اخبار قرآنی(تولید بزرگترین مرجع و بانک اطلاعات قرآنی در قم)

 
برای اولین بار در کشور؛
تولید بزرگترین مرجع و بانک اطلاعات قرآنی در قم
  

       

 همزمان با ماه مبارک رمضان ، بزرگترین مرجع جهانی و بانک اطلاعات قرآنی کشور به همت پایگاه اطلاع رسانی سراسری اسلامی(پارسا) تولید و روانه بازار شد.
  مدیر پایگاه اطلاع رسانی سراسری اسلامی(پارسا) در جمع خبرنگاران رسانه های دیداری و شنیداری هدف از تولید این مجموعه گرانسنگ را کمک به امر تحقیق و پژوهش قرآن پژوهان و ارائه مرجعی غنی از آخرین یافته ها و پژوهش های قرآنی و تقریب محققان به یکدیگر عنوان کرد.  
وی این مرجع قرآنی نفیس را حاوی اطلاعات 35 هزار منبع با محوریت قرآن، علوم و معارف قرآنی دانست و اظهار داشت: کلیه کتاب ها، مقاله ها، مجموعه ها، پایان نامه ها که در موضوعاتی چون؛ تفسیر، ترجمه، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، اعجاز قرآنی، قَسَم ها و مَثَل ها، اوصاف قرآن و... نگاشته شده اند، بخشی از منابع معرفی شده در این لوح فشرده هستند.   
"امیر حسین شرافت" افزود: این مرجع قرآنی به عنوان بیستمین تولید موفق نرم افزاری و در ادامه عرضه محصولات منبع شناسی و کتابشناسی توسط این موسسه ارائه شده است.
این محقق و پژوهشگر حوزه دین " تدوین و تنظیم این مجموعه بر اساس دانش نوین اطلاع رسانی " را یکی از مهمترین خصوصیات این نرم افزار توصیف کرد و افزود: در این مرجع ،بسیاری از منابع، تحقیق و پژوهش هایی که در زمینه قرآن توسط نویسندگان ایرانی و خارجی نگاشته شده است بدون هیچ محدودیت زبانی و تاریخی در این مجموعه در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
مدیر موسسه پارسا گفت: اطلاعات این مرجع به صورت بنیادی و از زبانهای دیگری چون عربی، انگلیسی، اردو، فارسی، فرانسه و آلمانی جمع آوری و در این مجموعه معرفی شده است.
شرافت خاطرنشان کرد: محققان و پژوهشگران موسسه به منظور غنی ساختن این مرجع برای تهیة این منبع شناسی حتی به برخی کشورها سفرهای تحقیقاتی انجام دادند و در داخل کشور نیز از کتابخانه‏ها و مراکز فرهنگی متعددی چون؛ کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآن, مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع), مؤسسة پژوهشهای قرآنی نور, مرکز ترجمة قرآن, کتابخانة مجلس شورای اسلامی, کتابخانة ملی, بنیاد دایرة‏المعارف بزرگ اسلامی, و... بهره برده ایم.
وی تهیه این مرجع قرآنی توسط پایگاه اطّلاع‏رسانی سراسری اسلامی (پارسا) را به طور قطع از برکات و آثار معنوی قرآن کریم دانست و تصریح کرد: کسانی که قلم آشنا هستند, می ‏دانند که شناسایی و ماخذشناسی, نمایه‏سازی و مستندسازی نزدیک به سی هزار منبع قرآنی و تهیة چکیده برای نیمی از آن, بسیار سخت و طاقت فرسا است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد