اخبار ( ۳۰۰ آیه مدیریتی در قرآن وجود دارد )

 

۳۰۰ آیه مدیریتی در قرآن وجود دارد   

 

       

 ۳۰۰ آیه مدیریت رد قرآن وجود دارد که می توان آنها را برای تبیین نگاه مدیریتی معجزه جاودان پیامبر فهم و توضیح داد.  

 حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه ۲۰ خردادماه در نشست«مبانی و روش شناسی تفسیر مدیریتی قرآن» در مدرسه عالی امام خمینی(ره) با بیان این مطلب تصریح کرد: تفسیر مدیریتی قرآن نه تنها ممکن و جایز بلکه در این شرایط لازم و جای آن در میان تفاسیر خالی است.

وی افزود: تفسیر مدیریتی روشمند است و دارای روش های مختلفی است و باید قاوعد خاص آن را تدوین کرد.

رضایی اصفهانی عنوان کرد: سه مدل برای تفسیر مدیریتی می توان ارایه کرد؛ فهم و توضیح ایات مدیریتی که ۳۰۰ آیه در این زمینه وجود دارد، نگاه مدیریت به قرآن که شامل همه آیات می شود و نظام مدیریت از قرآن که بحثی استنباطی است که ممکن است در این مقوله از برخی از آیات استفاده نشود.

وی ادامه داد: مبانی تفسیر عام و خاص هستند، مبانی عام مانند تحریف ناپذیری قرآن و ممنوعیت تفسیر به رای در هر نوع تفسیری باید وجود داشته باشد اما مبانی خاص موضوعاتی مانند اینکه گزاره های مدیریتی قرآن معنادار است را شامل می شود.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه عنوان کرد: مطالب علم مدیریت می تواند قطعی و یا ظنی باشد ضمن اینکه این سخن که همه جزئیات مسایل مدیریت را می توان از قرآن استخراج کرد مخدوش است و اینکه بگوئیم همه جزئیات در ظواهر قرآن وجود دارد درست نیست البته ممکن است در بواطن باشد که ما نمی توانیم آن را به دست آوریم.

این استاد قرآنی حوزه تصریح کرد: برای استنباط دیدگاه های مدیریتی قرآن باید شیوه استخدام علوم در فهم آیات مدیریتی همچنین نظریه پردازی مدیریت بر اساس آیات را مبنا قرار دهیم و از تحمیل نظریات مدیریتی بر قرآن پرهیر کنیم.

وی ادامه داد: به طور مثال می توان از برنامه ریزی ۱۵ ساله حضرت یوسف(ع)(دو برنامه هفت ساله و یک ساله) به اعتقاد قرآن به برنامه ریزی طولانی مدت پی برد، یا می توان از قرآن استنباط کرد که افراد توانمند باید خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند یا اگر آیات قرآن را به ترتیب نزول کنار هم قرار دهیم می توانیم سیرمدیریتی پیامبر(ص) را از آن استخراج کنیم.

وی درباره شیوه های تفسیر موضوعی نیز افزود: سه شیوه سنتی(درون قرآنی)، تفسیر مدیریتی شهید صدر که معتقد است باید موضوع را از جتماع بگیریم و بر قرآن عرضه کنیم همچنین تفسیر موضوعی میان رشته ای بیان شده است که مدل سوم جدیدا باب شده و مباحث بسیار جذابی دارد و موضوعات را می توان از دو زاویه مورد بررسی قرار داد.

یادآوری می شود، این نشست، از سوی معاونت پژوهش و گروه علوم قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) و با همکاری انجمن علمی دانش‌پژوهان علوم قرآن و مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی(عج) برگزار شد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد