قرآن نفیس با تخفیف 60 درصد در نمایشگاه کتاب تهران | ||
قرآنهای نفیس با تخفیف 60 درصد توسط انتشارات «افق فردا» در بیستویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران عرضه شده است. «مهدی میرابوطالبی» مدیر نشر «افق فردا»درباره این قرآنهای نفیس توضیح داد: این قرآنها، قرآنهایی با طرح گل میخی، تمام گلاسه و تمام رنگی با ترجمه مرحوم الهی قمشهای است که با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شدهاند. او با اشاره به استقبال مردم از کتابهای دینی این دوره از نمایشگاه بینالمللی کتاب تصریح کرد: فروش کتابهای قرآنی و ادعیه تا امروز بسیار بالا بوده و قرآنهای نفیس عرضه شده نیز مخاطبان را به خود جلب کردهاند. مدیر نشر «افق فردا» در پایان با اظهار رضایت از برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی بیان کرد: در این دوره با برنامهریزیهای صورت گرفته، مشکلات کمتر شده است. |
آشنایی با ناشران قرآنی بخش بینالملل بیستو یکمین نمایشگاه کتاب تهران | |||
بیستویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران فرصتی مغتنم برای عرضه فعالیتهای انجامشده در حوزه علوم قرآنی و عاملی برای دستیابی علاقهمندان به پژوهشها و تحقیقات در زمینه علوم قرآن در خارج از مرزهای ایران بود. بسیاری از دستاندرکاران نمایشگاه کتاب امسال بر این عقیدهاند که این دوره، بهویژه در بخش بینالملل در مقایسه با سالهای گذشته یک گام به جلو حرکتکرده و در بخش بینالملل بیش از 1000 جلد کتاب به زبانهای لاتین، عربی و اردو از کشورهای مختلف عرضه شدهاست. از اینرو گروه عربی خبرگزاری ایکنا بر آن است تا گزارشی از عناوین کتابهای قرآنی موجود در بخش بینالملل نمایشگاه را در این تفصیل و تشریح موشکافانه ارائه کند. انتشارات «دارالقلم» لبنان 15 عنوان کتاب قرآنی مؤسسه انتشاراتی«دارالقلم» لبنان که نیم قرن از تأسیس آن توسط «احمد اکرم الطباع» میگذرد، در بخش پژوهشهای اسلامی و قرآنی معاصر کتاب «تفسیر الجلالین» نوشته دو مفسر بزرگ «المحلی و السیوطی» را به نمایشگذاشته که از ویژگیهای این کتاب بررسی تفسیر مفردات و واژگان قرآن و دوری از مطرحکردن آراء و روایات مختلف در این زمینه است.
از دیگر کتابهای قرآنی انتشارات دارالقلم لبنان میتوان به کتاب «تاریخ القراءات القرآنیة» نوشته «علامه دکتر عبدالهادی الفضلی»، نویسنده مشهور عربستانی در 152 صفحه، کتاب 96 صفحهای«امثال القرآن الکریم» نوشته «الشعراوی» و نیر کتاب 152 صفحهای «العلاج القرآنی» نوشته «مصلح محمد» اشارهکرد. همچنین، کتاب «معجم غریب القرآن» تألیف «محمد فواد عبدالباقی» در 320 صفحه و کتاب «المعجم المفهرس لآیات القرآن» اثر «محمد منیر الدمشقی» که توسط «شیخ خلیل المیس» گردآوری و تصحیحشده از دیگر آثار عرضهشده در غرفه مؤسسه انتشاراتی دارالقلم است. انتشارات دارالقلم لبنان در زمینه هنر خطاطی نیز کتاب «رحلة المصحف الشریف من الجرید الی التجلید» اثر «حسن قاسم حبش» را که به تاریخ علم خطاطی و معرفی مشهورترین خطاطان و انواع خط و ارتباط و امتزاج آن با قرآن پرداخته، عرضه کردهاست. «الرحمن علم القرآن» و «قصص القرآن للأطفال» از سلسله کتب قرآنی«محمد علی قطب» اندیشمند و مؤلف بزرگ جهان اسلام از دیگر کتب عرضهشده در غرفه دارلقلم لبنان است که ارایه نظریات جدید و برخورداری از پژوهشهای مقارن از ویژگی این کتابها است. گفتنی است، انتشارات دارالقلم لبنان کتابهای خود را به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسوی منتشرمیکند. موسسه «البلاغ» 14 عنوان کتاب قرآنی مؤسسه اتشاراتی«البلاغ» از دیگر انتشارات شرکتکننده در بخش بینالملل بیستویکمین نمایشگاه کتاب تهران است که کتابهای خود را در گستره بیروت، دمشق و تهران منتشرمیکند.
«مختصر الامثل» در 5 جلد اثر مفسر معاصر «آیت الله ناصر مکارم شیرازی»، «الآیات الناسخة و المنسوخة» اثر «الشریف المرتضی»، «امثل البیان فی تفسیر القرآن» در دو جلد نوشته «علی ابراهیمی»، «البحث الدلالی فی تفسیر المیزان» نگاشتهشده توسط «کاظم مشکور»، «تقریب القرآن الی الاذهان» در 5 جلد اثر «سید محمد شیرازی»، «شواذ القراءات» تالیف «شمران عجلی» گوشهای از آثار عرضهشده مؤسسه انتشاراتی «البلاغ» در نمایشگاه امسال است. همچنین، «العلاج بالقرآن» اثر «سید محمد علوی »، «الفرقان فی فضائل سور القرآن» تألیف «حسن صالحی»، «قاموس العصر للقرآن الکریم» نوشته «محمد هویدی»، «قصص القرآن الکریم» نگاشتهشده توسط «علی دخیل»، «مسابقات قرآنیة » گردآوری «جواد علوی»، «المهدی فی القرآن والسنة» اثر «آیت الله سید صادق شیرازی»، «النبأ العظیم فی شان الامام علی (ع)» نوشته «محمد السوری الحزم آبادی»، «تفسیر المعین» نوشته «محمد هویدی» از دیگر کتابهای دینی و قرآنی عرضهشده در غرفه مؤسسه انتشاراتی البلاغ است. مؤسسه البلاغ در زمینههای «علوم قرآن»، «تفسیر و مفسران»، «اعجاز قرآن»، «حدیث»، «سیرت و تاریخ»، «فقه و حقوق»، «تربیت و اخلاق اسلامی»، «فلسفه و علم کلام» کتاب منتشر میکند. «اتحاد الکتاب العرب» و «دار ارسلان» دمشق 4 عنوان قرآنی مؤسسه انتشاراتی«اتحاد الکتاب العرب» سوریه که در 28 ژانویه 1969 تأسیس شد و هماکنون توسط «دکتر حسین جمعه» اداره میشود، در زمینه ادبیات و قرآن، کتاب «مستویات السرد الاعجازی فی القرآن الکریم» تألیف «مشارف مزاری»، در زمینه زبانشناسی و قرآن، کتاب «علم الاصوات فی کتب معانی القرآن» نوشته «ابتهال الزیدی» به چاپ سال 2005 میلادی، و در زمینه پژوهشهای نحوی مربوط به قرآن، کتاب «الجملة فی القرآن الکریم..صورها وتوجهها البیانی» نوشته «دکتر رابح بو معزة» به چاپ سال 2008 میلادی را در معرض دید عموم گذاشته است. موسسه «الرسالة ناشرون» بیروت 6 عنوان قرآنی همچنین، مؤسسه انتشاراتی «الرسالة» سوریه که با هدف گسترش فرهنگ و اعتقادات اسلامی و موضوعگرایی و اصالتمحوری در تعریف قرآن کریم تأسیسشده، در نمایشگاه بینالمللی بیستویکم کتاب تهران با ارایه 6 عنوان کتاب در زمینه علوم قرآنی شرکت کردهاست. کتاب «الاتقان فی علوم القرآن » و «التبیان فی آداب حملة القرآن» و «تفسیر ابن کثیر» به ترتیب آثار سه مفسر معروف قرآن «جلال الدین سیوطی»، «محی الدین النووی» و «ابن کثیر» و کتاب «دستور الاخلاق فی القرآن» و «مباحث فی علوم القرآن » و «موجز الادیان فی القرآن» به ترتیب آثار «محمد عبدالله دراز»، «مناع خلیل القطان» و «عبدالکریم زیدان» از آثار قرآنی عرضهشده توسط موسسه الرسالة در نمایشگاه کتاب امسال است. «دار ابن کثیر» 13 عنوان قرآنی مؤسسه انتشاراتی«دار