برگزار میشود : کارگاه آموزشی قرآنپژوهی
|
کارگاه آموزشی قرآنپژوهی، سهشنبه 10 دی ماه 1387 در سالن آمفی تئاتر ساختمان مرکزی سازمان میراث فرهنگی برگزار میشود.
اولین دوره کارگاه آموزشی قرآنپژوهی با حضور «محمد بیستونی» سهشنبه 10 دی ماه سال جاری از ساعت 8 الی 12 در سالن آمفی تئاتر ساختمان مرکزی سازمان میراث فرهنگی برگزار میشود. «آشنایی کلی با قرآن کریم و تفسیر آیاتی از قرآن که بر شفابخش بودن قرآن دلالت دارد»، «بررسی مبانی قرآن درمانی و راههای حصول به آرامش واقعی در سایه عمل به دستورات قرآن» و «معرفی منابع مطالعاتی و طریق بهرهبرداری برای ارتباط ساده با بیش از 20000 موضوع کاربردی قرآن کریم برای افرادی که به زبان عربی تسلط ندارند»، از محورهای اصلی این کارگاه آموزشی هستند. این کارگاه یک روزه، به همت سازمان میراث فرهنگی در سالن آمفی تئاتر ساختمان مرکزی این سازمان واقع در خیابان آزادی، خیابان زنجان جنوبی برقرار میشود
نقل از :خبرگزاری قرآنی ایران |
بوستان کتاب منتشر کرد؛
جلد دوم برگزیده فرهنگ قرآن
جلد دوم برگزیده فرهنگ قرآن اثر حجت الاسلام والمسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شد.
جلد دوم از مجموعه برگزیده فرهنگ قرآن تالیف حجت الاسلام والمسلمین اکبرهاشمی رفسنجانی از مدخل تزکیه تا مدخل سبیل الله به همت مرکز فرهنگ و معارف قرآن تهیه شد. این اثر با هدف تسهیل بهره گیری و امکان حمل آسان به ویژه برای مبلغان و استادانی و به جهت تقلیل هزینه های نشر در چهار جلد خلاصه شده است؛ به این صورت که فیشها، متن آیات و توضیحات مربوط به برداشتها حذف شده و فقط به شناسهها، نمایهها و آدرس آیات اکتفا شده است. این کتاب از مدخل تزکیه تا سبیل الله تنظیم شده است. در بخشی از آن ذیل کلمه «خاتمیت» آمده است: «خاتمیت از «خاتم» یعنی کسی که پایان دهنده کاری است. مقصود این است که نبوت با محمد(ص) به پایان رسیده است و پس از آن حضرت، پیامبر، کتاب، شریعت و دین دیگری نخواهد آمد. در این مدخل از واژه «خاتم النبین» و نیز لازمه برخی ایات استفاده شده است.» دومین جلد از کتاب برگزیده فرهنگ قرآن اثر حجت الاسلام والمسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی در 520صفحه و با شمارگان1500 نسخه برای نخستین بار در سال جاری از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شده است.
بوستان کتاب منتشر کرد؛
جلد دوم برگزیده فرهنگ قرآن
جلد دوم برگزیده فرهنگ قرآن اثر حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شد.
جلد دوم از مجموعه برگزیده فرهنگ قرآن تالیف حجت الاسلام والمسلمین اکبرهاشمی رفسنجانی از مدخل تزکیه تا مدخل سبیل الله به همت مرکز فرهنگ و معارف قرآن تهیه شد.
این اثر با هدف تسهیل بهره گیری و امکان حمل آسان به ویژه برای مبلغان و استادانی و به جهت تقلیل هزینه های نشر در چهار جلد خلاصه شده است؛ به این صورت که فیشها، متن آیات و توضیحات مربوط به برداشتها حذف شده و فقط به شناسهها، نمایهها و آدرس آیات اکتفا شده است.
این کتاب از مدخل تزکیه تا سبیل الله تنظیم شده است. در بخشی از آن ذیل کلمه «خاتمیت» آمده است: «خاتمیت از «خاتم» یعنی کسی که پایان دهنده کاری است. مقصود این است که نبوت با محمد(ص) به پایان رسیده است و پس از آن حضرت، پیامبر، کتاب، شریعت و دین دیگری نخواهد آمد. در این مدخل از واژه «خاتم النبین» و نیز لازمه برخی ایات استفاده شده است.»
دومین جلد از کتاب برگزیده فرهنگ قرآن اثر حجت الاسلام والمسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی در 520صفحه و با شمارگان1500 نسخه برای نخستین بار در سال جاری از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شده است.
او ادامه داد: در دیگر ویژگیهای جنبی، نظیر ترجمه و تذهیب و جلدسازی آن هم از بهترین هنرها و هنرمندان ایرانی بهره خواهیم برد. برای چاپ قرآنملی رسمالخطی ملی نیاز است که باید با تحقیق و مطالعه استخراج شود و رسمالخطی باشد که هم مبتنی بر مراجع و مصادر علمی رسمالخط قرآن باشد و هم در این رسمالخط ویژگی آسانی کار آموزشی لحاظ شود.
معاون مرکز طبع و نشر قرآنکریم درباره استقبال از مصحف جمهوری اسلامی(قرآن چاپ شده در مرکز چاپ و نشر قرآن کریم) گفت: تاکنون نزدیک به 6 میلیون نسخه از این مصحف توزیع شده که نشاندهنده استقبال فراوان از این مصحف است، مصحف جمهوری اسلامی ایران تاکنون چاپهای متعددی و از رسمالخط آن در بیش از 100 قرآن با قطعهای مختلف استفاده شده است.
او ادامه داد: البته در شرایط فعلی این قرآن (مصحف جمهوری اسلامی) مانند مصحف مدینه که عربستان سعودی آن را چاپ میکند و مصحف رسمی این کشور به حساب میآید، مصحف رسمی جمهوری اسلامی ایران نیست و ما هنوز قرآنی ملی نداریم، چرا که برای این امر، لازم است پس از تحقیق در مورد رسمالخط و روش علامتگذاری، از سوی یکی از خوشنویسان برجسته کتابت قرآن صورت گیرد.
سرابی با بیان این نکته که در نگارش قرآن چاپ شده در مرکز طبع و نشر قرآن کریم مصحف جمهوری اسلامی ایران از فونتهای کامپیوتری استفاده میشود، تصریح کرد: در نگارش آنچه که اکنون به عنوان مصحف جمهوری اسلامی ایران چاپ میشود، از فونتهای رایانهای که در مرکز طبع و نشر قرآن طراحی شده استفاده میشود، یکی از این فونتها از خط خوشنویس مشهور عرب عثمان طه اقتباس شده و به نام فونت عثمانطه معروف است و فونت دیگر از خط مرحوم نیریزی نسخنویس ایرانی اقتباس و تبدیل به فونت رایانهای شده است. یکی از ویژگیهای این رسمالخط آموزش و یادگیری آسان قرآن با این فونت است، تا جایی که وزارت آموزش و پرورش در سال جاری برای دانشآموزان پایه اول راهنمای مصحف جمهوری اسلامی را با فونت عثمان طه چاپ و توزیع کرده است.
معاون مرکز طبع و نشر قرآن کریم با توجه به عظیمترین رسالت این مرکز یعنی تهیه مصحف جمهوری اسلامی ایران این مصحف را از لحاظ علمی مستند به قواعد کتابت قرآن و رسمالخط مورد پذیرش مراجع علمی جهان اسلام برشمرد و گفت: مبنای علامتگذاری این قرآن کتابت فارسی است و از لحاظ خوانایی برای فارسیزبانان سعی شده آسان و بدون علایم اضافی و از لحاظ هنری بالاترین عیار هنری که نشاندهنده ذوق و قریحه ایرانی است، باشد.
سرابی با تأکید بر پیچیدگی فرآیند چاپ قرآن گفت: تولید قرآن در مرکز طبع و نشر قرآن کریم با یک فرآیند پیچیده صورت میگیرد، ما برای تولید قرآن با کتابی مواجه هستیم که کوچکترین اشکال در آن پذیرفتنی نیست و باید تمام تلاشها انجام شود تا کار هم از لحاظ هنری، هم از لحاظ صحت و سلامت مطابق با الگوی اصلی باشد؛ زیرا مفهوم متن با یک اعراب اشتباه تغییر میکند که این موضوع هرگز قابل چشمپوشی نیست.
او ادامه داد: بنابراین یک قرآن وقتی حروفچینی میشود تا زمانی که به زیر چاپ میرود، توسط یک گروه مصحح متشکل از 50 فرد آموزش دیده، ده بار کنترل و غلطگیری میشود و پس از هر بار غلطگیری در رایانه اصلاح و پرینت مجدد گرفته شده و پس از این ده مرحله، فایلها و سیدی کار به چاپخانه تحویل داده میشود و چاپخانه بلافاصله این فایل را تبدیل به اوزالیت و اوزالیت به مرکز طبع و نشر برگشته و اصلاح مجدد میشود. در همین سیر گرفتن اوزالیت در اثر کم رنگ و پررنگ شدن کارگاهی، برخی از علائم قوی و ضعیف میشود که به این منظور اوزالیت مجدداً کنترل و اغلاط آن اصلاح و برای چاپ آماده میشود.
