دانشنامهی «قرآنپژوهان کشور» بهزودی منتشر میشود | ||
دانشنامهی «قرآنپژوهان کشور» نوشتهی «سعید بهمنی» بهزودی منتشر میشود.
حجتالاسلاموالمسلمین «سعید بهمنی» مدیر گروه علوم قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) دربارهی این کتاب گفت: در این کتاب دربارهی 300 نفر از قرآنپژوهان و استادان قرآنپژوه در حوزه و دانشگاه اطلاعاتی داده شده است. وی افزود: سازمانهای اطلاعاتی به وسیلهی این کتاب بهسادگی میتوانند با این افراد ارتباط برقرار کنند. این نویسنده با اشاره به هدف خود از تألیف این کتاب تأکید کرد: باتوجه به اینکه دسترسی به افراد متخصص همواره برای دانشجویان و سازمانها دشوار بوده است این کتاب در زمینهی ارتباط برقرار کردن با آنها بسیار مفید و مؤثر خواهد بود. این کتاب بهکوشش انتشارات بوستان کتاب در 300 صفحه تا دو ماه آینده منتشر خواهد شد. |
مرکز هنری قرآنی«شهر کتاب» در معرض تعطیلی | ||
نمایشگاه محصولات فرهنگی، هنری قرآنی که در یکی از شعب «شهر کتاب» برپاشده علیرغم گستردگی و تنوع عرضه محصولات با کمتوجهی و بیمهری مسئولان ذیربط در شهرداری روبهرو شده و همین امر سبب شده این نمایشگاه به سمت تعطیلی پیشرود.
لوکیشن: خیابان حافظ، شهر کتاب، طبقه دوم، محل عرضه محصولات قرآنی در فضای نمایشگاه که واقع در «شهر کتاب» شعبه خیابان حافظ شمالی است تعداد زیادی از انواع صنایعدستی و هنرهای سنتی هنرمندان داخلی و خارجی، کتب قرآنی و نرمافزارهای صوتی از قاریان برتر جهان به چشم میخورد ولی با این همه تنوع و به دلیل عدم تبلیغات کافی بازدیدکنندگان زیادی در بخش آثار مربوط به هنرهای قرآنی به چشم نمیخورد و اکثر افرادی که بیشتر همراه فرزندانشان آمدهاند تنها به خرید کتاب از «شهر کتاب» مشغولند و گویا کسی از عرضه محصولات قرآنی در طبقه دوم باخبر نیست. اینجا گویی پرنده پر نمیزند! شاید مهمترین دلیل کمبود مراجعهکنندگان عدم تبلیغات مناسب باشد، به همین دلیل به سراغ مسئول این مؤسسه رفتیم و علت سکوت و سکون این مکان را که از نظر عرضه محصولات قرآنی از لحاظ کمی و کیفی غنی بهنظر میرسد، جویا شدیم. «محمدتقی حقبین» مدیر نمایشگاه قرآنی شهر کتاب در این رابطه میگوید: مؤسه قرآنی «شهر کتاب» امروز توانمندی خود را از دست داده و متاْسفانه تمام امیدهای ما از دولت و مراکز قرآنی به یاْس تبدیل شده و مشکل بزرگتر در این میان تقاضای شهرداری مبنی بر تخلیه این مکان است با توجه به اینکه شهردار تهران «قالیباف» در مصاحبه اخیرش با خبرگزاری قرآنی قول داد شورایی به نام «شورای قرآنی شهرداری تهران» در شهرداری تاْسیس شود ولی دیده میشود که این اتفاق نیفتاده و این مشکل دامنگیر ما نیز هم شده و قرار است این مکان را از ما بگیرند و در صورت این اتفاق ما دیگر نمیدانیم چگونه محصولات قرآنی را به مردم عرضه کنیم و یکی از دلایلی هم که این مکان از رونق افتاده هم این است که روبه تعطیلی است. مدیر 12 دوره نمایشگاه استانی قرآن کریم توضیح میدهد: با توجه به اینکه این ساختمان در ابتدا بالکنی بوده که بخشی از آن توسط هزینههای شخصی من و قسمتی توسط مؤسسه «شهر کتاب» بازسازی و آماده ارائه محصولات قرآنی شده، نباید امروز در معرض تهدید تعطیلی قرار بگیرد و این نقطه امید تولیدکنندگان هنرهای قرآنی و صنایع دستی قرآنی کشورمان هرچند هم کوچک باشد از بین برود. تعطیلی مؤسسه عرضه محصولات قرآنی در کشور سئوال برانگیز بود. شنیدن خبر تعطیلی مجموعهای که در تلاش است محصولات قرآنی را به مخاطبان ارائه کند، تعجب برانگیز است و این سئوال را در ذهن به وجود میآورد که شاید این مجموعه فقط در ظاهر پرمحتوا بهنظر میرسد و در عمل در زمینه ترویج و توسعه مفاهیم قرآنی و در راستای ترویج و معرفی محصولات دینی گامی مفید برنداشته و همین مساله مسوولان را برآن داشته که اقدام به تعطیلی آن بکنند، بنابراین برای کنکاش بیشتر از چگونگی تاْسیس و عملکرد مؤسسه از مسوول آن میخواهیم تا جوابی برای این مساله داشته باشد. «حقبین» با اشارهای به گذشته این فعالیت در مورد نحوه ایجاد این مجموعه قرآنی، عنوان میکند: ایده نمایشگاه بینالمللی قرآن «شهر کتاب» از سفر به کشورهای خارجی و مشاهده مبادلات گسترده محصولات قرآنی این کشورها به وجود آمد و ما را به این فکر انداخت که در شغلهای مختلف انواع محصولات قرآنی را تولید و عرضه کنیم. وی میافزاید: با پیگیریهای کارشناسی که انجام دادیم متوجه شدیم که دنیا برای جهان اسلام 20 میلیارد دلار در راستای مبادلات محصولات قرآنی اختصاص داده که این محصولات بخشی در کشورهای مسلمان و بخشی در کشورهای اسلامی تولید میشود و همه آنها در کشورهای اسلامی به مصرف میرسد. از بازار 20 میلیارد دلاری عرضه محصولات قرآنی جا ماندیم این فعال قرآنی در ادامه عنوان کرد: ولی متاْسفانه ما از این بازار بزرگ قرآنی با توجه به گستردگی محصولات هنری که در کشورمان داریم(بیش از 180 رشته هنری که قابلیت تولید محصولات قرآنی را دارند و میتوانند در این بازار تجربیات خودشان را در کارهای هنری عرضه کنند) هیچ بهرهای نبردهایم. وی همچنین توضیح میدهد: اینها عاملی شد که ما در دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم که در کانون پروش فکری کودک و نوجوان تهران انجام شد نمونهای از این محصولات قرآنی را که در دنیا عرضه میشد به معرض نمایش گذاشتیم و با استقبال زیادی هم مواجه شدیم. دبیر برگزاری چهار نمایشگاه قرآنی در کشور مغرب و امارات ادامه میدهد: نمایشگاه قرآن کریم فوق باعث شد که مجتمعی برای عرضه محصولات قرآنی داخلی و خارجی درکنار هم قرار بگیرد و همچنین ایدهای برای جامعه هنرمندان، تولیدکنندگان صنایع دستی کشور و هنرمندان صنعتی کشورمان باشد تا بتوانند تولیداتشان را به سمت محصولات قرآنی سوق دهند. وی تاْکید میکند: با این کار مردم کشورمان میتوانند از آثار خلق شده هنرمندان در تعداد بالا، با تنوع بیشتر و قیمت کمتر بهره ببرند