اخبار قرآنی ( معلم قرآن باید متعلق به اهداف قرآنی باشد)

 
رئیس سازمان دارالقرآن کشور :
 
 معلم قرآن باید متعلق به اهداف قرآنی باشد  
 
        

 خواحوی رئیس سازمان دارالقرآن کشور گفت: معلم قرآن باید خودش متعلق به اهداف قرآنی باشد و علت اینکه ائمه قرآن را می‌فهمیدند و به آن عمل می‌کردند، این است که از جنس قرآن بودند.


 اولین همایش مساجد و آموزش قرآن کریم، شامگاه چهارشنبه در تهران برگزار شد.
در این همایش، محمد خواجوی، رئیس سازمان دارالقرآن کشور با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: پیامبر دومین معلم و استاد قرآن است و این نشان می‌دهد که انسان قبل از آنکه به وجود آید، خداوند حقیقتی را مدنظر داشته و شاهد مثال آن سوره بقره است.
وی با بیان این مطلب افزود: انسان از یک جایگاه ویژه‌ای نسبت به همه مخلوقات برخوردار است و این برتری از آنجا مشخص می‌شود که پیامبر (ص) معلم قرآن ملائک و جنیان بوده است.
خواجوی با بیان این نکته به جایگاه معلم قرآن اشاره و تصریح کرد: از آنجا می‌توان این نتیجه را گرفت که معلم قرآن از یک جایگاه رفیع برخوردار است و با توجه به آیات قرآن، جایگاه پیامبر (ص) به عنوان یک معلم قرآن بسیار بالا و برتر است و این امر نشان دهنده ظرفیت و توانمندی بشر است. 
 

خواجوی در ادامه این همایش به موضوع عترت اشاره کرد و گفت: هر زمان سخن از قرآن می‌شود، بلافاصله عترت نیز مد نظر قرار می‌گیرد. در حقیقت عترت، همان قرآن است و این یک حقیقت در دو قالب است که یکی حقیقت در قرآن مکتوب و دیگری حقیقت در قرآن ناطق است.
وی با بیان این مطلب افزود: این تجلیل در اهل بیت (ع) نیز مشاهد می‌شود و عصمت ائمه نشان دهنده این نکته است که باطل بر آنها وارد نیست و در قرآن و عترت هم نیز این گونه است و اینها یک حقیقت در دو شکل هستند که از یکدیگر جدا نمی‌شوند، اما موارد خاص خودشان را دارند.
رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به ظرفیت و توانمندی بشر گفت: هر انسان با ضریب هوشی متوسط می‌تواند 3 میلیارد کلمه را حفظ کند؛ در حالی که محفوظات ما از 19 تا 20 هزار کلمه تجاوز نمی‌کند و بخش عمده آن ظرفیت و پتانسیلی که خداوند در نهاد انسان قرآن داده، دست نخورده مانده است.
خواجوی به جایگاه معلمین قران در جامعه پرداخت و گفت: معلمین قرآن در جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و ‌باید قدر خود را بدانند، چرا که شغل و روشی را اتخاذ کرده‌اند که روش اولیای دین است و می‌بایست در ارائه قرآن و ارزش‌های قرآنی تلاش بسیار کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: معلم قرآن باید خودش متعلق به اهداف قرآنی باشد و علت اینکه ائمه قرآن را می‌فهمیدند و به آن عمل می‌کردند، این است که از جنس قرآن بودند. بنابراین یک معلم قرآنی باید از جنس قرآن باشد تا آن را بفهمد و بتواند به دیگران نیز بفهماند.
خواجوی دانش‌اندوزی، مطالعه و به روز کردن اطلاعات را یکی از وظایف معلمین دانست و با توجه به سخن امیرالمومنین علی (ع) گفت: واجب‌ترین علم برای هر شخص علم آن کاری است که به آن سپرده‌اند.
وی تصریح کرد: از آنجایی که بر معلم قرآنی امر شده که دانش‌افزایی کند و ناخالصی وارد نیت و مطالعه خود نکند از آن جهت است که وظیفه خود را نسبت به مخاطب به درستی انجام دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد