبوی(ص) است، همزمان با ماه مبارک رمضان در ریاض برگزار میشود.
این مسابقات ویژه ردههای سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برپا میشود. همچنین، شرکتکنندگان این مسابقات در رشتههای قرائت و حفظ قرآن کریم و احادیث با یکدیگر به رقابت میپردازند. |
نخستین جشنواره تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران(تسما) افتتاح شد | ||
نخستین جشنواره تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران صبح امروز سیزدهم شهریورماه 1386 با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب افتتاح شد. در ابتدای مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران، دبیر اجرایی جشنواره «تسما» به بیان توضیحات دربارهی اهداف برگزاری این جشنواره پرداخت. وی گفت: از برگزاری نمایشگاه و جشنواره «تسما» چهار هدف کلی در نظر داریم که ایجاد صحنه برای عرضه و تولید محتوای الکترونیکی توسط بخش خصوصی و دولتی و در کنار آن آمادهسازی فضا برای تعامل این دو بخش از اصلیترین اهداف برگزاری نمایشگاه است. وی با اشاره به اینکه در فضای نمایشگاه امکان عرضهی توانمندیهای بخش دولتی و خصوصی بیشتر ایجاد میشود دربارهی دیگر اهداف جشنواره «تسما» عنوان کرد: ارزیابی تولید محتوای الکترونیکی بخش خصوصی و دولتی و تشویق نهادها و بنگاههای دولتی در حرکت به سوی دولت الکترونیک معرفی اطلاعات برتر برای بازتولید و پردازشهای مجدد و تقدیر و تشویق از آنها دیگر اهداف برگزاری جشنواره و نمایشگاه «تسما» است. وی «بازار ملی اشتراک محتوا» که با آغاز جشنواره و نمایشگاه «تسما» شروع به کار خواهد کرد اظهار کرد: شناسایی و معرفی مالکان اطلاعات در بخش خصوصی و خرید محتواهای تولید شده با موافقت مالکان توسط دبیرخانه جشنواره و حمایت از حق مالکیت فکری تولید کنندگان محتوا در بخش خصوصی نیز از اهداف جشنواره و نمایشگاه «تسما» است. سالاریان در ادامه اهداف برگزاری جشنواره تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران اضافه کرد: ارزیابی توانمندیهای اطلاعرسانی و سرویسدهی به وبگاههای دولتی در دستور کار جشنواره «تسما» قرار دارد و در پایان این ارزیابی برترین وبسایتهای دولتی اعلام میشوند. حجتالاسلام «حمید شهریاری»، دبیر شورای عالی اطلاعرسانی، در ادامهی مراسم افتتاحیه جشنواره «تسما» افزود: آنچه در این آشفته بازار فناوری و اطلاعات باید مورد توجه قرار گیرد تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران اسلامی و حرکت به سمت رسیدن به دیگر کشورهای پیشرفته در زمینهی فناوری و اطلاعات است. شهریاری تصریح کرد: جشنواره «تسما» گام کوچکی در جهت تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران اسلامی است که برای موفقیت در این راه نیازمند استمداد کمک از خداوند هستیم تا بتوانیم به هدف مطلوب خود که همان ساماندهی فضای مجازی و در کنار آن تولید محتوای الکترونیکی است دست یابیم.
دبیر شورای عالی اطلاعرسانی با ذکر این نکته که ارتقاء جایگاه فناوری و اطلاعات در کشور و اثر بخشی و تأثیر آن در زندگی مردم مسلمان ایران نیازمند سیاستگذاری در حوزههای گوناگون است عنوان کرد: توسعه فناوری و اطلاعات باید به صورت هماهنگ در تمام ابعاد چون؛ دسترسی به شبکه، یادگیری شبکهای، جامعه شبکهای، اقتصاد شبکهای و سیایتهای شبکهای گسترش یابد. «محمد سلیمانی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه امروزه اهمیت فناوری و اطلاعات بر همگان مشخص شده است، خاطر نشان کرد: تمام نهادها و سازمانهای دولتی باید رتبهی خود را در زمینهی فناوری و اطلاعات برای ارائه خدمات بهتر به مشترکان خود افزایش دهند زیرا امروزه در جهان اطلاعات دقیق، شفاف و به سرعت در اختیار کاربران قرار میگیرد. وی در ادامه متذکر شد: تبادل اطلاعات در سطح دنیا با دیگر کشورهای جهان باعث ایجاد همبستگی و انسجام در سطح دنیا میشود و جامعه اسلامی ما باید هرچه سریعتر به این جرگه بپیوندد و اطلاعات و داد و ستدهای خود را از طریق الکترونیکی انجام دهد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان سخنان خود یادآور شد: باید تلاش کنیم فناوری و اطلاعات سیاست زده نشود و با تشویق و ترغیب و فراهم آوردن بسترهای مناسب در جهت پیشرفت هرچه بیشتر فناوری اطلاعات و ارتباطات تلاش کنیم. نخستین جشنواره تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران به همراه برگزاری نمایشگاه جانبی از سوی دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی با نظارت سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و همکاری بخش خصوصی از سیزدهم الی هفدهم شهریورماه 1386 در مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار میشود.
|
همایش "محبت در قرآن" با حضور علمای اسلامی در اردن آغاز به کار کرد
این همایش سه روزه را موسسه اندیشه اسلامی آل البیت اردن برگزار کرده است.
آیت الله "محمدعلی تسخیری" دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز از ایران در این همایش شرکت کرده است.
این همایش بررسی سه محور "محبت خدا"، "محبت رسول (ص)" و "محبت مردم" از نظر قرآن کریم را در دستور کار خود دارد.
در این همایش مساله دعوت دین حنیف اسلام به محبت، نیکی و احسان کردن مورد بررسی قرار میگیرد و مقالاتی در این زمینهها ارایه میشود.
قرار است ۳۰سخنرانی درباره موضوعهای "محبت خداوند متعال"، محبت رسول الله (ص)"، "محبت مردم" و "واجب بودن محبت و رحمت بین مسلمانان" و "اساس عبادت، حب خدا" در هشت جلسه بر اساس مفاهیم قرآنی انجام شود.
موسسه اندیشه اسلامی آل البیت پادشاهی اردن در سال ۱۹۸۰میلادی و به منظور بررسی مسایل اسلامی بر اساس همه مذاهب اسلامی تاسیس شده است.
نگاهی به نشریهی الکترونیکی «چند نفر طلبه» | ||
«چند نفر طلبه» عنوان نسخهی الکترونیکی نشریه طلبگی در فضای مجازی است که نخستین شماره آن منتشر شدهاست نشریهی الکترونیکی «چند نفر طلبه» فعالیت خود را از هفتم مردادماه 1386 در سرویسدهنده بلاگفا توسط هفت بلاگر با نامهای سردبیر، مسعود دیانی، معینالدین ابطحی، علیرضا شاهمحمدی، میرمحمد میرصالحی، مرتضی صفایی و نویسندهی مهمان آغاز کردهاست.
نشریهی الکترونیکی «چند نفر طلبه» اولین شمارهی خود را تاکنون منتشر کرده و در این شماره سیزده پست را با عناوینی چون؛ آخرین جرعه جام، سیدعبدالله، سیب ترش، رد رنگ، این تصاویر واقعیاند، سخنی با رهبرانقلاب و نه به جای سرمقاله! آورده است. در پستی که عنوان «نه به جای سرمقاله!» را دارد آمدهاست: «تردیدى نیست که حوزههاى علمیه و علماى متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کجرویها بودهاند. علماى بزرگ اسلام در همه عمر خود تلاش کردهاند تا مسائل حلال و حرام الهى را بدون دخل و تصرف ترویج کنند. اگر فقها نبودند، معلوم نبود امروز چه علومى به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بیت(ع) را به خورد تودهها داده بودند.» «علماى اصیل اسلام هرگز زیر بار سرمایهداران و پولپرستان و خوانین نرفتهاند و همواره این شرافت را براى خود حفظ کردهاند و این ظلم فاحشى است که کسى بگوید دست روحانیت اصیل طرفدار اسلام ناب محمدى با سرمایهداران در یک کاسه است. و خداوند کسانى را که اینگونه تبلیغ کرده و یا چنین فکر مىکنند، نمىبخشد. روحانیت متعهد، به خون سرمایهداران زالو صفت تشنه است و هرگز با آنان سرآشتى نداشته و نخواهد داشت.» در بخشهایی از پست «سخنی با رهبر انقلاب» نیز آمدهاست: «حقیقت آنست که ما اگر چه در کاروان انقلاب از قافله سالار غافل نیستیم و میدانیم که علم رهبری این جریان بر دوش شخصیتی است بصیر، فهیم و توانا اما نمیتوانیم به حرف صائب عمل کنیم، بیخیالی بگوییم و مانع تپش لحظه به لحظه دلمان بشنویم و از دردها و دغدغههایمان چشم بپوشیم. اتفاقاً همین دغدغههاست که ما را در این سالهای جوانی حرکتمان داده، با علم و اندیشه و هنر آشنایمان کرده ،تا سرچشمهی حوزه علمیه آورده و جسارت پوشیدن چنین لباسی را به ما عطا کردهاست.» «حالا دیگر یک روحانی جوان و یک جوان روحانی نمیتواند آنگونه که شمس میگوید شیوه و منش جولی را در پیش بگیرد که:( جولی را گفتند خوانچهها را میبرند! گفت ما را چه! گفتند به خانهی تو میبرند! گفت شما را چه) در این آورد و بردها وقتی خوانچه، خوانچهی دین مردم باشد دینی که همه ما میدانیم برای آوردنش چه زحماتی و مجاهدتها و مصیبتهایی تحمل شدهاست ،دیگر هیچکس نمیتواند بگوید آوردند که آوردند! بردند که بردند! ما را چه و شما را چه! نه! دین به همهی ما مربوط است هم آوردنش و هم بردنش.» وبلاگنویس در پست بعدی با عنوان «این تصاویر واقعیاند» نوشتهاست: «سرم گیج میرود، مینشینم،یک ساعتی میشود که دور این حجره 10-12 متری میچرخم. حالم کمی بهتر شدهاست. این پیادهروی یک ساعته خستهام کردهاست. کف پاهایم دل دل میزند، به خاطر پرزهای موکت است خوابم میگیرد، نمیخوابم، هنوز به هیچ کجا نرسیدهام، باید تمامش کنم، لااقل از این مرحله در بیایم. صورتم را آب میزنم، دوباره از اول.» «مثلث و مسجد»، «نصوح»، «سوختی و ساختیم»، «تب خورشید» عناوین شعرهایی بوده که در پستی که «رد رنگ» نام دارد آمده است. در پست «سیب ترش» مطلب طنزی با نام «لطف ملت!» قرار دارد که بلاگر در این مطلب نوشته است: «کلاً هر وقت که یک چیز جدید از طرف دولت سر میزند مردم ایران همه درونگرا میشوند. مثل وحوش و هشوم غربی از خدا بیخبر که نیستند که تا اتفاقی میافتد بیرون میریزند و بیرون هم را به هم میریزند. اصلاً غرب همین است دیگر. اما یک انسان شرقی و مخصوصاً یک ایرانی اصیل دردهایش را درونی حل میکند نهتنها در درون خودش بلکه درون دیگران را هم در نظر میگیرد. از جمله چیزهای درونی که یک فرد ایرانی در هنگام مواجه با حوادث( جمع حدث) به آنها نظر دارد درون جیب خالی و ایضاً شکم خالی خودش و درون دهان و حلق و شکم و ... حضرات است.» بلاگر پست «سیدعبدالله» مینویسد: «هیکل نحیف و لاغر، محاسن کوتاه خضاب شده، پیشانی بند سرخ «یا زهرا» به اضافهی شال سبزی که همیشه دور کمرش میبست و عمامهی سفیدی که همیشه بر سر داشت و تا آن روز، هیچکس رازش را نفهمید. این همهی چیزی بود که با آن می شد در اولین نگاه، «سیدعبدالله» را در جمع، به راحتی پیدا کرد.» در آخرین پست که «آخرین جرعهی جام» نام دارد آمدهاشت: «سید جمال، که در باب عالی زندانی بود، آخرین نامه خود را از زندان باب عالی اسلامبول به هم مسلکهای ایرانی خود مینویسد: دوست عزیز! من در موقعی این نامه را به دوست عزیز خود مینویسم که در محبس محبوس و از ملاقات دوستان خود محرومم. نه انتظار نجات دارم و نه امید حیات، نه از گرفتاری متالم و نه از کشتهشدن متوحش. خوشم بر این حبس و خوشم بر این کشته شدن. جسم برای آزادی نوع، کشته میشوم، برای زندگی قوم.» |
آموزش بیش از 900 نوآموز در مراکز پیشدبستانی با رویکرد قرآنی | ||||
مدیرکل دفتر ابتدایی و پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش از تعلیم 932 نوآموز در مراکز پیشدبستانی با رویکرد قرآنی در سال گذشته خبر داد. «جامهبزرگ» مدیرکل دفتر ابتدایی و پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش با اعلام این خبر گفت: برنامههای درسی مقطع ابتدایی و پیشدبستانی در آموزش و پرورش از سال گذشته با رویکرد قرآنی و توجه به مفاهیم قرآنی پیگیری شد و در حال حاضر برنامهدرسی دورهی پیش دبستانی با این رویکرد تدوین شده است.