ابن کثیر» لبنان در سال 1978 میلادی کار خود را آغاز نموده و با همکاری «موسسه علومالقرآن» در انتشار کتب قرآنی و اسلامی پیشرو بوده که این همکاری تنها پنج سال به طول انجامید و بعد از آن بهصورت مجزا و مستقل در زمینه انتشار کتاب به فعالیت پرداخت. از کتابهای قرآنی عرضهشده توسط انتشارات«دار ابن کثیر» لبنان میتوان به کتاب«اعراب القرآن» در 9 جلد تالیف «الدرویش»، «الاتقان فی علوم القران» در 2 جلد تالیف «السیوطی»، «الامانة فی ضوء القرآن» تالیف «سلمان الندوی»، «تفسیر آیات الاحکام» در 2 جلد اثر «السایس» و «تفسیر غریب القرآن» اثر «الصنعانی» اشارهکرد. از دیگر آثار عرضه شده مؤسسه انتشاراتی دارابن کثیر، کتاب «دراسات قرانیة» اثر «الندوی»، «الفرائد الحسان فی تجوید القران» نوشته «نور سوید»، «المیسر فی القراءات الـ14» نوشته «فهد خاروف»، «قصة دراستی القرآنیة» نوشته«الندوی»، «کلمات القرآن» در 3 جلد تألیف«مخلوف»، «مختصر الطبری» نگارش «بن صمادح» و«مختصر القرطبی» در 3 جلد نوشته «القرطبی» است. لازم به ذکر است، «دار ابن کثیر» توسط «علی دیب مستو» اداره میشود که در نمایشگاه بیست ویکم تهران 19 اثر جدید قرآنی ارایه کردهاست. «دار اقرأ» پیشگام با 41 عنوان کتاب قرآنی «دار اقرأ» دمشق در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امسال با ارایه 41 عنوان کتاب قرآنی پیشگام است، که عناوین آنها به شرح ذیل است: «احکام القرآن»، «اسباب النزول»، «اعجاز القران»، «اعجاز القرآن فی العلوم الجغرافیة»، «الاتقان فی علوم القرآن»، «الاعجاز الاقتصادی للقرآن الکریم»، «الاعلام الاعجمیة فی القرآن»، «الدراسات الفنیة فی القرآن الکریم»، «القرآن العظیم ..هدایته واعجازه»، «القرآن و نقض مطاعن الرهبان»، «القصص القرآنی .. عرض وقائع وتحلیل احداث»، «المحاور الخمسة للقران الکریم»، «النکت فی القرآن»، «الهدایة فی القران الکریم مفهومها وخصائصها»، «انقاذ الهالکین من اتخاذ القرآن حرفة»، «تاملات فی القران الکریم»، «تدبر سورة الفرقان»، «تفسیر ابن کثیر»، «تفسیر الرازی»، «تفسیر الطبری»، «تفسیر الطبری.. تقریب وتهذیب»، «تفسیر القرطبی»، «تفسیر القشیری»، «تفسیر آیات الاحکام»، «تفسیر روح المعانی»، «سنریهم آیاتنا»، «فقه دعوة الانبیاء فی القرآن الکریم»، «قصص القران ..اطفال»، «قصص القران»، «قواعد التدبر الامثل لکتاب الله عزوجل»، «کیف تحفظ القرآن»، «لطایف قرآنیة»، «مدخل الی تفسیر القرآن وعلومه»، «مباحث فی التفسیر الموضوعی»، «مع قصص السابقین فی القرآن»، «معجم علوم القران»، «معجم مفردات الابدال والاعلال فی القرآن»، «مفاتیح للتعامل مع القران»، «منهجیة القرآن الکریم فی التعامل مع معارضیه»، «نوح علیه السلام و قومه فی القرآن»، «وضح البرهان فی مشکلات القرآن».
«مجمع جهانی اهل بیت(ع)» 17 عنوان قرآنی همچنین، مجمع جهانی اهلبیت که در راستای تحقق اهدافی همچون احیاء و گسترش فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی و دفاع از حریم قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) واهلبیت تشکیلشده در نمایشگاه بیست ویکم کتاب تهران با ارایه 16 عنوان کتاب در زمینه علوم قرآنی در زبانهای مختلف حضور بهم رسانیدهاست. زبان عربی؛ «صیانة القرآن من التحریف» و «اسطورة تحریف القرآن» تالیفات «عبدالرحیم موسوی»، «جزئیة البسملة من القرآن» گردآوری توسط کمیته پژوهشهای مجمع، «مفهوم اللعن والسب فی القرآن الکریم» نگاشتهشده توسط «عبدالکریم بهبهانی»، «الامامة و الولایة فی القرآن الکریم» به تلاش گروهی از اندیشمندان. زبان اردو؛ «سیمای نفاق در قرآن» اثر «احمد خاتمی»، «یوسف قرآن» نگاشتهشده توسط «محسن قرائتی»، «قرآن در آیینه نهج البلاغه» تألیف «مصباح یزدی»، «عقائد الاسلام فی القرآن الکریم» اثر گرانقدر سه جلدی «علامه فقید مرتضی عسکری». زبان آذری؛ «البیان فی تفسیر القرآن» نوشته «آیت الله العظمی ابو القاسم خویی» در 2 جلد. زبان ترکی؛ «انسان در قرآن» اثر «شهید مرتضی مطهری»، «اسلام در قرآن» تالیف «فیلسوف فقید علامه طباطبائی» و «آیة التطهیر» به نویسندگی «محمد مهدی آصفی». «جامعة المصطفی العالمیة» 9 عنوان قرآنی همچنین «جامعه المصطفی العالمیه» ایران که با ادغام دو کانون علمی و فرهنگی شامل سازمان حوزهها و مدارس علمیه خارج از کشور و مرکز جهانی علوم اسلامی، به دستور مقام معظم رهبری همزمان با آغاز سال نوآوری و شکوفایی تشکیلگردید، 9 اثر قرآنی را در اختیار علاقمندان به کتب قرآنی گذاشتهاست. «اسباب نزول القرآن..تاریخ وحقائق»، «القصص القرآنی»، «نحو القرآن»، «نقد آراء الذهبی فی کتاب التفسیر والمفسرون» به زبان عربی، و «تفسیر آیات ولایت» به زبان بنگلادشی، «تفسیر فرقان» و «تفسیر نور»، «یوسف قرآن»به زبان تاجیکی، «معصومان امت اسلامی..تفسیر تطبیقی آیه تطهیر» به زبان آذری عناوین کتابهای مذکور هستند. یادآوریمیشود سالن شماره هشت مصلای تهران به محل فروش کتابهای عربی بیستویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران اختصاص یافتهاست. |
اولین نرمافزار قرآنی «هوشمند صوتی در جهان اسلام» رونمایی شد | ||
همایش رونمایی اولین نرمافزار قرآنی هوشمند صوتی در جهان اسلام برگزار شد. همایش رونمایی اولین نرمافزار قرآنی هوشمند صوتی در جهان اسلام صبح امروز(شنبه بیست و یکم اردیبهشتماه) در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در این مراسم مهندس «مهدی افراسیابی»، معاون سازمان صدا و سیما و رئیس هیأت مدیره سروش رسانه و «ابراهیم بهادری»، مدیر پروژه اولین نرمافزار آموزش هوشمند قرائت قرآن جهان اسلام، سخنرانی کردند. این نرمافزار با همکاری جمعی از کارشناسان مذهبی و علمی کشور و خبرنگاران، پس از 2 سال تلاش و پیگیری طراحی شدهاست. فناوری هوش مصنوعی که در این نرمافزار بهکار رفته است تا به حال در اختیار شرکتهای آمریکایی مانند IBM و Microsoft بوده و بیشتر کاربرد نظامی داشتهاست و یکی از فناوریهای برتر و پیچیده تکنولوژی امروزی بهشمار میرود و کاربردهای گوناگونی دارد. این فناوری روی دو نرمافزار سروش مهر(آموزش نماز) و سروش ایمان(آموزش قرائت کل قرآنکریم) برای اولین بار در جهان اسلام پیادهسازی و آماده بهرهبرداری شدهاست. |
تفسیر موضوعی قرآن کریم چاپ و منتشر شد | |
تفسیر موضوعی قرآن کریم نوشته «عبدالله موحدی محب» چاپ و منتشر شد. به نقل از پایگاه مرکز فرهنگ و معارف قرآن، تفسیر موضوعی قرآن کریم که به منظور آشنایی دانشجویان با مبانی قرآن و تفسیر آن تدوین شده است، به عنوان کتاب درسی در مراکز علمی عالی تدریس میشود.
مؤلف در بخش اول ضمن چند فصل به مباحثی در ارتباط با وحی، تحریفناپذیری قرآن، تفسیر و شیوههای آن، قرائت قرآن و آداب آن میپردازد. در بخش دوم به برخی از معارف قرآن از جمله نماز، دعا، فطرت، صفات خداوند، ایمان، بندگی خداوند، نظارت همگانی، سنتهای الهی، تفکر و عبادت مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین، این کتاب از سوی نشر معارف دانشگاهی چاپ و منشر شده و در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. |
معرفی یک سایت مفید قرآنی
در میان جستجوهای اینترنتی به سایتی برخوردم
تحت عنوان ( مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت علیهماالسلام )
که حاوی اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه اسلام و قرآن و اهل بیت علیهماالسلام
و با هدف اطلاع رسانی مطالب شیعه، معرفی اسلام، پاسخ به شبهات
در سطح جهانی به 27 زبان دنیا می باشد
این سایت هم اکنون رتبه اول استقبال ازپایگاه های شیعی را احراز کرده است
ومطمئن هستم اطلاعات مفیدی را از آن کسب خواهید کرد
http://www.al-shia.com/html/far/
تأثیر مثبت تلفظ "الله" بر بیماران
یک روانشناس هلندی به تازگی نتایج تحقیقاتیاش درباره تأثیرات خواندن قرآن و تکرار کلمه الله بر بیماران روحی و افراد عادی را منتشر کرده است.
به نقل از الوطن، پروفسور "فاندر هوفن" هلندی تحقیقات خود را در طول مدت 3 سال و روی تعداد زیادی از بیماران انجام داده است.
عدهای از بیماران او غیر مسلمان بوده و عدهای نیز زبانی عربی را بلد نبودند و تلفظ کلمه «الله» به آنها آموزش داده شده بود.
نتایج این کار به ویژه روی افرادی که دارای افسردگی و یا تنش روحی بودند عالی بود. روزنامه الوطن به نقل از یک روانشناس نوشت که مسلمانانی که خواندن عربی را بلد هستند و مرتب قرآن میخوانند میتوانند خود را از مشکلات روانی و روحی حفظ کنند.
این روانشناس معتقد است که هر حرف کلمه «الله» بر بهبودد مشکلات روانشناسی تأثیر دارد. تلفظ «اَ» در ابتدای کلمه از دستگاه تنفسی باعث کنترل تنفس میشود.
وی ادامه که تلفظ «ل» با لهجه عربی باعث وقفهای کوتاه مدت در تنفس میشود و سپس آن را آزاد میکند.
تلفظ حرف «ه» در آخر کلمه هم باعث ارتباط ریه و قلب میشود و به تنظیم ضربان قلب کمک میکند.
نکته جالبی در این تحقیق مسلمان نبودن این پروفسور هلندی است که البته علاقمند به علوم اسلامی و جستوجوی رازهای قرآن مجید است.
کتابهای موهن به پیامبر اسلام
و تشیع در نمایشگاه کتاب تهران
برایم باورکردنی نبود که ناشر عربزبان آلمانی «الجمل» که در تمام جهان عرب به چاپ کتابهای حساسیتبرانگیز و گاه الحادی مشهور است، سه عنوان از کتابهای خود را که در دو تا به پیامبر اسلام و قرآن و تشیع توهین شده و در کتاب سوم، یکی از فرقههای ساختگی تبلیغ شده است، در نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران عرضه کند!
دو کتاب تألیف «م.ر»، شاعر پرآوازه عراقی با نامهای «ش» و «ر»؛ در اولی اساس نبوت حضرت محمد(ص) انکار و آن حضرت خیالپردازی بلندپرواز معرفی شده که اساسا هدف دینی محض نداشته است و در دومی، شیعیان، بتپرست و مشرک معرفی شدهاند و برای مثال به سجده آنان بر مهر اشاره و آنان را به اقتباس این سنت از یهود متهم میکند. نویسنده کتاب «ش»، بسیار بیپرواتر از نویسنده کتاب «بیستوسه سال»، علی دشتی، به نقد پیامبر اسلام و کتاب قرآن پرداخته است.
کتاب سوم، تألیف «خ» است که در آن، متن کتاب مقدس فرقهای ساختگی آمده است. ناشر دیگری نیز بنا به خبری موثق، کتابهای «احمد الکاتب» را که عمدتا رویکردی ضدشیعی دارند، عرضه کرده است.
با این وضع، نمیدانم دیگر عرضه چه کتابی در نمایشگاه بینالمللی بیستویکم تهران ممنوع است؟ یقین دارم کتاب «آیات شیطانی» هم به اندازه کتاب «ش»، شخصیت پیامبر عزیز ما را زیر سؤال نبرده است. مگر در نمایشگاه آلمان که متولیان بخش بینالملل، نمایشگاه کتاب تهران را با آن مقایسه میکنند، اجازه عرضه کتابهای نئونازیها و کتابهای ضد یهود را میدهند؟ مگر آنها خط قرمز ندارند؟
آیا آقایان نمیدانند کتابهایی که نام بردهام، در هیچ یک از نمایشگاههای کتاب کشورهای عربی اجازه عرضه نمییابند؟ در نمایشگاه کتاب عربستان سعودی، مأموران کتابی را که تنها جواز نماز مرد در خانه را اثبات میکرد، جمعآوری میکنند و من این را از ناشر آن کتاب شنیدم، زیرا آنان گمان میکردند با رواج این کتاب، جمعیت مساجدشان کم میشود. آنگاه در نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی، کتابهایی عرضه میشود که حرمتی برای مقدسات ما باقی نمیگذارد.
کتاب «ش» در کشورهای اسلامی اجازه توزیع ندارد و بنا بر اطلاع دقیقی که نگارنده دارد، نسخهای دستنویس از این کتاب که در سال 1935 میلادی تألیف شده، حدود شش، هفت سال پیش به ناشری در بیروت سپرده شد، ولی او پس از مطالعه این کتاب، گویا نه اعتقاد و نه جرأتی به چاپ آن نداشت و پس از مدتی در آلمان منتشر شد.
اما اینجا چه خبر است؟ نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را میگویم که متولیان آن دلشان را خوش کردهاند آن را دومین نمایشگاه بزرگ کتاب دنیا بنامند. آنها حتما نمایشگاه قاهره را ندیدهاند، ولی گیرم که این ادعایشان درست باشد، آیا رتبه دوم داشتن ـ پس از نمایشگاه فرانکفورت ـ باید به قیمت چوب حراج زدن به مقدسات ما تمام شود؟ پاسخ این اقدام شنیع و موهن را چگونه خواهند داد؟ آیا ناشر این کتابهای سخیف به متولیان نمایشگاه کتاب تهران نمیخندد که قدرت تشخیص آنان در ارزیابی این کتابها تعطیل شده است؟ اگر متولیان در راستی ادعاهای من شک دارند، تا چند روز آینده، گزارشی از این کتابها آماده خواهم کرد
۵۰ کلمه قرآن
آذرتاش آذرنوش، استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران گفت: معانی واقعی و دقیق 50 کلمه قرآن کریم برای اولین بار در قالب طرحی بررسی و نتیجه آن به صورت یک کتاب منتشر میشود.
نشست خبری طرح بررسی معانی 50 کلمه قرآنی که به همت جهاد دانشگاهی دانشکده الهیات دانشگاه تهران و با مشارکت مرکز توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی کشور صورت میگیرد، صبح امروز در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد.
آذرتاش آذرنوش، استاد دانشگاه و لغتشناس و مسئول این طرح در این نشست اظهار داشت: از نظر زبانشناسی کلمات قرآنی معانی دارند که همیشه این معانی روشن نیستند. ما در این طرح میخواهیم ببینیم مقدار فهم ما از این واژههای قرآنی چیست؟ مایی که در قرن بیست و یکم زندگی میکنیم، چگونه این متن مقدس را میفهمیم.
وی افزود: ما در مقابل کلمات قرآن ضعف بسیاری داریم و این کلمات را با دید خودمان میفهمیم. لازم است که به زمان نزول وحی باز گردیم و سابقه و تحول کلمات قرآن را بررسی کنیم تا به معنی دقیقتر آنها برسیم.
آذرنوش درباره انگیزه و هدف این طرح گفت: وقتی شروع میکنیم به بررسی کلمات قرآن، درمییابیم که چقدر تواناییمان در مقابل فهم لغات قرآن کم است. اگر فرض را بر این نهیم که انبوهی از کلمات قرآنی معانی دیگری داشتهاند و ما در طول قرون برای آنها معانی دیگری گذاشتهایم، حالا باید این معانی اصلاح شوند. در این زمینه کارهای خاورشناسان خیلی وسیع است و از ما جلوتر هستند و ما ناچاریم با نگاه انتقادی از این فعالیتها استفاده کنیم.ما در این طرح متأثر از فعالیتهای خاورشناسان هستیم.
مسئول طرح بررسی معانی 50 کلمه قرآنی درباره روش کار در این طرح گفت: باید برای دریافت معانی دقیق کلمات به قاموسهای زمان وحی مراجعه شود و بنابراین ما شروع کردیم به منبعشناسی. کتابهای قاموسی ما بیشمارند و ما حدود 15 قاموس را از قرن دوم تا سیزدهم انتخاب کردهایم که این قاموسها به زبانهای مختلف هستند. بعد از منبعشناسی به روششناسی میپردازیم؛ اینکه چگونه میشود پژوهشهای معاصر را با پژوهشهای کهن قرآنی در آمیخت.
آذرنوش که این طرح را با دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترای رشته علوم قرآنی و حدیث انجام میدهد ادامه داد: در آغاز چند کلمه را به عنوان نمونه برای دانشجویانم بیان میکردم و بعد از آن، دانشجویان در مورد چند کلمه قرآنی پژوهش میکنند. وقتی پژوهشهای آنها که برای هر لغت 20 تا 100 صفحه خواهد شد، نوشته شد، آنها توسط من ویرایش میشوند و البته این ویرایش کلی است.
وی افزود: این مقالهها به صورت یک کتاب منتشر میشود و امیدوارم دولت از چنین طرحی حمایت کند. این کتاب شامل تعدادی کلمه قرآنی است که ما مسایل معناشناختی کلمات قرآنی را در این مقالات عرضه میکنیم، سپس به کمک تمام ترجمههای فارسی از قرن چهارم تاکنون که هزار ترجمه است، نظر پدران خودمان و درباره این واژگان قرآن بررسی میکنیم و به دنبال این میکردیم که یک معنای جامعتری درباره کلمات قرآنی به جامعه عرضه کنیم. این مقالات نهایی نیستند و باید روی آنها بیشتر کار شود. در این طرح بافتشناسی نداریم بلکه کار لغتشناسی و ریشهشناسی میکنیم و میکوشیم که کار بافتار نکنیم.
آذرنوش افزود: دانشجویان این طرح باید زبانهای مختلف را بدانند و تحقیقات مستشرقان را بیشتر بخوانند. در آغاز 50 کلمه را بررسی میکنیم و امیدوارم با وقت بیشتر و بودجه بیشتر تعداد این کلمات بیشتر شود و من مطمئن هستم این کار در حد ملی میتواند مخاطبان خودش را پیدا کند. نتیجه این کار بینهایت ارزشمند و برای پژوهشهای قرآنی مهم است.
وی گفت: ما روی کلماتی کار میکنیم که بیشتر مادی است و در شریعت و اعتقادات ما نقشی چندانی ندارند. کار کردن روی کلمات حساسی مثل تقوا و کفر کار گستردهتری میخواهد که علاوه بر فیلولوژی دانشهای دیگری را نیز لازم دارد.
وی با بیان اینکه این طرح تبدیل دانش تئوری به دانش عملی در حوزه علوم قرآنی است، در پایان درباره زمانبندی این طرح گفت: این طرح از آذر سال گذشته آغاز شده و آذرماه امسال پایان میپذیرد و نتیجه آن منتشر میشود. فازهای بعدی میتواند به مرور انجام شود. آرزوی من این است عامه مردم مخاطب این کتاب باشند و فقط برای یک قشر خاص نباشد.
قرآن کریم با خط استاد میرخانی منتشر میشود |
مدیرکل دفتر نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن گفت: قرآن کریم با خط نستعلیق استاد سیدحسین میرخانی به شکل نفیسی در 3 هزار نسخه چاپ و در مرحله توزیع قرار دارد |
وی در ادامه به کتاب "پژوهشی در رسم المصحف و علامتگذاری قرآن" تألیف حسن تفکری اشاره کرد و اظهار داشت: این کتاب با ویراستاری جدید آمده چاپ است .
مدیرکل دفتر نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن، کتاب "راهنمای مصححین قرآن کریم" و کتاب "راهنمای خطاطان و کاتبان" را راهنمایی برای تصحیح کنندگان قرآن و خوشنویسان قرآن خواند که آماده چاپ هستند .
حسن تفکری با اشاره به اینکه دوره تربیت مصحح درجه 2 پایان یافته و امتحانات آن نیز در حال برگزای است، یادآور شد: قرار است دوره ویژه تربیت ممصحح سطح یک در قم برگزار شود که از بین 100 نفری که ثبت نام کرده اند، 30 نفر از کسانی که اطلاعات اولیه را داشته اند انتخاب و این دوره را می گذرانند.
مدیرکل دفتر نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن به دوره های آموزشی تصحیح قرآن اشاره کرد و افزود: با برگزاری بیش از 100 جلسه در 3 سطح مصحح با رسم المصحف، روش تصحیح، آشنایی با ترجمه، علم صرف و نحو، آشنایی با قرآن و تاریخ آن آشنا می شود تا بتواند برای تصحیح قرآن از آن بهره مند شود.
وی گفت: قرآنی از سوی سیدحسین میرخانی از اساتید خوشنویسی نستعلیق نوشته شده بود که با شکل نفیسی چاپ و منتشر خواهد شد