سرابی تأکید کرد: پس از چاپ نخستین نسخهای که از زیرچاپ درآمده مجدداً اصلاح میشود و باز هم اگر اغلاطی دیده شود رفع و در نهایت اجازه مجوز چاپ داده میشود، کار از لحاظ هنری نیز از حساسیت بالایی برخوردار است. اگر قرآنی تمام مراحل را گذرانده و برای چاپ تأیید شده باشد، اما اگر از لحاظ رنگ و تذهیب، ضعیف باشد، هرگز به بازار ارائه نخواهد شد.
نقل از همشهریآنلاین
راهاندازی سایت
تدبر در قرآن کریم درعربستان
سایت اینترنتی تدبر قرآن کریم اول دی ماه توسط برخی از محققان و پژوهشگران دانشگاه القصیم شهر ریاض پایتخت عربستان راهاندازی شد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از الریاض، شیخ المقبل، استاد دانشگاه القصیم و ناظر این سایت گفت:پایگاه اینترنتی تدبر در قرآن به معرفی مفاهیم و مبانی قرآن کریم میپردازد که همکنون فقط زبان عربی آن راهاندازی شده و سپس زبانهای مختلف دنیا نیز ارائه میگردد.
وی افزود: هدف از ایجاد این سایت، آشنایی مسلمانان با مفاهیم و آموزههای اسلام و قرآن کریم است و گرایش بیشتر به تدبر در مفاهیم کتاب مقدس قرآن کریم است.
شیخ المقبل گفت: پیشتر از طریق تلفن همراه، مطالبی درباره مفاهیم قرآن برای شهروندان ارسال میشد که این امر هم اکنون با جدیت بیشتر و فناوری جدیدتری پیگیری می شود..
نقل از خبرگزاری رسا www.rasanews.com
در این مقاله، حافظان صدر اسلام و زمان حاضر معرفی شدهاند و نام گروهى از حافظان صدر اسلام چنین است:
حافظان مهاجر
حضرت على (ع)، طلحةبن عبیداللّه، سعدبن ابى وقاص، عبداللّهبن مسعود، حذیفةبن یمان، سالم مولىابى حذیفه، ابوهریره، عبداللّهبن سائب، عبداللّهبن عباس، عبداللّهبن عمر، عبداللّهبـن عـمـرو بـن عـاص، عبداللّه بن زبیر، تمیمبن اوس، عقبةبن عامر، عمروبن عاص و ابوموسى اشعرى.
حافظان انصار ابـىبن کعب
معاذبن جبل، ابوحلیم معاذ، زیدبن ثابت، سعدبن عبید، مجمعبن جاریة، انسبن مـالـک، ابوزیدبن قیس بن السکن، عبادةبن صامت، ابوایوب، ابوالدرداء، فضالةبن عبید و مسلمةبن مخلد.
حافظان زن
عائشه، حفصه، ام سلمة و ام ورقه.
حافظان مشهور عصر نبوى
حضرت على (ع)، ابىبن کعب، ابوالدرداء، معاذبن جبل، زیدبن ثابت، عبداللّهبن مسعود، عثمان و ابوموسى اشـعـرى در شـمـار حـافـظـان مـشهور روزگار رسول خدا(ص) جاى داشتند و ابن سیناابن سینا، دانشمند نامى قرن پنجم هجرى ـ که در پزشکى، فلسفه و... سرآمد عصر خود بود ـ پیش از ده سالگى قرآن مجید راحفظ کرد.
«سیدبن طاووس»، یکى از دانشمندان شیعى است که در ماه شعبان سال 640 ق در کربلا دیده به جـهـان گـشـود و در شـهـرهاى حله و بغداد به فراگیرى دانش پرداخت.
وی از شاگردان خواجه نصیرالدین طوسى و علامه حلى است و در یازده سالگى تمامى قرآن را به خاطرسپرد.
رودکی، این شاعر پرآوازه سده چهارم ایران در عصر سامانیان مىزیست و حدود 1300000 بیت شعر سـرود و شـعـر پارسى رابه کمال رساند و در حالی که از نعمت بینایى بىبهره بود، ولى در هشت سالگى تمام قرآن را حفظ کرد.
ابوالعیناء مـحـمدبن قاسمبن خلادبن یاسر اهوازى، مشهور به ابوالعیناء که درشهر اهواز متولد شد و در بصره رشـد یـافـت، از ادیبان بزرگ روزگار عباسى شمرده مىشد و در کودکى قرآن را حفظ کرد.
ابـوالـعیناء در چهل سالگى چشمانش را از دست داد و پنجاه سال دیگر عمرش را در نابینایى به سر برد.