و هم اینکه امکان حضور در کشورهای دیگر برای تولیدکنندگان و هنرمندان به وجود آمد و در این راستا با «مسجدجامعی» وزیر ارشاد وقت مذاکراتی کردیم و با اعلام آمادگی مؤسسه «شهر کتاب» این مکان به عنوان محلی برای رسیدن به اهدافمان اختصاص یافت. دولت قبلی «شهر کتاب» را به عنوان محلی برای عرضه محصولات قرآنی کشور اختصاص داد «حقبین» در توضیح بیشتر میگوید: این مرکز در ماه رمضان سال 84 توسط «مهدی چمران» رئیس شورای شهر، جمعی از دوستداران قرآن در مؤسسه «شهر کتاب» افتتاح شد و سرمایه در گردش این مرکز بهصورت تنخواه به ما تعلق گرفت تا بتوانیم این مرکز را در ایران دایر کنیم و در ابتدای این کار امیدوار بودیم که در دولت جدید بتوانیم از حمایتهایی که لازمه این کار است برخوردار شویم. وی اظهار میکند: ولی اولین مشکلی که با آن برخورد کردیم در بحث واردات کالا بود که به کالاهای قرآنی مانند کالاهای تزیینی در گمرک تعرفه میخورد و هزینه زیادی به ما تحمیل میشد و این در مقایسه با سایر بازارهای کشورهای اسلامی دیگر که از این نوع کالاها به نفع مردم حمایت میشود کاری غیرمتعارف بود و این کار باعث ضربهزدن به عرضه و تهیه این کالاها شده است. مدیر جشنواره بینالمللی قرآن کریم ادامه میدهد: کار دیگر ما در این حوزه تشویق هنرمندان و صاحبان صنایع کشور در قسمتهای مختلف مثل تولید کاشی، تولید ظروف، تولید پارچه و ... در راستای استفاده از سلیقههای مختلف قرآنی در کارهایشان بود و در نهایت ما با مذاکرات انجامشده تا به امروز موفق شدیم که 11 کارگاه تولیدی به ساختن محصولات قرآنی در کشور اختصاص دهیم. وی بیان میکند: ما مکاتبات وسیعی با ارگانهای مختلف به عنوان مثال بانکها داشتیم که حجم وسیعی از جوایز را به مردم اختصاص میدهند و به آنها پیشنهاد دادیم که این جوایز را به محصولات قرآنی اختصاص دهند تا این کار هم به جامعه هنری و هم به اشتغال کمک کند و حرکتی باشد تا مؤسسه قرآنی «شهر کتاب» که برای اولینبار و بهطور متمرکز 7000 محصول قرآنی را زیر یک سقف جمعآوری کرده، مورد حمایت قرار بگیرد. تلاشهای مسئولان قرآنی با کمتوجهی مسئولان اجرایی همراه شد دبیر برگزاری چهار نمایش قرآنی در کشور مغرب و امارات توضیح میدهد: به دنبال پیگیریهای ما با معاون اجرایی رئیس جمهور وقت هیاْتی از طرف ایشان به مرکز ما برای بازدید فرستاده و در مجموع گزارش مثبتی ارائه شد و قرار بود که نهاد ریاست جمهوری به این مرکز توجه ویژهای داشتهباشد ولی تا به امروز هیچگونه کمکی را نتوانستیم از دولت در جهت رونق این مکان دریافت کنیم. وی در ادامه گفت: همچنین با توجه به گفتههای مدیر کل مرکز توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد که بودجههای قرآنی هفتبرابر الی برابر و در آخرین رقم 8 میلیارد تومان برای کمک به فعالیتهای قرآنی اعلام شدهبود بازهم با پیگیریها و دیدارهایی که با ایشان داشتیم تا این زمان به هیچ نتیجهای نرسیدهایم و از این بودجه مبلغی در اختیار ما قرارندادهاند. مدیر دو دوره نمایشگاههای فروش محصولات قرآنی در کشور بیان میکند: ما با هزینه خودمان و بدون کمک ارگانهای دولتی در سال 84، 10 نمایشگاه بزرگ قرآنی در کشور برگزار کردیم، در سال 85 دو نمایشگاه در کشور مغرب برگزار کردیم، سه نمایشگاه در کشور امارات برگزار کردیم که منجر به صادرات 130 هزار دلار از محصولات قرآنی شد که این اتفاق برای اولینبار در سطح کشورهای اسلامی رخ داد که محصولات قرآنی ایران خودش را نشان داد بهنحوی که در یکی از نمایشگاههای دبی به عنوان غرفه برتر در بین 5000 شرکتکننده شناختهشدیم. وی میافزاید: در سال 85 هم اولینبار بازار بزرگ رمضان را در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان تهران برگزار کردیم و در آن ما فقط از پشتیبانی حامیان معنوی مثل خبرگزاری ایکنا و چند نهاد دیگر برخوردار شدیم و این ارگانها اخبار و فعالیتهای ما را انعکاس میدادند و باز ما همه هزینههای این فعالیت را از محل فروش محصولات پرداخت کردیم. مدیر 12 دوره نمایشگاه استانی قرآن کریم در ادامه میگوید: همچنین در سال 85 در سه شهر تبریز، زنجان و اهواز سه نمایشگاه بینالمللی با حضور محصولات قرآنی 28 کشور جهان به گستردگی نمایشگاههای تهران برگزار کردیم و از استقبال خوب مردمی برخوردار شدیم و یک کار دیگر را با همکاری حوزه هنری و سازمان فرهنگیـهنری شهرداری تهران با عنوان «پرتو حسن» در حوزه هنری در ماه رمضان انجام دادیم که برای اولین بار نمایشگاه تخصصی از آثار هنرمندان داخلی و خارجی و تولیدکنندگان صنایع دستی کشور به نمایش گذاشتیم. «محمدتقی حقبین» عنوان میکند: ما با همکاری موزه ملی قرآن و خبرگزاری قرآنی و سایر نهادها مثل سازمان فرهنگیـهنری شهرداری تهران بیش از شش فعالیت را در موزه ملی قرآن انجام دادیم که مهمترین آن در سال پیامبر(ص)، جشنواره «پیام پیامبر» بود که به عنوان تخصصیترین فعالیت در حوزه مرتبط با سیره پیامبر(ص) در سال شناختهشد. امیدواریم مسوولان به وعده حمایت از فعالیتهای قرآنی عملکنند توضیحات «حقبین» تمام میشود و او امیدوار است که مسوولان فرهنگی کشور با توجه به وعدههایی که درباره حمایت از فعالیتهای قرآنی دادهاند در زمینه حمایت از این مجموعه و جلوگیری از تعطیلی آن اقدامکنند. آنچه مسلم است در ایران اسلامی که چارچوبهای اصلی آن در نظام جمهوری اسلامی برپایههای قرآن و اسلام استوار است، انتظار میرود مسوولان هنری و فرهنگی کشور هرچه سریعتر برای رفع موانع از پیش پای افرادی که داوطلبانه در زمینه ترویج فعالیتهای هنری گام برمیدارند، اقدامهای برنامهریزی شده و بلندمدت و اجرایی و نه تنها در حد یک وعده و وعید داشته باشند. حمایت مالی و معنوی از فعالیتهای قرآنی وظیفه مسئولان است و لازم است در مورد ایدهها و فعالیتهای منحصر به فرد افرادی چون «محمدتقی حقبین» در راستای ترویج و توسعه محصولات قرآنی، حمایتهای کافی را انجام دهند.
|
طرح رهروان بانوی آسمانی در پارسیبلاگ |
به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت فاطمه زهرا(ع) و روز زن، طرحی با عنوان رهروان بانوی آسمانی در وبلاگهای پارسی بلاگ اجرا خواهد شد. در اجرای این طرح لوگوهایی تهیه شد که که هر روز یکی از خصایص بیشمار آن حضرت در قالب نیایش برای بینندگان وبلاگها پارسیبلاگ به نمایش در خواهدآمد. در این طرح به مدت یک هفته هر روز بنری با محتوای نیایشی که برگرفته از یکی از صفات عالیه حضرت زهرا(س) و کلام معصومین(ع) است در همهی وبلاگهای پارسی بلاگ به نمایش درمیآید. این طرح از روز پنج شنبه هم زمان با روز میلاد حضرت زهرا آعاز میشود. همچنین یکی دیگر از کاربران پارسیبلاگ به همین مناسبت قالبی برای وبلاگها تهیه کردهاست. |
ورود یا عدم ورود «ستارهها» به سینمای قرآنی/17 بررسی حضور «ستارهها» در سینمای قرآنی در نشست ایکنا با «فرامرز قریبیان» | ||||
اگر سینمای قرآنی یا هر ژانری خواهان فروش در گیشه است باید در وهله اول فیلمنامه شاخص داشتهباشد تا بتواند به واسطه آن گیشه را کسب کند، البته انتخاب عوامل که بازیگر هم جزیی از آن است در موفقیت فیلم دینی تأثیر گذار است، اما شرط اول همان فیلمنامه است. نمیتوان از سینمای ایران صحبت کرد و از نقش «فرامرز قریبیان» در اعتلای این هنر غافل ماند، به همین دلیل خبرگزاری قرآنی ایران میزبان این هنرمند بود که در این نشست درباره سینمای دینی و قرآنی بحث شد.سینمای ایران تا به حال بازیگران توانای بسیاری را به خود دیده است که توانستهاند هنر این کشور اسلامی را بینالمللی کنند، از جملهی این هنرمندان میتوان به«فرامرز قریبیان» اشاره کرد که برای هر تماشاگری تداعی کننده خاطرات کودکی است. هنرمندی که با بیش از 40 سال حضور در سینمای ایران برای خود جایگاه ابدی کسب کرد، نمیتوان از این هنرمند نام برد و بازیهای زیبای وی را در سفیر، کانیمانگا، رقص در غبار، شهر زیبا، رد پای گرگ و... به یاد نیاورد. «فرامرز قریبیان» متولد 1320 تهران، دارای تحصیلات ناتمام در رشته بازیگری مدرسه «ویرژوال آرت» آمریکا است. وی فعالیت سینمایی را با دستیاری کارگردان و ایفای نقش کوتاهی در فیلم «بیگانه بیا» ساخته «مسعود کیمیایی» آغاز کرد. گفتوگوی زیر بخش نخست از گفتوگوی خبرنگار(ایکنا)، با بازیگری است که هم اکنون فیلم«رئیس» را بر پرده سینماهای ایران دارد. «فرامرز قریبیان» بازیگر و کارگردان سینما در ابتدای گفتوگویش با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با اشاره به اینکه رونق سینمای قرآنی مبتنی بر فیلمنامههای شاخص است اظهار داشت: عقیده شخصی من این است که حضور هیچ ستارهای نمیتواند عاملی اصلی، برای فروش یک فیلم باشد و اگر سینمای قرآنی یا هر ژانری خواهان فروش در گیشه است باید در وهله اول فیلمنامه شاخص داشتهباشد تا بتواند به واسطه آن گیشه را کسب کند، البته انتخاب عوامل که بازیگر هم جزیی از آن است در موفقیت فیلم دینی تأثیر گذار است، اما شرط اول همان فیلمنامه است. سینمای قرآنی با یک گروه حرفهایی رونق پیدا میکند «قریبیان» افزود: سینما قرار نیست با حضور فردی رونق یا نزول پیدا کند، سینما قواعدی دارد که باعث ماندگاری آن میشود و بازیگر نیز جزیی از آن است به همین دلیل امیدوارم سینمای دینی و قرآنی سعی کند به واسطه قوت در تمامی اجزاء ساخت، یک اثر رونق پیدا کند نه اینکه بخواهد تنها به واسطه چهره یک بازیگر در گیشه رونق داشته باشد. وی درباره سینمای دینی و قرآنی اظهار داشت: یک مفهوم را در سینما نمیتوان به یک ژانر مختص کرد به عنوان نمونه؛ مفاهیم قرآنی را نمیتوان فقط به ژانر تاریخی منوط دانست، چرا که این مفهوم(قرآن) قادر است در بسیاری از ژانرها تأثیرگذار باشد. این بازیگر با توضیح اینکه در اوایل انقلاب بیشتر فیلمها به سوی مفاهیم ارزشی متمایل بود گفت: فیلمها معمولاً در همه جای دنیا برای خود زمان دارند و تابع شرایط محیطی خاص خود هستند در اوایل انقلاب این احساس دیده میشد که مخاطب از فیلمهای انقلابی و دینی بیش از دیگر آثار استقبال میکند و همین امر سبب شده بود که تولیدات دهه 60 بیشتر به این سمت سوق پیدا کند. بازیگر فیلم«رئیس» در ادامه، بحث تدوام بازیگران را در عرصهی سینما مطرح کرد و متذکر شد: برخی هنرمندان همانند انتظامی، مشایخی و ... بزرگانی هستند که هنوز پس از گذشت بیش از چهار دهه فعالیت میکنند، البته ذکر این نکته ضروری است که، در سینمای هالیوود، برای بازیگران بزرگ که از لحاظ سنی نیز بالا هستند نقشهای خاص نوشته میشود، یعنی شخصیت فیلمنامه بر اساس شخصیت آنها خلق میشود که در سینما داخل هنوز این کیفیت محقق نشده است به همین دلیل وقتی در سینمای ایران سن بازیگر بالا میرود نقشهای پیشنهادی نیز کمتر میشود. دقت در قبول نقش پیشکسوت سینما دلیل کمکاری خود را در سینما، وسواس و دقت خود برای انتخاب نقش دانست و یادآور شد: البته برخی هنرمندان برایشان نوع نقش مهم نیست، حال میخواهد آن نقش کوتاه باشد یا بلند، ولی من به شخصه هر چقدر هم که فیلم خوب باشد ولی نقشم فرعی باشد در آن بازی نمیکنم، حال هر کارگردانی که میخواهد آن را بسازد! البته میخواهم این نکته را متذکر بشوم که با توجه به توضیحات فوق نمیتوان کتمان کرد که سینما متعلق به جوانان است و خود من نیز هنگامی که جوانتر بودم نقشهای متفاوتی و حتی به نوعی سطحی را بازی میکردم تا بتوانم در سینما باقی بمانم.
وی درباره کیفیت بازی هنرپیشه گفت: کیفیت بازی یک هنرمند تا حدودی وابسته به خود بازیگر است، چرا که برخی بازیگران، چه قبل و چه بعد از انقلاب همزمان در چند فیلم نقش آفرینی میکردند که این امر مسلماً بر جنس کار آنها تاثیر گذار بود؛ اما به دور از تعریف و خودستایی به شخصه هیچگاه همزمان در دو فیلم نقش آفرینی نکردهام. «قریبیان» ادامه داد: برای ماندگار شدن در سینما به خصوص در بخش بازیگری تداوم شرطی اساسی است؛ چراکه برخی ستارهها را مشاهده میکنیم که با گذشت اندک زمانی، دیگر اثری از آنها نیست به همین دلیل، تنها بازیگر بودن در سینما دلیلی بر ماندگاری یک هنرپیشه نیست و مسائل جنبی دیگری نیز در دوام یک بازیگر تاثیرگذار است، که باید هنرمند از آن آگاه باشد. وی در مورد نقش آفرینیها خود در طی سالیان گذشته اظهار داشت: بنده حتی در زمانی که نقشهای به اصطلاح اکشن را بازی میکردم، آگاهانه برای نقشهایم تصمیم میگرفتم؛ زیرا اگر میخواستم در آن زمان، نقش به خصوصی را بپذیریم شاید دیگر در سینما حضور نداشتم. بازیگر فیلم«رد پای گرگ» تصریح کرد: این اصل در سینما ایران یکی از شاخصهای اصلی است؛ چراکه متأسفانه هزینههای تولید بالا رفته و فروش کم شده، به همین دلیل سینما به سویی سوق داده شده که آثار جوانپسند و بازیگران جوان بیشتر در بورس هستند. برنده سه سیمرغ بهترین بازیگری فیلم فجر به سیاستهای حاکم بر سینما اشاره کرد و توضیح داد: متأسفانه سیاستی که بر سینمای ما حاکم است حرفهایی نیست؛ چون یک بازیگر هنگامی که در چند فیلم کمفروش بازی میکند، دیگر کسی سراغ او نمیآید و این رویه ناپسند نیز سبب شده بازیگر در نقشهای متفاوت و سطحی بازی کند تا در سینما حضور داشته باشد. حضور در آثار فیلمسازان جوان این پیشکسوت سینما درباره نقش آفرینی در آثار کارگردانهای جوان متذکر شد: در این برهه زمان من دیگر نیازی نمیبینیم برای ماندگار بودن در سینما هر نقشی را قبول کنم به همین دلیل در انتخاب نقشهایم بیش هر چیزی قوت فیلمنامه برایم شرطی اساسی است و دیگر سابقه کارگردان در درجه بعدی دارای اهمیت است؛ زیرا سینما در زمان حال از فیلمسازانی سود میبرد که به واقع میتوانند در سینمای آینده تأثیرگذارتر باشند، بهترین نمونه دربارهی توضیح فوق«اصغر فرهادی»است. وی علت کم کاری خود را در زمینه «فیلمسازی» مشروط به دلایل خاص خواند و یادآور شد: بنده دوست دارم اگر فیلمی قرار است کارگردانی کنم فیلم خودم باشد در صورتیکه که امروزه بسیاری از فیلمهای سینما، با دخالت تهیهکنندگان تولید میشود به همین دلیل من هنگامی فیلمسازی میکنم که بتوانم به واقع فیلم خود را تولید کنم. |
زنان مسلمان چینی ،
نماز جماعت را به امامت زنان برگزار میکنند
شهر مسلمان نشین زوهونگ با داشتن بیش از 20 امام جماعت زن در چین از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این شهر زنان امور دینی زنان همکیشان خود را به عهده دارند و نماز جماعت را برپا میکنند.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به نقل از روزنامه تایمزآو ایندیا، چاپ هند، چین از معدود کشورهایی است که زنان مسلمان در نقش امام جماعت نماز را با دیگر زنان اقامه میکنند.
شهر مسلمان نشین زوهونگ با داشتن بیش از 20 امام جماعت زن در چین از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این شهر زنان امور دینی زنان همکیشان های خود را به عهده دارند و نماز جماعت را برپا میکنند.
خانم وانگ شان، که یک پرستار مسلمان است در این باره می گوید: «20 سال پیش تصمیم گرفتم که با یادگیری زبان بتوانم قرآن و برخی کتب دینی را برای بالابردن سطح آگاهی خود در دین اسلام مطالعه کنم. اما پس از مدتی دریافتم که بسیاری از زنان مسلمان چینی به دلیل عدم آشنایی با زبان عربی از بسیاری از امور دینی بیخبر بوده قادر به خواندن قرآن نیستند و باید در این امر که در اسلام بسیار بر آن تاکید شده است، آموزش ببینند.بنابراین کار خود به عنوان مبلغ دینی را از همان سال ها آغاز کردم و در سال 2002 نیز با گذراندن آزمون های ویژه رسما امام جماعت زنان را به عهده گرفتم».
در دیگر کشورهای اسلامی داستان به شکل دیگری است و موضوع امام شدن زنان با مخالفت های شدید از سوی عالمان دینی رد می شود. اوایل ماه جاری، یک مفتی مراکشی با صدور فتوایی قرار گرفتن زنان در راس جماعت را شرعا حرام اعلام کرد.
سال گذشته نیز یک زن به هنگام آغاز خواندن خطبه های نماز جمعه برای زنان در بحرین بازداشت شد.
اما رهبران مسلمان در چین مخالفت چندانی با اقدام وانگ شان و دوستش جین میهوا در امام جماعت شدن نکردند.
وانگ شان با لبخند می گوید: «حمایت های همسر من در رسیدن من به این مسئولیت مهم کمک بزرگی بود».
در ایران نیز برخی از مراجع دینی با نماز خواندن زنان به امامت یک زن موافقت کرده اند که این در طول تاریخ اسلام بی سابقه بوده است.
20هزار جلد قرآن رایگان در سراسر کشور توزیع میشود | ||
20هزار جلد قرآن به صورت رایگان از سوی سازمان دارالقرآن الکریم کشور در سراسر کشور توزیع میشود. قرآنهای مذکور برای استفاده در کلاسهای نهضت قرآنآموزی و مراکز و جلسات قرآنی آموزشی سراسر کشور در حال توزیع است. این قرآنها در سال 86 چاپ شدهاند و به تدریج در تمامی ادارات کل سازمان تبلیغات اسلامی استانها توزیع میشوند. در سال گذشته نیز بیش از 200 هزار جلد قرآن کریم به صورت رایگان و گاهی با تخفیف فراوان از سوی این سازمان در اختیار مراکز قرآنی و ادارات تبلیغات اسلامی قرار گرفته بود. سازمان دارالقرآنالکریم، علاوه بر اهدای قرآن به مراکز قرآنی به ویژه از مراکز قرآنی مردمی در سراسر کشور با کمک مالی و یا ارایه خدمات گوناگون حمایت میکند. |
افزایش سهم قرآن در اینترنت/ 21 بررسی راهکارهای افزایش سهم قرآن در اینترنت / 1 | ||||||||||||||||||||||||||
فناوری اطلاعات و ارتباطات فرصتهای بسیار زیادی را در اختیار متولیان امور فرهنگی و آموزشی و تبلیغی قرار دادهاست و بهرهگیری از این فرصتها تنها در صورتی امکان خواهد داشت که راهی برای افزایش سهم قران در فضای مجازی بیابیم. این موضوع را با کارشناسان به گفتوگو نشستهایم. فناوریهای جهانی اطلاعات و ارتباطات میتواند تحولات فوقالعاده سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قرن بیست و یکم را تسریع کند. سیستمهای جهانی ارتباطی همچون اینترنت محیطهای طبیعی و نمادین را در سراسر جهان دگرگون خواهند کرد، درست همانطور که تلگراف، تلفن و راهآهن درقرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم باعث تحول چشماندازهای ملی و بینالمللی شدند. «اینترنت» به عنوان یک فرصت ارزشمند جدا از اینکه به شکل یک ابزار میتواند در افزایش سهم قرآن مورد استفاده قرار گیرد، همواره باید جنبه رسانهای آن را نیز در نظر داشتهباشیم. هر رسانهای این امکان را دارد که هم برای انتشار موضوعات مختلف و ترویج آن و هم برای آموزش موضوعات استفاده شود، موضوعات دینی و مذهبی هم از این امر مستثنی نیستند.
اینکه کشور ما به عنوان کشوری که پرچمدار اسلام و حکومت شیعی در منطقه و جهان است تا چه حد توانسته در راهیابی مفاهیم قرآنی به فضای مجازی و افزایش سهم و ارتقاء جایگاه اینگونه مفاهیم موفق باشد و دیگر اینکه از نظر پاسخگویی به تقاضای عمومی نسبت به موضوعات دینی و مذهبی داخل کشور تا چه حدی توانسته سایتهای متناسب ایجاد کند و درکنار آن بلاگران را بدون هیچ تحمیلی راغب به تولید محتوای قرآنی و ارزشمند در فضای مجازی کند موضوعی بوده که در این گزارش بین مسؤولان متولی امور قرآنی کشور به بحث و بررسی گذاشته شدهاست. «حسین گروسی»، مدیر گروه فرهنگ و اندیشهی شبکهی جهانی جامجم، دراینباره گفت: امروزه فعالیتهای قرآنی فضای مجازی نسبت به دیگران مانند وهابیت و مسیحیت بسیار ضعیف عمل کرده و شاید بتوان گفت که اصلاً کاری انجام نشدهاست برای مثال؛ سایتهای مربوط به وهابیت در فضای مجازی بسیار غنی و قوی عمل کرده و مسلمانان برای مقابله با آنها حرکتی از خود نشان ندادهاند.
«رحیم قربانی»، مسؤول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور، افزود: یکی از زمینههایی که تا حدی در جامعهی قرآنی مورد کمتوجهی قرار گرفته و به نحوی شایسته به آن پرداخته نشده، بروز مفاهیم قرآنی در فضای مجازی و پیشگام نبودن و حرکت نکردن مفاهیم قرآنی همزمان با پیشرفت این فضا است. وی در ادامه اضافه کرد: برای ورود مفاهیم قرآنی به فضای مجازی و افزایش سهم آن در اینترنت نیازمند یک حرکت جدی و در عین حال برنامهریزی شده هستیم و باید با بهرهبردن از روشها و ابزارهای نوین فضای مجازی با عصر حاضر پیش رفت. قربانی با اشاره به اینکه فعالیتهای قرآنی امروز اینترنت فاصلهی بسیاری با روند پیشرفت دیگر فعالیتهای این فضا دارد عنوان کرد: سرعت پیشرفت فعالیتهای قرآنی در اینترنت بسیار ضعیفتر از دیگر فعالیتهای فضای مجازی بوده و فعالیتهای قرآنی فاصلهی زیادی با وضعیت فعالیت دیگر مفاهیم داشته و سهم کوچکی را بهخود اختصاص دادهاست.
مسؤول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور، دربارهی مزیتهای اینترنت بر دیگر رسانههای اطلاعرسانی بیان کرد: بسیاری از ابعاد آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی، مطالعاتی و حتی کتب، نشریات اطلاعرسانی مختلف در انجام فعالیتهای قرآنی متقبل هزینههای بسیاری در سطح کشور میشوند اما با آشنا کردن مردم با فضای مجازی درصد بالایی از این هزینهها کاهش یافته و این مهمترین مزیت اینترنت بر دیگر رسانهها است. «سیدفرشید یعسوبی»، مشاور فنآوری اطلاعات و ارتباطات سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دربارهی فعالیتهای قرآنی که تاکنون در فضای مجازی انجام شدهاست تصریح کرد: خوشبختانه فعالیتهای بسیار خوبی در حوزه مفاهیم قرآنی انجام شده که بیشتر هم از سوی حوزههای علمیه قم انجام شدهاست و در زمینهی تبدیل مواد(Materials) متنی به مواد الکترونیکی هم توانستیم محتواهای مناسبی را فراهم کنیم؛ که تنوع محتوا متناسب با تنوع مخاطبان چه در گرایش تخصصی و چه در گرایش عمومی در آنها مشهود است.
«علیرضا فتحیپور»، مدیر مرکز مجازی مهدویت صدا و سیما و سردبیر خبرگزاری شبستان، تأکید کرد: اینترنت یک فضای تعاملی بوده و کسانی که میخواهند در این فضا فعالیت کنند باید آداب این رسانه را شناخته و مطابق با آن رفتار کنند، برای مثال؛ کتابها، نشریات، رادیو و تلویزیون یک رسانهی یکسویه هستند و در قبال مطلبی که به مخاطب عرضه میکنند فرصت تصویرسازی و ایجاد فضا را از او میگیرند و مخاطب نمیتواند اظهار نظری در این رسانهها داشته باشد. وی در ادامه افزود: اینترنت یک رسانهی مکتوب بوده که در آن به مخاطب این فرصت داده میشود که نظرات خودش را بیان کرده و ارتباط چندسویه داشته باشد و خودش برای درک مفهوم ارائه شده فضاسازی کند. فتحیپور دربارهی فعالیتهای قرآنی امروز فضای مجازی اضافهکرد: به مقولههای قرآنی و فرهنگی در فضای مجازی پرداخته شده اما این پرداختن به شکل صحیح انجام نشده و رشد فعالیتهای قرآنی فقط در حدی بوده که دامینی را داشته باشند و فضایی را بهخود اختصاص دهند.
مدیر مرکز مجازی مهدویت صدا و سیما با تأکید بر این نکته که فعالیتهای قرآنی فضای مجازی در زمینهی جذب مخاطب بسیار ضعیف عمل کردهاست، اظهار کرد: سایتهای قرآنی در زمینهی ارتباط با مخاطب مناسب عمل نکردهاند زیرا سایتهای قرآنی به انباشتهای از اطلاعات قرآنی تبدیل شدهاند و تنها کاری که در این سایتها انجام شده برای مثال؛ این بوده که فایلهای صوتی قرائت قاریان مختلف را برای دانلود قرار دادهاند. «مجتبی ایزدی»، مدیر پخش شبکهی قرآن صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت: تنوع رسانهها در دنیای امروز بسیار زیاد شده و در کنار این تنوع حضور متخصصان قرآنی نیز در این فضا مناسب بودهاست و توانستهاند استفادهی بهینهای از این فضا داشته باشند. وی با اشاره به اینکه فعالان قرآنی گرایش مناسبی به سمت رسانههای متنوع امروزی داشتهاند ادامه داد: تنها موضوعی که در فعالیتهای قرآنی میتوان گفت کمکاری شده رشد در سطح جهانی است و باید فعالان عرصهی مفاهیم قرآنی سرعتشان را در این زمینه بیشتر کنند. ایزدی در ادامه تصریح کرد: استفاده از رسانههای مختلف موجود در بحث فعالیتهای قرآنی یک ضرورت بوده و دستاندر کاران امور قرآنی باید از این تنوع در ترویج فرهنگ متعالی و غنی مفاهیم قرآنی استفاده کنند.
«تمنا دربندی فراهانی»، مدیر طراحی و گسترش شبکهی ادارهی کل فنآوری و اطلاعات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت: الکترونیکی کردن قرآن و آموزههای دینی برای پرداختن کسانی که وقت کافی برای مطالعه مفاهیم قرآنی ندارند، روش مؤثری خواهدبود و این مفاهیم آسانتر در دسترس افراد قرار خواهدگرفت. «جواد فاضلی»، مدیر اداری معاونت توسعه فنآوری و اطلاعات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: اینترنت در چندسال اخیر پیشرفت پرشتاب و گستردهای داشتهاست، طبقات دینی جامعه نباید از این امر غافل شوند که اینترنت با قابلیتهای موجود میتواند یک ابزار مهم برای رسیدن به اصول و مفاهیم قرآنی و ایجاد وحدت اعتقادی در بین مسلمانان باشد.
وی در ادامه اضافه کرد: تمام آیات نگاشته شده در اوراق کتاب قرآن بیانگر یک مفهوم است و این مفهوم دقیقاً همان چیزی بوده که بر اعتقادات مردم اثر میگذارد که باید با اطلاعرسانی درست از طریق این ابزار قدرتمند باورها و اعتقادات مردم را به هم نزدیک کرد تا تمام اقشار جامعه به یک باور از مفاهیم قرآن برسند. فاضلی» تصریح کرد: در صورتی که باورها و اعتقادات مسلمانان یکی شود میتوان از شکلگیری بدعتها و شائبههای موجود در فهم مفاهیم قرآنی جلوگیری کرد و اندیشهها و اعتقادات هدفمندتری داشت و در نتیجه به یک وحدت همگانی رسید.
«معصومه آشتیانی»، مسؤول دبیرخانه سیاستگزاری اینترنت و اینترانت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه امروزه اینترنت در بطن زندگی مردم نفوذ پیدا کردهاست گفت: خوشبختانه در حال حاضر جامعهی ما اینترنت یک بحث همگانی و فراگیر شدهاست، شاید در دورهای پیشین اینترنت به قشر خاصی از جامعه اختصاص داشت و تنها این قشر خاص به این فن دسترسی داشتند اما امروزه در بیشتر خانهها امکان استفاده از اینترنت وجود دارد به همین دلیل اینترنت نقش بهسزایی در آموزش خانوادهها دارد. وی بر فرهنگسازی برای اقشار مختلف جامعه در استفاده از اینترنت تأکید کرده و افزود: این امر احتیاج به هدایت دارد بهویژه برای جوانان چگونگی استفادهی بهینه از اینترنت باید تعریف شود و فرهنگ استفادهی درست از این فن آموزش داده شود چون فضای مجازی مانند چاقوی دولبهای میماند که در صورت آگاهی نداشتن از طرز استفادهی صحیح آن ممکن است که ضررهایی نیز داشته و در کنار مزایای بسیاری که دارد، مضراتی نیز داشته باشد که با آگاهی از آنها باید اینترنت را در جهت مثبت و کمک به حل مشکلات و سهولت انجام کارها سوقداد. این مدیر IT دربارهی سهم قرآن در فضای مجازی اظهار کرد: قرآن یکی از بحثهای مهم در فضای مجازی بوده و سایتهای مذهبی داخلی خیلی خوب فعالیت کردهاند اما به طور کل نمیتوان گفت که سایتهای مسلمانان در کل جهان فعالیت خوبی داشتهاند.
وی تصریح کرد: امروزه میتوان از اینترنت برای آموزش تمامی علوم در هر سنی استفاده کرد و یکی از علوم تخصصی که امروزه از طریق اینترنت آموزش داده میشود مفاهیم قرآنی است و به طور نسبی جایگاهی مناسب در فضای مجازی یافته است. «سید جهانگیر آقازاده»، مدیر کل فنآوری و اطلاعات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، باتوجه به اینکه اینترنت بهعنوان یک فن فرصت ارزشمندی برای اشاعهی مفاهیم قرآنی بوده، دربارهی دیدگاه خودش به فضای مجازی گفت: قطعاً قرآن استحقاق بیشتری برای حضور در فضای مجازی داشته و بالطبع تشنگان بیشتری نیز دارد، واقعیت این است که در این عرصه فعالیتهای قرآنی خوبی انجام شده اما متأسفانه سهم ایرانیان در این میان بسیار کم بودهاست. وی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از معارف اسلامی دانشمندان ایرانی بوده افزود: با در نظر گرفتن این نکتهی مهم انتظار میرفت که با پیشرفت علم و بهوجود آمدن فضای مجازی ایرانیان مانند گذشته سهم بیشتری در این فضا داشته باشند که متأسفانه این امر هنوز محقق نشدهاست.
«آقازاده» تعداد علاقهمندان به مفاهیم قرآنی و آموزههای دینی را در فضای مجازی قابل توجه دانست و اظهار کرد: فضای مجازی ظرفیتی را ایجاد کرده که هر طالب علمی به مقصدی که دارد برسد و ما میتوانیم از این ظرفیت گستردهی ایجاد شده بهعنوان خادمان قرآن برای اشاعهی مفاهیم قرآنی استفاده کنیم. «شاهید مظفری»، مسؤول اینترنت فنآوری اطلاعات معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران، اینترنت را فضایی چندرسانهای با قابلیتهای متنوع چندسویه در دهکدهی جهانی دانست که دارای تأثیراتی فراتر از ارتباطات درونبخشی بوده و افزود: این اشتباه است که ما اینترنت را فقط بهعنوان یک فن برای برقراری ارتباط چندسویه و تعاملات چندسویه بین مخاطبان بشناسیم زیرا این شناخت ما را در بعد ابزاری اینترنت محصور میکند. وی با اشاره به اینکه اینترنت علاوه بر بعد فنی که دارد یک بستر و یا یک روش برای توسعه علوم جهانشمول مانند؛ قرآن است، اظهار داشت: سعادت و موفقیت نوع بشر و تمام مسلمانان در گرو عمل به دستورات قرآن است پس باید سعی کنیم این مفاهیم را با استفاده از ابزارها و روشهایی که قابلیت انتقال گستردهی پیام را دارد، وارد گسترهی زندگی ملموس و عینی مردم کنیم.
«محمدحسن اسماعیلزاده»، مدیر فنآوری اطلاعات معاونت فنی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: «قرآن» و مفاهیم مربوط به آن یکی از مهمترین ابعاد زندگی بشر را به خود اختصاصداده، و در کنار این بعد با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و نیاز غیر قابل انکار آن در زندگی روزمره باید راهی پیدا کرد تا مفاهیم قرآن را با این تکنولوژی به بطن زندگی مردم برد. وی با بیان این نکته که در فضای مجازی به مفاهیم قرآنی کم پرداخته شدهاست، افزود: اینترنت با نفوذی که در زندگی بشر پیدا کرده، یکی از عرصههایی است که میتواند کمک بسیاری به ترویج مفاهیم قرآنی کند و این قابلیت را دارد که جایگاهی مناسب برای انتشار این مفاهیم شود.
حجتالاسلام «محمدهادی ربانی»، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با توجه به اینکه اینترنت فرصتی ارزشمند برای اشاعهی مفاهیم قرآنی است دربارهی نگاه خود بهعنوان یک نمایندهی مجلس به فضای مجازی گفت: اینترنت در حقیقت وسیلهی ارتباطی سرآمد و بهروز در راستای انتقال محتوا، مفاهیم و پیامهای قرآنی است که قابلیت فرازمانی و فرامکانی را به همراه دارد. این نماینده مجلس هفتم در ادامه با اشاره به اینکه میتوان از فضای مجازی بهعنوان عاملی برای تبلیغ مفاهیم قرآنی در سطح بینالمللی استفاده کرد، افزود: در گذشته مبلغان دینی با تعداد محدودی از مخاطبان برای تبلیغ مفاهیم قرآنی روبهرو بودهاند اما امروزه باید به این نکته توجه کرد که مخاطبان اینترنت مردم یک شهر یا کشور نیستند و ما با گروهی انبوه با مذهب، نژاد، فرهنگهای بومی و زبان مختلف روبهرو هستیم و به همین علت باید بسیار موفق در این زمینه عمل بکنیم. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اینترنت را بهترین وسیله برای پیامرسانی در عرصهی مفاهیم قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: انتقال مفاهیم قرآنی از طریق اینترنت یک فعالیت هنری، فرهنگی، علمی و تخصصی است که جای کار بسیاری دارد و ما باید این فکر را از خود دور کنیم که مخاطبان ما فقط مسلمان هستند بلکه ما در این فضا با مجموعهای از مخاطبانی مواجه هستیم که به معنویات گرایش دارند.
«مسعود بحرینی»، مدیر پایگاه اطلاعرسانی شیعه نیوز، درمورد حضور قرآن در فضای مجازی یادآور شد: فعالیتی که در بخش مفاهیم قرآنی در جامعه مجازی انجام گرفته به هیچوجه شایستهی جایگاه با عظمت قرآنکریم نبوده و جا دارد انقلابی در بخشهای مذهبی و اعتقادی در اینترنت پدید بیاید تا لااقل بتوانیم حقی را که قرآن به گردن ما دارد، هرچند کم بجا بیاوریم. «بحرینی» با اشاره به ایدهآل حضور دین در فضایمجازی عنوان کرد: ایدهآلی که من تصور میکنم ایناست که ما بتوانیم مفاهیم قرآنی را بهصورتی جذاب و کاربردی به مخاطب جوان منتقل کنیم بهگونهای که مخاطب عطشاش برای درک مفاهیم زیبای قرآنی بیشتر شود و ما انگیزهای برای او ایجاد کنیم تا در خارج از این جامعه مجازی به تحقیق و جستجو در آیات و نشانههای خلقت بپردازد و این جز با برنامهریزی محققان دلسوز میسر نخواهدشد. حجتالاسلام «سیدحمید حسینی» رئیس دانشکده مجازی علوم حدیث، نیز اظهار کرد: فنآوری اطلاعات و ارتباطات فرصتهای بسیار زیادی را در اختیار متولیان امور فرهنگی و آموزشی قرار میدهد و بهرهگیری از این فرصتها تنها در صورتی امکان خواهد داشت که نگاه مسؤولان فرهنگی کشور تغییر کند و کارآیی روشهای نوین ارتباطی و شیوههای بهرهگیری از این فرصتها را از نزدیک لمس کردهباشند. |
برپایی همایش «آموزش و پرورش اسلامی در غرب» در لندن
|
همایش بینالمللی «آموزش و پرورش اسلامی در غرب» از امروز 11 تیرماه از سوی آیسیسکو در انگلیس آغازشد. همایش بینالمللی آموزش و پرورش اسلامی در غرب به منظور ارائه نتایج مثبت تدریس و ارائه مبانی اسلامی در کشورهای غربی طی امروز و فردا در حال برگزاری است. این همایش با همکاری مرکز فرهنگ اسلامی لندن و با مشارکت کارشناسان علوم تربیتی برگزار شده است. از مهمترین اهداف این همایش آماده کردن اسناد و مدارک مرجع است تا در زمینه آموزش و پرورش در غرب مورد استفاده قرار گیرند و کارشناسان تجارب خود را در زمینه آموزش اسلام در غرب ارائه کنند. در این همایش محورهایی چون شیوه آموزش اسلامی، فواید استفاده از تجارب تدریس زبان عربی و آموزش اسلامی برای فرزندان مسلمان در غرب، ویژگیهای آموزشی کتابهای درسی اسلامی در غرب و استفاده از خطابههای آموزشی اسلامی معاصر مورد بررسی قرار خواهند گرفت. |
پایگاه های ایرانی معارف قرآنی در اینترنت
در حال حاضر سایت های متفاوتی به قرآن شناسی و معارف قرآنی، به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی، ترکی و فرانسوی در فضای سایبر وجود دارد.
سایت "قرآن شناسی" یکی از این سایت هاست که در مورد واژه های کلیدی قرآن، بررسی نوشته ها و مثال های قرآن پرداخته است. این سایت در کشور سوئد راه اندازی شده و به پرسش هایی در زمینه معانی، واژه های قرآن، آیات آن، ابهامات آن پاسخ می دهد. پایگاه اینترنتی این سایت WWW.KORANSHENASI.COM است.
WWW.NLI.IR سایت مربوط به تدوین دانشنامه قرآن شناسی است که این دانشنامه با حضور اندیشمندان قرآنی در قم نوشته شده و برای معرفی دقیق و تحلیل روز قرآن و نقدآرایی آن به دو زبان فارسی و انگلیسی با همکاری ۳۰۰نفر از دانشمندان علوم قرآنی تدوین شده است.
مرکز فعالیت های قرآنی دانشجویان کشور از سایت های دیگر مربوط به قران شناسی است که در مورد جشنواره های قرآنی و آموزش قرآن پرداخته است. آدرس الکترونیکی این سایت WWW.ISKA.IR است.
برگزاری مسابقات اسلامی و قرآنی و جستجوگر واژگان قرآنی نیز در سایت WWW.QURANNET.NETA به زبان عربی ارایه شده است.
WWW.AL_SHIA.COM نام سایت دیگری در این زمینه است که در مورد کشف الایات، تلاوت قرآن توسط شیخ عبدالباسط و استاد پرهیزگار، معرفی کتب قران مرتبط با تجوید و علوم تفسیر به ۱۸زبان زنده دنیا پرداخته است.
تفسیر برگزیده قرآنی، جتسجوگر کلمات و آیات، معرفی کتب قرآنی، معلومات عامه، تدبر در قرآن و احادیث نیز را نیز می توان در پایگاه اینترنتی WWW.HOLYQURAN.NET یافت.
همچنین ارایه تفاسیر مختلف از قرآن، فهرست آیات و سوره ها و علوم قرآنی را نیز می توان در سایت WWW.QURANVOICE.COM/QURAN.PHP یافت که این سایت به زبان عربی و انگلیسی نوشته شده است.
قرآن به ۱۰زبان، تجوید و تفسیر قرآن و فهرست تلاوت های قرآن و طریقه حفظ آن را می توان به ترتیب در سایت های WWW.QURAN.OR.KR و WWW.ATMYINERNET.COM ملاحظه کرد. (دو سایت نام برده شده به دو زبان انگلیسی و عربی نوشته شده است.)
WWW.TAJWEED.COM نام سایت دیگری در زمینه قرآن شناسی است که آموزش تجوید به همراه فهرست احکام تجوید، پخش تلاوت های قرآنی، اعجاز قرآن و اصلاحات قرآنی در آن ارایه شده است.
ارایه آیات قرآن بر اساس موضوع، سخنرانی های اسلامی، فقه، پرسش و پاسخ نیز در پایگاه اینترنتی WWW.PLAYANDDLEARN.ORG/QURAN/INDEX.HTM درج شده است.
WWW.MUHADDITH.ORG نام سایت دیگری در این زمینه است که در مورد ترجمه قرآن و تلاوت قرآن توسط اساتید مختلف به دو زبان عربی و انگلیسی ارایه شده است.
معرفی سایت های قرآنی، ترجمه قرآن به زبان های مختلف و موتور جستجوگر قرانی نیز در سایت WWW.QURANTIME.COM ارایه شده است.
ترجمه بخش هایی از قرآن، تفسیر و معرفی کتب قرآنی و همچنین اعجاز علمی در قران، علوم قرآنی شامل اسما قرآن، وحی در قرآن و گرداوری آیات قرآنی نیز به ترتیب در سایت های WWW.QURANTODAY.COM و WWW.AL_ISLAM.COM به زبان های انگلیسی، عربی، هلندی و اندونزیایی ارایه شده است.
سه ترجمه انگلیسی از قرآن توسط استاد شاکر، عبدا... یوسف علی و هیلالی خان نیز در سایت WWW.THEHOLYQURAN.ORG درج شده است.
WWW.SHIASEARCH.COM نام سایت دیگری در زمینه قرآن شناسی است که در آن مقالات متعدد قرآنی در موضوعات مختلف به زبان های عربی، انگلیسی، اردو و فارسی ارایه شده است.
برای شناخت فضایل قرآن، ارایه تفاسیر مختلف قرآنی و پاسخگویی به سوالات قرآنی نیز می توان به پایگاه اینترنتی WWW.GRAB.ORG مراجعه کرد. این سایت به زبان عربی نوشته شده است.
متن کامل قرآن همراه با چهار ترجمه انگلیسی، ارایه تفاسیر، مقالاتی درباره تاریخ ، زبان و ساختار قرآن و معرفی کتب قرآنی نیز در پایگاه اینترنتی WWW.ALQURANICSTUDIES.COM درج شده است.
همچنین آموزش قرآن، حدیث و فقه نیز به زبان های انگلیسی، اردو و عربی در سایت WWW.BARKATI.NET درج شده است.
WWW.THENOBLEQURAN.COM آدرس سایت دیگری در زمینه قران شناسی است که در ان موتور جستجوگر قرآنی و مقالات قرآنی ارایه شده است.
تلاوت قرآن، متن کامل قرآن کریم، معرفی کتب قرآنی، کتاب های متناسب ب ا تدریس در مدارس، مصطلحات قرآنی، فضائل القرآن، اسرار و اطلاعات عامه قرآن و احادیث قرآنی را نیز می توان در پایگاه اینترنی WWW.ALQURAN.NETWORK.NET یافت که این سایت به زبان عربی است.