وی ادامه داد: هماکنون این برنامهی درسی در شورای علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش در حال بررسی است و پس از تایید در این شورا در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح خواهد شد تا به تصویب این شورا نیز برسد. مدیر کل دفتر ابتدایی و پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: در سال گذشته آموزش 350 مدرس در استان تهران را در برنامههای خود قرار ددادیم و در حال حاضر این افراد را برای تربیت مربیان و معلمان مقطع ابتدایی و پیشدبستانی به استانها فرستادیم تا افراد بیشتری را با توجه به این رویکرد آموزش دهیم. جامهبزرگ با اشاره به همکاری موسساتی از قبیل مکتب قرآن با این سازمان از آموزش 9 هزار مربی قرآن در سال گذشته خبر داد و گفت: در مقطع ابتدایی به ویژه پیش دبستانی حجم مطالب آموزشی مورد نظر ما نیست بلکه بیشتر آشنایی با ظرافتهای قرآن و انس با قرآن محور کار در این مقطع است. وی در ادامه با تأکید بر اینکه قرآن درس زندگی است، تصریح کرد: باید تمام مطالب مختلف درسی این دوره سبقهی قرآنی داشته باشد، حتی درسی مثل علوم نیز باید با دیدگاهی الهی به دانشآموزان تعلیم دادهشود.
مدیرکل دفتر ابتدایی و پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش مقطع تحصیلی ابتدایی و پیشدبستانی را نیازمند کار فرهنگی دانست و اظهارکرد: این مقطع از لحاظ آموزشی و تربیتی بسیار حساس است و باید کیفیت بیش از کمیت مد نظر مسئولان آموزشی باشد. جامهبزرگ افزود: هدف ما در این مقطع تنها آموختن خواندن و نوشتن نیست بلکه ایجاد انس و علاقهمندی دانشآموز به قرآن، دین، علم، معلم و ... از اهداف اصلی آموزش و پرورش در مقطع تحصیلی ابتدایی و پیشدبستانی است. وی در پایان با اشاره به 20 هزار 543 مرکز پیشدبستانی و آموزش 932 نفر نوآموز در مراکز پیشدبستانی با رویکرد قرآنی در سال گذشته خواستار همکاری بیشتر مردم با این مراکز شد. |
موافقت وزارت آموزش و پرورش استرالیا با تدریس علوم قرآنی در 300 مدرسه | |
وزارت آموزش و پرورش استرالیا با درخواست مسلمانان این کشور مبنی بر تدریس و آموزش علوم قرآنی و زبان عربی در 300 مدرسه موافقتکرد. در پی درخواست مبلغان، ائمه مساجد و معلمان مسلمان استرالیا مبنی بر آموزش علوم قرآنی و زبان عربی در مدارس، وزیر آموزش و پرورش این کشور مجوز تدریس دروس مذکور را برای 300 مدرسهای که دانشآموزان مسلمان در آنجا تحصیلمیکنند، صادرکرد. همچنین شورای اسلامی استرالیا با استقبال از اجرای طرح آموزش علوم قرآنی در 300 مدرسه اعلامکرد: این شورا آمادهاست با هدف گسترش فعالیتهای قرآنی و دینی در استرالیا، بخشی از هزینههای طرح آموزشی بزرگ مذکور را متقبلشود و در برنامههای آموزشی دینی و قرآنی مسلمانان استرالیا مشارکت فعال داشتهباشد.
از جمله فعالیتهای بارز شورای اسلامی استرالیا در زمینه تبلیغات اسلامی، تأسیس رادیوی اسلامی و قرآنی در استرالیا و برگزاری نماز جمعه در مساجد این کشور است. همچنین، شورای اسلامی استرالیا تاکنون گردهماییهای دینی مختلفی با هدف آشنایی با تعالیم و آموزههای واقعی دین مبین اسلام برگزار کردهاست که در این گردهماییها، مسلمانان و حتی غیر مسلمانان زیادی شرکتکردهاند. گفتنی است، بزرگترین مجمع آموزشی اسلامی قاره استرالیا، اخیرا با حضور شماری از علما و اندیشمندان کشورهای اسلامی در شهر «سیدنی» استرالیا فعالیتهای خود را آغازکردهاست. |
«پرویز آژیده» از افتتاح نخستین دبیرستان معارف اسلامی در وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: «در قالب این طرح در هر استان دو مدرسه دخترانه و پسرانه راهاندازی خواهد شد.»
«پرویز آژیده» مشاور وزیر معاون نظری و مهارتی وزارت آموزش و پرورش امروز چهارم شهریورماه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر و با اشاره به کیفیتبخشی به شیوههای تدریس در مقطع متوسطه گفت: این معاونت برای بهبود روشهای تدریس در نظام آموزشی شیوههای تدریس را با توجه به ابعاد شخصیتی دانشآموزان تغیبر داده است به همین منظور در سال جاری جشنوارهی الگوی تدریس را در سه درس عربی، زمینشناسی و ادبیات فارسی برگزار کردیم که نتایج خوبی نیز دربرداشت.
ستاد اعتلای دروس دینی و قرآن |
روش تدریس دروس قرآن و دینی در نظام آموزشی از اهمیت ویژهای برخوردار است و در همین راستا ستاد اعتلای دروس دینی و قرآن را در وزارت آموزش و پرورش فعال کردیم |
وی افزود: روش تدریس دروس قرآن و دینی در نظام آموزشی از اهمیت ویژهای برخوردار است و در همین راستا ستاد اعتلای دروس دینی و قرآن را در وزارت آموزش و پرورش فعال کردیم و در ادامه سلسله نشستهایی با دبیر ستاد اعتلای استانی انجام دادیم تا موجبات توانمندسازی دبیران دینی در مدارس فراهم شود.
مشاور وزیر معاون نظری و مهارتی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال گذشته برای منتخبان دبیران دینی همایشی با هدف ارتقای سطح علمی معارف اسلامی برگزار کردیم که این همایش در سال جاری نیز برگزار خواهد شد.
آژیده با اشاره به تحقق عدالت آموزشی در مقطع متوسطه گفت: افزایش تعداد مدارس شبانهروزی به دوهزار و 59 مدرسه ، افتتاح 60 مرکز پژوهشی و افتتاح 15 دبیرستان نمونه دولتی در سطح کشور بهویژه مناطق محروم از جمله اقدامات این معاونت برای به تحقق رسیدن عدالت آموزشی است.
وی دربارهی هدایت تحصیلی دانشآموزان تأکید کرد: از سوی این معاونت برنامهریزی دقیقی صورت گرفته تا دانشآموزان به بهترین نحو هدایت تحصیلی شوند زیرا سرنوشت آنها در گرو انتخاب رشتهی تحصیلی است.
اقدامات انجام شده برای تحقق عدالت آموزشی |
افزایش تعداد مدارس شبانهروزی به دوهزار و 59 مدرسه ، افتتاح 60 مرکز پژوهشی و افتتاح 15 دبیرستان نمونه دولتی در سطح کشور بهویژه مناطق محروم از جمله اقدامات این معاونت برای به تحقق رسیدن عدالت آموزشی است |
مشاور وزیر معاون نظری و مهارتی وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: برای ساماندهی نیروی انسانی نظری و مهارتی در سال جاری از 10هزار نیروی استخدامی جدید، دوهزار نفر جذب میشوند.
همچنین در ادامهی این نشست «توکلی» مدیر دفتر مشاوره و هدایت تحصیلی شغلی دانشآموزان در معاونت نظری و مهارتی آموزش و پرورش با اشاره به حضور 14 هزار و 138 مشاور دوره متوسطه در مناطق آموزشی سراسر کشور گفت: در این مجموعه 12 هزار و 176 نفر بهطور رسمی فعالیت میکنند که 89 درصد آنها دارای گواهی کارشناسی، 5/10 درصد دارای کارشناسی ارشد و پنج دهم درصد نیز دارای گواهی دکترا هستند.
وی در پایان افزود: در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش کمبودی در زمینهی تعداد مشاوران ندارد و به طور متوسط برای هر 322 دانشآموز، یک مشاور به مدت 30 ساعت اختصاص یافته است.