حافظ شیرازى، ایـن شاعر و دانشمند ایرانى در نهایت فقر و تنگدستى به فراگیرى دانش پرداخت و تمامى قرآن را با چهارده قرائت از حفظ بود و لسانالغیب، لقب داشت.
ابومعین ناصرخسرو قبادیانى در سال 394 هجرى چشم به جهان گشود و در 481 درگذشت، این شـاعـر، عـارف، حـکـیـم و نـویسنده زبردست - که از نوادر روزگار به شمار مىرفت - در 9 سالگى قرآن و بسیارى از احادیث را حفظ کرد.
ابـوالفتح ابن اثیر جزرى، از دانشمندان مذهب شافعى است و در لغت، نحو، بیان و نیز فنون انشا و کتابت مهارت بسیار داشت و قرآن را در کودکى حفظ کرده بود.
ملکالمحدثین محمدبن طاهر، ملقب به ملک المحدثین، از دانشمندان اواخر قرن دهم هجرى است و در کودکى قرآن را حفظ کرد و در بسیارى از فنون بر دیگران تقدم یافت و اموال بسیار به ارث برد و همه را به دانشجویان علوم دینى بخشید.
داودبن عمر انتاکى، ملقب به بصیر، از دانشمندان شیعى اوایل قرن یازدهم است و در کودکى حـافـظ قـرآن شـد و تـوانـسـت در پـزشـکى و فلسفه شهرتى چشمگیر بهدست آورد، وى از نعمت چشم بىبهره بود، ولى به شهرهاى بسیار سفر کرد.
فرزدقایـن، شـاعر شیعى عصر بنى امیه، از اصحاب امام سجاد(ع) بود، پدرش او را در کودکى نزد على (ع) آورد و گـفـت: فـرزنـدم شـاعـر اسـت، على (ع) فرمود: او را قرآن بیاموز که بهتر از شعر است، این سخن نیز در فرزدق اثر کرد و به این ترتیب همه قرآن رابه خاطر سپرد.
فخرالدین عراقی، ابـراهـیـم بـن شـهـریـار، ملقب به فخرالدین در شمار شاعران و عارفان پیرو شیخ شهابالدین سهروردى جاى دارد و در کودکى به جمع حافظان قرآن پیوست.
شبلنجی، ایـن دانـشـمـند اهل سنت در حدود 1250 ق دیده به جهان گشود و در ده سالگى قرآن را حفظ کرد و به گوشهنشینى و زیارت اهل قبور بسیار تمایل داشت.
شهابالدینایـن، دانـشـمـنـد شـافـعـى - کـه بـه ادبیات بسیار عشق مىورزید - در 10 سالگى قرآن را حفظ کرد.
ابوالحسناتمـحـمد عبدالحى بن حافظ انصارى، از دانشمندان حنفى قرن چهاردهم است و حفظ قرآن را از پـنـج سـالـگـى آغـاز کـرد و در ده سالگى به پایان رساند.
ابوالحسنات در یازده سالگى به تحصیل دانش پرداخت و همه علوم رایج معقول و منقول را نزد پدر آموخت.
ابن اللبانابـومـحـمد عبداللّه، مشهور به ابناللبان، از فقیهان و محدثان معروف شافعى است که قرآن را بـه چـندین روایت تلاوت مىکرد و در پنج سالگى به حافظان پیوست و در 446 ق در اصفهان درگذشت.
جبرتیاو ابـوالـتـهـانـى کنیه داشت و از دانشمندان معروف حنفى شمرده مىشد و در اکثر علوم روز سـرآمـد بـود و در کـنار دانش به تجارت نیز مىپرداخت و در 10 سالگى قرآن مجید را به خاطرسپرد.
منبع: www.askquran.ir
منتشر شد:
نخستین جلد کتاب تاریخ تفسیر قرآن
در این کتاب حدود ۲۸۰مفسر و ۴۸کتاب تفسیری موجود و بیش از ۲۳۰کتاب تفسیری مفقود، معرفی شده است.
اثبات تفسیر شدن تمام قرآن توسط پیامبر اکرم (ص)، کتابت تفسیر درعصر آن حضرت، وجود مفسران برگزیده خدا پس از ایشان، نقش امامان معصوم (ع) در تفسیر قرآن، معرفی مفسران صحابی، تابعین و پس از تابعین و بیان مآخد، ویژگیها و تطورات تفسیر در عصر رسالت، عصر حضور امامان معصوم(ع) و عصر غیبت صغرا عنوان دیگر موضوعهای این کتاب است.
جلد نخست کتاب تاریخ تفسیر قرآن در شمارگان دو هزار نسخه و با قیمت ۵۹ هزار ریال به تازگی روانه بازار نشر شده است. نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی