اخبار قرآنی(همایش تفسیر قرآن و نهج البلاغه )

 

همایش سراسری  

" تفسیر قرآن و نهج البلاغه در دانشگاه" 

 

         

 


همایش سراسری" تفسیر قرآن و نهج البلاغه در دانشگاه" به همت دانشگاه معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اردیبهشت ۸۹ و با حضور اندیشمندان برگزار می شود.  

 


به گزارش حیات ، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری رییس دانشگاه معارف اسلامی گفت: هدف از برگزاری این همایش، بهینه سازی شیوه های آموزش تفسیر موضوعی قرآن و نهج البلاغه در دانشگاه، تعمیق آموزه‌ها و معارف قرآن و نهج البلاغه در دانشگاه،آسیب شناسی متون درسی و کمک درسی، شناسایی راهکارهای تخصصی کردن متون درسی متناسب با رشته‌های دانشگاهی، فعال سازی نخبگان علمی و اساتید دروس تفسیر موضوعی قرآن و نهج البلاغه در دانشگاه در عرصه پژوهش  است.
وی اضافه کرد: شناسایی محققان، معرفی حوزه‌های جدید تحقیقی و علمی در عرصة پژوهش‌های تفسیری قرآن و نهج البلاغه، آشنایی با سبک‌های مختلف تدوین و تدریس تفسیر در دانشگاه، تقویت بنیه‌های علمی استادان تفسیر، شناسایی کاستی‌ها و نقاط ضعف متون درسی را می‌توان  برای نتایج مورد انتظار از برگزاری همایش بیان کرد.
رییس دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به محورهای همایش گفت: این همایش در دو محور عمومی و روش‌شناختی و محور آموزه‌ها و معارف قرآن و نهج البلاغه برگزار می شود.
وی تصریح کرد: در محور عمومی و روش‌شناختی،  قرآن و نهج البلاغه در دانشگاه (ضرورت‌ها و چالش‌ها)، بازکاوی انتظارات دانشجویان از درس تفسیر قرآن یا نهج البلاغه، بایسته‌های تدریس و شاخصه‌های استاد موفق، روش‌ها و سبک‌‌های تدریس، رابطه قرآن یا نهج البلاغه با سایر دروس معارف اسلامی، بایسته‌های متون درسی و کمک درسی، نقد و بررسی کتاب‌های درسی موجود   مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در محور آموزه‌ها و معارف قرآن و نهج البلاغه، رابطه قرآن یا نهج البلاغه با سایر علوم، روش‌شناسی فهم و تفسیر قرآن یا نهج البلاغه،  نقد و بررسی شبهات نوپدید در عرصه قرآن یا نهج البلاغه، بینش و اندیشه، خداشناسی، حیات پس از مرگ، اخلاق بندگی، نبوت، امامت، سیاست و حکومت، رابطه انسان با خدا، روابط اجتماعی و نظام خانواده از منظر قرآن یا نهج البلاغه از سوی محققان به کنکاش گذاشته خواهد شد.
 

به نقل از خبرگزاری :حیات

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد