نگارش قرآنکریم به شیوه املایی
در عربستان جنجالآفرید
پایگاههای اطلاعرسانی عربستان از اقدام جنجالآفرین مؤسسه انتشاراتی «ملک فهد» در مدینه برای انتشار نسخه الکترونیکی قرآنکریم با نگارش به شیوه املایی که متفاوت با رسمالخط مرسوم به شیوه عثمانطه است، خبردادند.
به نقل از روزنامه عربستانی «الشرق الأوسط»، «محمد العوفی»، دبیرکل مؤسسه انتساراتی ملک فهد مدینه برای پایاندادن به اختلافات و جنجالها اعلامکرد: این مؤسسه هیچ تصمیمی مبنی بر انتشار قرآنکریم الکترونیکی با نگارش املایی ندارد.
وی افزود: رسمالخط عثمانی، خطی است که نخستین قرآنکریم در جهان به آن نوشتهشده و این مسأله مهمی است که مؤسسه انتشاراتی ملک فهد باید به آن پایبندباشد.
توجیه مؤسسه ملل فهد درباره نشر الکترونیکی قرآن به شیوه املایی: |
هوش مصنوعی رایانه تنها قادر به خواندن متون به شیوه املایی است و انجام کارهای تحقیقاتی بر روی آیات قرآن در رایانه نیز تنها از طریق رسمالخط املایی ممکناست |
این درحالیاست که یکی از پایگاههای اطلاعرسانی عربستان با استناد به مدارک و اسنادی از سوی دبیرکل مؤسسه انتشاراتی ملک فهد اعلامکرد: این مؤسسه در حال حاضر برای انتشار قرآن با نگارش به شیوه املایی با هدف انجام کارهای تحقیقاتی و استفاده از آیات قرآن در نرمافزارها و شبکههای اینترنتی اقداممیکند.
این پایگاه افزود: العوفی هدف از انتشار این قرآن را تصحیح اشتباهات قرآنهای مکتوب به رسمالخط عثمانی عنوانکرده و گفتهاست: هوش مصنوعی رایانه تنها قادر به خواندن متون به شیوه املایی است و انجام کارهای تحقیقاتی روی آیات قرآن در رایانه نیز تنها از طریق رسمالخط املایی ممکناست.
این پایگاه اطلاعرسانی در ادامه آوردهاست: در نسخه الکترونیکی قرآن به شیوه املایی، هیچگونه علامت وقف و یا نشانههای مخصوص نگارش عثمانی وجود نخواهدداشت و برای تسهیل آشنایی رایانه، علامتها به حروف لاتین نوشتهمیشود که این مسأله با انتقاد شدید مجمع قرآن مدینه منوره روبروشد.
عضو شورای علمای عربستان: |
رسم الخط عثمانی آیات قرآن باید حفظشود؛ چراکه شأن و منزلت قرآن کریم بسیار ارزشمند است و نباید در این زمینه کوتاهیشود |
در همین راستا، «الشیخ عبدالله بن منیع»، عضو شورای علمای عربستان بر عدم جواز نگارش قرآنکریم به شیوه املایی تأکیدکرد و گفت: ما باید نگارش به شیوه عثمان طه را حفظ کنیم، چراکه شأن و منزلت قرآنکریم بسیار ارزشمند است و نباید در این زمینه کوتاهیشود.
مجمع فقه اسلامی عربستان نیز ضمن مخالفت با نگارش املایی قرآن اعلامکرد: این مجمع در سال 2004 میلادی در حمایت از تصمیم شورای علمای عربستان در سال 1979 میلادی با نگارش قرآن به شیوه املایی مخالفتکردهاست.
همچنین، مجمع فقه اسلامی عربستان سه سال پیش اعلامکردهبود، نگارش املایی قرآن زمینه را برای کم و زیادشدن برخی حروف، تحریف و با گذشت زمان اهانت دشمنان اسلام به این کتاب الهی فراهممیکند