اخبار قرآنی( موزه‌ی ملی قرآن کریم بازگشایی شد)

 
موزه‌ی ملی قرآن کریم بازگشایی شد   
      
موزه‌ی ملی قرآن کریم و نمایشگاه قرآن و عترت با موضوع نگارگری، تذهیب و خوش‌نویسی توسط رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بازگشایی شد. 
 
معاون رییس‌جمهور با تأکید بر سیاست این سازمان مبنی‌ بر تقویت این موزه‌ها، بیان کرد: موزه‌های تاریخی، مردم‌شناسی، دینی و هر نوع موزه‌ای، مکان‌هایی مقدس هستند. موزه مانند دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تحصیلی است. اگر نگاه ما به موزه این‌گونه باشد، خوب و مناسب است.

او ادامه داد: هرچند مسؤولیت این موزه با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، ولی همه‌ی دستگاه‌ها، شخصیت‌ها، رسانه‌ها و کسانی که به موزه‌ی قرآن علاقه‌ دارند، باید در این زمینه فعالیت کنند و گام‌های مثبتی بردارند.

وی اظهار کرد: مدیران استانی باید تلاش کنند و با پیدا کردن قرآن‌های قدیمی و خطی در شهرستان‌ها، آن‌ها را به موزه‌ی مرجع بیاورند تا همه بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

بقایی کار در موزه‌ی قرآن را به دو بخش تخصصی و عمومی تقسیم کرد و گفت: باید راه برای بازدید از این موزه برای همه‌ی مردم فراهم شود.

وی سیاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را توسعه‌ی موزه‌ها در ورای یک شهر دانست و بیان کرد: موزه‌، هویت یک شهر است. در کشورهای دیگر موزه‌ها فضایی از سنگواره‌ها هستند تا بتوانند به آن شهر و کشور هویت ببخشند.

رییس موزه‌ی ملی قرآن کریم نیز در ادامه‌ی این مراسم، اظهار داشت: ساختمان این موزه در سال 1355 به‌عنوان مجموعه‌ی فرهنگسرا در کنار کاخ مرمر ساخته شد و برای حفظ ارزش بنای کاخ مرمر تصمیم گرفته شد، این ساختمان در عمق 14 متری در سه طبقه‌ی زیرزمین بنا شود. سال 1357، 25 درصد این ساختمان ساخته شد که پس از آن، با پیروزی انقلاب اسلامی عملیات تکمیلی این ساختمان حدود 16سال متوقف بود تا بالاخره در سال 1373 مسؤولان تصمیم به تجهیز این ساختمان به‌عنوان موزه گرفتند و سال 1384 موزه‌ی قرآن آماده‌ی بهره‌برداری شد.

وی افزود: پس از فراهم شدن شرایط لازم برای بازدید عموم مردم، دست کم پنج روز در هفته شاهد فعالیت این موزه هستیم.

وی موزه‌ی قرآن را تنها موزه‌ی تخصصی در ایران دانست که مجموعه‌ای از نسخ نفیس و ارزشمند قرآنی از سده‌ی چهارم و پنجم هجری قمری تا دوره‌های تیموری و قاجاری در آن وجود دارند.


صابری رئیس موزه ملی قرآن کریم افزود: معتقدیم، همه‌ی کتاب‌های آسمانی به‌جز قرآن، تحریف شده‌اند. خصوصیت قرآن، مصون بودن آن از تحریف و قدرت پاسخ‌گویی آن به همه‌ی مردم در هر زمانی است. پس وجود این نسخه‌های خطی از گذشته می‌تواند از هر نوع دست‌بردی مصون باشد و مورد استفاده‌ی علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی هم‌چنین در توضیح برنامه‌های خود در موزه‌ی ملی قرآن کریم، گفت: آمادگی داریم، از مفاهیم هنری برای بهره‌برداری دینی استفاده کنیم. هم‌چنین از آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی کشور می‌خواهیم در کنار برنامه‌ریزی‌های فوق برنامه‌ی خود، بازدید از این موزه را نیز داشته باشند.

وی ادامه داد: در فراخوانی از همه‌ی مردم می‌خواهیم، اگر نسخه‌های نفیسی از قرآن را در خانه‌ها یا مساجد دارند، آن‌ها را برای حفظ شدن به موزه‌ی قرآن تحویل دهند. هم‌چنین از رؤسای سازمان‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان‌ها نیز در این زمینه کمک می‌خواهیم.

رییس موزه‌ی ملی قرآن کریم با اشاره به وجود سالن آمفی‌تئاتری با ظرفیت ۴۰۰ نفر در این موزه، اضافه کرد: این سالن نیز برای استفاده، تجهیز و تکمیل می‌شود.
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد